Psicoacústica
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Acústica
ECTS: 3
Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 30
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 20
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35
Departament: Tecnologies i Gestió de la Música
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
Competències generals
CG5 | Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell. |
CG21 | Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG25 | Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera. |
Competències específiques
SO2 | Desenvolupar habilitats auditives que li permetin reconèixer, memoritzar i reproduir una amplia varietat de materials musicals, així com analitzar críticament els fenòmens implicats en l’escolta i en la producció de so organitzat. |
SO3 | Aplicar les tecnologies a l’àmbit de la creació, la interpretació i la difusió pública de la música, i utilitzar els recursos tècnics que permetin la producció i l’organització sonora, així com les diferents aproximacions, aplicacions i funcionalitats que fonamenten la creació musical. |
SO7 | Conèixer les tècniques i els procediments de creació i de recolzament als processos creatius musicals, sonors i audiovisuals. |
SO10 | Ser capaç d’integrar art, tecnologia i ciència, amb la flexibilitat suficient per a adaptar-se a entorns múltiples i canviants. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
1. Descriure i explicar els fenòmens bàsics que originen una experiència sonora a nivell biològic i funcional.
2. Relacionar els trets perceptius del so amb els trets físics.
3. Desenvolupar la sensibilitat vers els fenòmens perceptuals de base psicofísica i la seva influència en l’escolta musical.
4. Explicar i aplicar els procediments habituals per a l’estudi de la percepció del so.
Continguts
Anatomia i fisiologia de l’aparell auditiu. Psicofísica i relacions entre trets físics i sensacions perceptuals. Percepció de la intensitat sonora. Percepció de l’altura. Bases fisiològiques de la sensació tímbrica. Percepció espacial i del moviment dels sons. Procediments experimentals en psicofísica i psicoacústica. Aplicacions tecnològiques de fenòmens i dades psicoacústiques. Experimentació i verificació crítica i sistematitzada de diferents fenòmens perceptuals sonors i musicals.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament aprenentatge en les classes comporta sessions d’exposicions de temes per part del professorat, sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.