Publicat el 8 de novembre de 2023

Comparteix a:

Dimarts Toca ESMUC – Ars Movens: Acte I

Ars Movens 1

Ars Movens.

El dimarts 14 de novembre, a les 18:15 h, el cicle Dimarts toca ESMUC acollirà un concert orquestral de l’agrupació Ars Movens, a la Sala 4 Victoria de los Ángeles. Compresa per diversos estudiants de música residents a Barcelona (ESMUC, Conservatori del Liceu i Taller de Músics), la formació en aquesta ocasió també reuneix a estudiants de Musikene (País Basc) i del Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Lyon (França).

  • Dimarts 14 de novembre.

  • 18:15 hores

  • Sala 4 Alícia de Larrocha ESMUC. Accés lliure, per carrer (Plaça de les arts).


Aquesta temporada Ars Movens s’ha posat el repte d’explorar la música des de la perspectiva de diverses arts, encarant quatre grans projectes, cadascun amb un fil conductor diferent: el teatre, la pintura, la literatura i la dansa. “Acte I” n’és el tret de sortida, proposant un diàleg atemporal amb el llenguatge teatral mitjançant la música de Joseph Haydn (1732 – 1809), Wolfgang Amadeus Mozart (1755 – 1791) i P.D.Q. Bach (1935), pseudònim del compositor estatunidenc Peter Schickele.

Aquest concert significa la tornada als orígens de l’agrupació, col·laborant amb Lorenzo Coppola, clarinetista principal de la Freiburger Barockorchester, i Susana Egea, actriu i directora escènica, artistes que han confiat en el projecte des dels seus inicis i han contribuït definir-ne la identitat.

Repertori

El concert començarà amb l’Obertura del Rapte al Serrall, de Mozart. Aquest singspiel, compost el 1782, va suposar el primer èxit en vida del compositor i va ser el seu primer encàrrec de l’emperador José II. La intenció d’aquest monarca, exemple perfecte del despotisme il·lustrat, era potenciar els espectacles en llengua alemanya a la cort del Sacre Imperi Romano-Germànic. Es tracta d’una òpera de filosofia il·lustrada, amb argument turc, molt popular en la Viena de l’època. L’obertura té tres parts, i destaca l’ús de la “instrumentació a la turca” (triangle, bombo i platets) en les seccions primera i tercera, i l’ús en la segona secció d’una cançó lírica que serà utilitzada al llarg de l’òpera.

Seguidament, s’interpretarà el segon moviment de la Simfonia núm. 100 en Sol Major “Militar”, de Haydn. Aquesta és una de les “Simfonies Londres”, atès que Haydn la va composar per a ser estrenada en aquesta ciutat, per al famós cicle dels Salomon Concerts (1791-1795). Haydn va col·laborar en aquesta sèrie de concerts dues temporades, a causa del gran èxit que va tindre entre el públic de l’època. Aquesta és producte del seu segon viatge. El segon moviment de la simfonia és el que li dona popularment el nom de “militar”, ja que també fa ús de la instrumentació turca.

A continuació, trencant amb la línia temporal, es podrà escoltar l’Echo Sonata for two unfriendly groups of instruments de Peter Schickele (1935), compositor, educador musical i humorista americà, que sota el pseudònim de “P.D.Q. Bach” fa brillar les seves peces irreverents de caràcter satíric, molt sovint amb una mena de burla cap al passat i present de la  música clàssica.

Finalment, el concert acabarà amb la Simfonia núm. 104 en Re Major “Londres”, de Haydn. Aquesta va ser la darrera simfonia que va escriure i també l’última de les “Simfonies Londres”. Es va estrenar el 1795 en les Hannover Square Rooms, i Haydn va saber captar a la perfecció el gust del públic anglès per la seva grandiositat. En tot moment Haydn va conèixer l’opinió del públic, ja que estava in situ a l’escenari tocant i dirigint. Aquesta era una de les condicions que s’especifiquen al seu contracte. La simfonia està formada per quatre moviments: Adagio-Allegro, Andante, Menuetto-Trio i Finale: Spiritoso.

El Dimarts toca ESMUC és una programació estable de l’escola que inclou música d’estils i compositors molt diversos. Els concerts es duen a terme els dimarts a la Sala d’Orquestra de l’ESMUC. Els estudiants de Producció i Gestió hi participen en l’organització com a part del currículum de  pràctiques dels seus estudis.

(Comentari elaborat per Paula Acevedo i Ana Rusanu.)

Sobre Ars Movens

Ars Movens neix l’any 2021 de la mà d’uns quants músics estudiants a Barcelona amb la voluntat de diversificar les propostes de música clàssica i de fomentar un diàleg entre la consciència històrica i l’actualitat, explorant els enllaços entre la música i les altres arts.

L’agrupació, resident a l’Escola Superior de Música de Catalunya, ha combinat el treball democràtic autònom amb la col·laboració de músics i professionals com ara Lorenzo Coppola, Susana Egea, Carles Marigó, Erica Wise i Oleguer Aymamí.

Amb el suport de la Beca Barcelona Crea 2023, la formació ha iniciat el camí cap a l’estabilització professional del projecte amb la creació d’una temporada consistent de quatre grans projectes, cadascun amb un enllaç artístic diferent i de diversos concerts de música de cambra en espais alternatius.

Actualment, Ars Movens es defineix com una xarxa de músics, un projecte cooperatiu, sense ànim de lucre, de caràcter artístic i formatiu, que té l’objectiu de submergir el públic en una nova perspectiva de la música clàssica, aventurant-los en camins desconeguts.

Imatge Ars Movens
Programa

Wolfgang Amadeus Mozart (1782)
Obertura de Entführung aus dem Serail
 
Joseph Haydn (1794)
Simfonia núm. 100 en Sol Major, “Militar”
II. Allegretto
 
P.D.Q. Bach (Peter Schickele) (1980)
Echo Sonata for two unfriendly groups of instruments*
 
Joseph Haydn (1795)
Haydn, Simfonia núm. 104 en Re Major, “Londres”
I.  Adagio-Allegro
II.  Andante
III.  Menuetto, Allegro
IV. Finale Spiritoso

Intèrprets

Violins I
Abel Antón, Jordi Prim, Joana Espar, Amanda Camacho, Clara Sidhoum i Alfredo Jaime
 
Violins II
Miguel Castillo, Carmen Pascual, Uriel Ripoll, Cristina Arroyo i Aina Ribes
 
Violes
Jaume Bosser, Adela Beiro, Elena Bugliari i Laura Torroba
 
Violoncels
Sergi García, Paula López, Gabriel Oteo i Cesc Corominas
 
Contrabaixos
Lina Stella i Thomas Peel
 
Flautes
Ariadna Cornadó i Dalila Díaz
 
Oboès
Ana Maria Ramon i Israel Roman
 
Clarinets
Ana Lladó i Nil Galgo
 
Fagots
Alba Sarramona i Adriana Martínez
 
Trompes
Fernando Montosa*, i Pau Armengol
 
Trompetes
Gerardo López, Héctor Molina i Carmen Llena*
 
Trombó
Romà Ivars*
 
Percussions
Vicente Martínez, Martí Cerón, Jorge Bosch i Pau Sanuy
 
Disseny musical
Lorenzo Coppola
 
Disseny escenogràfic
Susana Egea
 
Disseny artístic
Junta Ars Movens

Més informació

Accés lliure amb l’aforament limitat a la capacitat de la sala. Accés a la sala pel carrer (Plaça de les Arts).