Percepció auditiva general


Tipus: Formació bàsica (FB)

Matèria: Llenguatges i tècnica de la música

ECTS: 3

Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 10
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35

Departament: Creació i Teoria Musical

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT7Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip.
CT13Adaptar-se, en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als avenços que es produeixen en l’àmbit professional i seleccionar els itineraris adequats de formació continuada.

Competències generals

CG1Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical.
CG2Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical.
CG3Produir i interpretar correctament la notació gràfica de textos musicals.
CG4Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional.
CG6Dominar un o més instruments musicals en un nivell adequat al seu camp principal d’activitat.
CG11Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa.
CG13Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica.
CG22Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos.
CG23Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex.
CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.
CG25Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera.

 

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Desenvolupament de l’oïda musical general en els aspectes: melòdic, harmònic, rítmic a través de la discriminació, reconeixement i transcripció.
  2. Amplitud de l’oïda musical interna i la creació d’imatges sonores mitjançant lectures i entonació de diversitat d’exercicis.
  3. Millora de la concentració i la memòria musical utilitzant els recursos propis de la memòria visual, la memòria auditiva i la cinestèsia.

Continguts

L’assignatura està dividida en dos blocs de continguts que es tractaran tant de forma individual com de forma conjunta, ja que estan relacionats entre si. Els continguts de la part de reconeixement auditiu es basen en l’estudi dels elements següents: intervals (classificació d’intervals simples harmònics i melòdics ), escales (diatòniques majors i menors; modals; pentatònica major i menor; blues), estructures melòdiques (entonació i transcripció de temes, motius…), entonació i transcripció de melodies tonals i atonals a una i dues veus), harmonia (acords de tres i quatre sonns sons en estat fonamental i les seues inversions; acords de color de cinc sons, processos cadencials i estructures harmòniques), ritme (estructures i fórmules monorrítmiques de compassos regulars i irregulars; estructures i fórmules polirítmiques de compassos regulars). L’apartat d’anàlisi auditiva compta amb els continguts següents i s’abordaran tant els diferents tipus d’anàlisi auditiva comparativa com l’anàlisi auditiva de la música amb text: el paràmetre so (timbre, dinàmica, registre, textures), el paràmetre ritme (metro, tempo, fórmules rítmiques), el paràmetre melodia (direcció i perfil de frases i semifrases), el paràmetre harmonia (sistemes harmònics, processos cadencials, estructures harmòniques), el paràmetre estructura (macroforma i microforma; patrons formals bàsics). 

Metodologia d’impartició

Eminentment pràctica però a partir d’una base teòrica necessària per comprendre processos auditius o processos de desenvolupament d’aspectes del llenguatge musical. L’assistència a classe setmanal es combinarà amb exercicis a classes no presencials que es prepararan a l’Aulari i que serveixen per a una pràctica completament individualitzada i més extensa que no es pot fer en el termini setmanal i en grup de 1.30h. Les classes no presencials sestabliran en funció del contingut a desenvolupar. L’assignatura requereix també un estudi mitjà de 1.30h setmanals que serà regulat a través d’exercicis i activitats que quedaran registrats a l’Aulari.   

Sistemes d’avaluació

El treball diari que es realitzi a classe és un element avaluable important que té un valor de 10%. Les proves es realitzaran a mitjans de quadrimestre (avaluacions bimestrals) i tindran un valor sobre la nota final que es distribueix de la següent manera: primera avaluació de reconeixement auditiu, primera avaluació d’anàlisi auditiva, avaluació final de reconeixement auditiu, avaluació final d’anàlisi auditiva.