Psicoacústica


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Acústica

ECTS: 3

Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 30
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 20
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35

Departament: Tecnologies i Gestió de la Música

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT13Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional.
CT17Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius.

Competències generals

CG5Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell.
CG21Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats.
CG23Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex.
CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.
CG25Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera.

Competències específiques

SO2Desenvolupar habilitats auditives que li permetin reconèixer, memoritzar i reproduir una amplia varietat de materials musicals, així com analitzar críticament els fenòmens implicats en l’escolta i en la producció de so organitzat.
SO3Aplicar les tecnologies a l’àmbit de la creació, la interpretació i la difusió pública de la música, i utilitzar els recursos tècnics que permetin la producció i l’organització sonora, així com les diferents aproximacions, aplicacions i funcionalitats que fonamenten la creació musical.
SO7Conèixer les tècniques i els procediments de creació i de recolzament als processos creatius musicals, sonors i audiovisuals.
SO10Ser capaç d’integrar art, tecnologia i ciència, amb la flexibilitat suficient per a adaptar-se a entorns múltiples i canviants.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

1. Descriure i explicar els fenòmens bàsics que originen una experiència sonora a nivell biològic i funcional.

2. Relacionar els trets perceptius del so amb els trets físics.

3. Desenvolupar la sensibilitat vers els fenòmens perceptuals de base psicofísica i la seva influència en l’escolta musical.

4. Explicar i aplicar els procediments habituals per a l’estudi de la percepció del so.

Continguts

Anatomia i fisiologia de l’aparell auditiu. Psicofísica i relacions entre trets físics i sensacions perceptuals. Percepció de la intensitat sonora. Percepció de l’altura. Bases fisiològiques de la sensació tímbrica. Percepció espacial i del moviment dels sons. Procediments experimentals en psicofísica i psicoacústica. Aplicacions tecnològiques de fenòmens i dades psicoacústiques. Experimentació i verificació crítica i sistematitzada de diferents fenòmens perceptuals sonors i musicals. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament aprenentatge en les classes comporta sessions d’exposicions de temes per part del professorat, sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.