Publicat el 21 de març de 2024

Comparteix a:

El compositor jaenès David Antúnez guanya el XXII Premi Internacional Joan Guinjoan per a Joves Compositors

Aquesta edició del premi ha comptat amb la participació d’una cinquantena de treballs provinents de divuit països arreu del món i té el suport de la Fundació Banc Sabadell.

David Antúnez_Premi Joan Guinjoan 2023 ESMUC
David Antúnez Rodríguez, Premi Joan Guinjoan 2023 ESMUC. Fotografia: Tornero fotógrafos.

La vint-i-dosena edició del Premi internacional Joan Guinjoan per a Joves Compositors, atorgat per l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), amb el suport i la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell, ha premiat el compositor andalús David Antúnez Rodríguez per l’obra Deberían tener alas. Enguany, el jurat, format per els i les compositores Reiko Yamada, Aureliano Cattaneo, Bernat Vivancos, José Rio-Pareja i Eduard Resina, ha escollit per unanimitat l’obra del compositor jaenès.

  • Lliurament del Premi Internacional Joan Guinjoan, l’11 de Juny.

  • Sala 2 Oriol Martorell de L’Auditori de Barcelona.

Si bé en la passada edició hi van participar una vintena de països, aquest any el compromís ha incrementat i s’hi ha presentat una desena més d’obres respecte a l’any anterior, guanyant així més notorietat i presència en l’àmbit internacional.

Nascut a Baeza (1995, Jaén), David Antúnez va estudiar composició musical al conservatori superior de Música Manuel Castillo de Sevilla, i recentment ha culminat els seus estudis amb el Bienni di Composizione del Conservatori Giuseppe Verdi, Milà.

La composició Deberían tener alas reprèn alguns versos de la poeta argentina Alejandra Pizarnik, juntament amb fragments de Fernando Pessoa, Julio Cortázar i Antonio Machado. Cadascun dels tres moviments reflecteix un fragment d’aquests autors, formant una composició intertextual. David Antúnez explora tècniques per revalorar el paper de l’intèrpret en la música i treballa en la memòria dels intèrprets, deixant així l’estructura formal a la decisió del director i hi aplica la “fonètica instrumental”. L’obra guanyadora està escrita per a flauta, clarinet, fagot, trombó, percussió, piano, acordió, veu, violí, viola i contrabaix; i destaca per la qualitat, delicadesa i equilibri del teixit sonor, així com per l’especial concepció del paper de l’intèrpret en el desenvolupament de l’obra.


David Antúnez Rodríguez

Natural de Baeza (Jaén, 1995), El guanyador del Premi Internacional Joan Guinjoan, David Antúnez Rodríguez, va estudiar composició al Conservatori Superior de Música Manuel Castillo de Sevilla. També ha finalitzat el Bienni de Composició al Conservatori Giuseppe Verdi, de Milà, amb Gabriele Manca. En els últims anys el compositor ha treballat amb diverses institucions com ara el Teatre Laboratori della Toscana i el WARM (Workshop on Artistic Research in Music).
 
Guanyador d’altres premis com ara Straordinario di Composizione 2020, del Conservatori de Milà, o el primer premi del “I Concurs de Composició Musical Joves Andalusos (Granada, 2018), també va ser un dels compositors seleccionats a la Convocatòria Plural Ensemble per a Joves Compositors i Gira 2016. David Antúnez inicia i continua la seva investigació artística centrada en la figura de l’intèrpret en la composició musical.
 

L’obra guanyadora: “Deberían tener alas”

“L’obra reprèn alguns versos de la poeta argentina Alejandra Pizarnik, concretament els que vaig fer servir fa uns anys per escriure una obra que encara espera ser estrenada. En aquesta espera, en la necessitat que les seves paraules ressonin a l’aire, torno als poemes d’Alejandra que, variant lleugerament un dels seus versos, haurien de tenir ales. Les idees que entreteixeixen els diferents moviments creen una obra intertextual en què les paraules d’Alejandra conviuen amb altres autors. Cadascun dels tres moviments reflecteix, respectivament, un petit fragment de: Fernando Pessoa («De sobte tota l’aigua de mar del port és transparent»), Julio Cortázar («però el que ell busca en el fons és tornar-li al verb “descendir” tota la seva brillantor») i Antonio Machado («en el silenci de cent mars: lleu | aura»).
 
En aquesta obra he pogut aplicar algunes tècniques per revalorar la figura de l’intèrpret en música, l’interès de la qual està directament relacionat amb la investigació artística que faig des de fa uns anys. D’aquesta manera, com a exemple, en el primer moviment treballo amb la memòria dels intèrprets en el moment de la interpretació. En el segon, l’estructura formal és decidida espontàniament pel director (sense fixar-la durant els assaigs). Mentre que al tercer proposo un treball de “fonètica instrumental” perquè alguns intèrprets el reflecteixin en els seus materials.
 
Per acabar, cal destacar, a més del paper protagonista de la veu que recupera els poemes de Pizarnik, la importància que algunes tècniques instrumentals de percussió van tenir durant la composició de l’obra. Em refereixo a la riquesa dels harmònics obtinguts amb dos plats orquestrals al primer moviment, presa de l’obra Libra, del compositor Chen Chengwen, o les possibilitats de produir harmònics en la pell d’una caixa al tercer, una tècnica desenvolupada pel percussionista Etienne Nillesen. Si bé es tracta de tècniques instrumentals molt inestables, és aquí on resideix la bellesa, volia donar-los l’espai per barrejar-se amb els sons de la resta de l’ensemble i de la veu cantada.”
 
David Antúnez Rodríguez

Concert de Fi de Grau de Composició i Lliurament del Premi

El dimarts 11 de juny tindrà lloc el Concert Fi de Grau de Composició i el lliurament del Premi Joan Guinjoan per a Joves Compositors a la Sala 2 Oriol Martorell de L’Auditori. En el transcurs del concert es presentaran les composicions d’estudiants de l’especialitat de Composició del Grau en Ensenyaments Artístics Superiors, a més de la composició guanyadora. El concert serà dirigit per Jordi Francés, que ja ha col·laborat amb l’ESMUC en altres ocasions, i serà d’accés lliure.

Amb aquest concert, premi i cerimònia de lliurament es pretén impulsar un sincer homenatge a la memòria de Joan Guinjoan (1931-2019), compositor que va voler fer costat a aquest premi cedint-li el seu nom, i que va estar estretament relacionat amb l’ESMUC des dels seus inicis.

Un premi per a la promoció i difusió de les noves generacions de creadors musicals

Convocat anualment per l’ESMUC des de l’any 2002, el Premi Internacional Joan Guinjoan busca estimular i promoure la creació actual entre les noves generacions de compositores i compositors, així com facilitar l’estrena i la divulgació de les obres guardonades. Entre els guanyadors d’edicions anteriors s’hi troben noms com els de Carlos de Castellarnau, Guillem Góngora, Jesús Navarro, Josep Sanz, Javier Quislant, Nacho de Paz, Aníbal Vidal, o Franco Calabria. Aquest concurs de composició té com a objectius estimular i donar suport a la creació actual entre les noves generacions de compositores i compositors, així com facilitar l’estrena i divulgació de les obres guardonades.

La dotació del premi és de 4.000 euros nets i l’obra guanyadora, a part de ser estrenada des de l’ESMUC, té la possibilitat de ser enregistrada i editada en disc per la mateixa Escola. L’organització també pretén amb aquest guardó poder contribuir a la promoció de la cultura i la creació musical. A més, el premi respon a la necessitat d’establir un marc per a la creació de noves obres en una diversitat de tendències, estils i formacions instrumentals.

Per dotzè any consecutiu, la Fundació Banc Sabadell col·labora amb el premi, un suport que ha contribuït a consolidar el certamen i a incrementar la seva difusió, a més de mantenir la seva dotació econòmica. L’objectiu de la Fundació és promoure la cultura i les arts, la investigació i l’educació, amb especial interès en l’impuls al talent jove.


David Antúnez. Son mis voces cantando para que no canten ellos (2021).