Publicat el 9 de març de 2022

Comparteix a:

Johannes Brahms, una altra mirada

Dimarts Toca ESMUC: Brahms, una altra mirada

Johannes Brahms, una altra mirada és el nom que rep el concert d’aquesta setmana del cicle Dimarts Toca ESMUC que es portarà a terme a la Sala 4 a les 18.15 hores.

Dimarts toca ESMUC: Johannes Brahms, una altra mirada

Dimarts 15 de març, 18.15 h
Sala 4 de l’Auditori

En aquest recital centrat en la figura de Johannes Brahms (1833-1897), Lambert Climent assumirà la direcció del Grup vocal d’antiga, format per estudiants i graduats de l’Escola, que interpretarà els cicles vocals op. 64 i op. 103 de Brahms per a cor i piano, amb l’acompanyament de la pianista Cristina Esclápez que també interpretarà l’Intermezzo núm. 2, op. 118 i l’Intermezzo núm. 1, op. 119 per a piano.

Intèrprets

En aquest concert, el Grup vocal d’antiga, compost per estudiants i graduats de l’Escola, sota la direcció de Lambert Climent i l’acompanyament de la pianista Cristina Esclápez amb un instrument Érard, interpretarà els cicles op. 64 i op. 103 de J. Brahms per a cor i piano, mentre que la pianista interpretarà en solitari els Intermezzi núm. 2, op. 118 i núm. 1, op. 119 en solitari del mateix compositor.

Lambert Climent, professor titular de cant històric de l’ESMUC, està graduat en l’especialitat de cant pel Conservatori Superior de València. La seva carrera com a músic l’ha portat a girar per arreu del món, actuant a teatres tan importants com el Teatre de l’Òpera Còmica de París, el Konzerthaus de Viena, l’Òpera de Sidney, el Palau de la Música Catalana, el Gran Teatre del Liceu, entre d’altres. Des del 1987 treballa regularment amb la Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI, que dirigeix Jordi Savall. Lambert Climent ha realitzat més de seixanta enregistraments per diferents segells discogràfics, així com per diverses cadenes de ràdio i TV europees i americanes.

La pianista Cristina Esclápez, per la seva banda, va realitzar els seus estudis superiors de piano amb Ramón Muñoz a Múrcia i amb Patricia Montero a Brussel·les. La seva vocació més autèntica és la música de cambra i ha tingut la sort de poder-la compartir amb músics meravellosos, alguns dels quals han tingut una gran influencia en la seva formació, com ara Lorenzo Coppola o Vicens Prats. Aquesta vocació és també la que comparteix amb els seus alumnes als qui acompanya, anteriorment a Múrcia i, a partir de l’any 2010, a Barcelona, amb la ferma convicció de la importància d’aquest rol, que uneix en parts iguals formació musical, empatia, flexibilitat, suport i proximitat.

Programa

Johannes Brahms, una altra mirada

Johannes Brahms (1833-1897)

Drei Lieder, op. 64

I. An Die Heimat

II. Der Abend

III. Fragen

_______

Intermezzo núm. 2, op. 118

_______

Intermezzo núm. 1, op. 119

_______

Zigeunerlieder, op. 103

I. He, Zigeuner, greife in die Saiten ein

II. Hochgetürmte Rimaflut

III. Wisst ihr, wenn mein Kindchen am allerschönsten ist

IV. Lieder Gott, du weisst, wie oft bereut ich hab

V. Brauner Bursche führt zum Tanze

VI. Röslein dreie in der Reihe blühn so rot

VII. Kommt dir manchmal in den Sinn

VIII. Horch, der Wind klagt in den Zweigen Traurig sacht

IX. Weit und breit schaut niemand mich an

Intèrprets

Grup vocal d’antiga
Míriam Trias, Daniela Duarte, Marina Torra, sopranos
Paula Caminals, Yolanda Romero, Judit Almunia, contralts
Alberto Palacios, Alejandro López, Josep Rovira, tenors
Héctor dos Santos, Miguel Callejas, Jordi Ricart, barítons
______
Cristina Esclápez, piano Érard
Lambert Climent, direcció

Notes al programa

S’iniciarà el concert amb els Drei Lieder, op. 64, protagonitzat pel Grup vocal d’antiga, amb acompanyament de la Cristina Esclápez al piano i sota la direcció de Lambert Climent. Aquest op. 64 va ser publicat el 1874 i es compon de tres parts: I. An Die Heimat, II. Der Abend i III. Fragen. L’obra està composta per a quatre veus i acompanyament de piano i s’inspira en el poema Der Abend de Friedrich Schiller. L’op. 64 finalitza amb una traducció d’un poema popular turc del poeta G.F. Daumer. L’última peça, Fragen, és un conjunt de preguntes realitzades pel tenor cap a les altres parts, creant un diàleg conjunt.
Seguidament, la pianista Cristina Esclápez ens interpretarà dos Intermezzi del compositor protagonista del concert, J. Brahms: l’Intermezzo núm. 2, op. 118 i l’Intermezzo núm. 1, op. 119. L’Intermezzo núm. 2 és un Andante en la Major de l’op. 118 del compositor romàntic, inclòs a les sis peces per a piano compostes l’any 1893 i dedicades a Clara Schumann. L’Intermezzo núm. 1 és el primer de les quatre peces per a piano op. 119 compostes l’any 1893 pel compositor, l’última d’una sèrie de col·leccions per a piano.
Tancaran el concert els Zigeunerlieder, op. 103, un cicle d’onze cançons per a cor i piano de Brahms compostes el 1887. Els textos es basen en cançons tradicionals hongareses adaptades a l’alemany per Hugo Conrat, un amic del compositor. 

Núria Ordeix

Consulta la programació del cicle Dimarts toca ESMUC