Organologia


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Acústica, Tecnologia musical, Teoria i història

ECTS: 3

Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 30
Hores per treballs dirigits (no presencials): 45
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 15

Departament: Tecnologies i Gestió de la Música

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències generals

CG5Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell.
CG20Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals.

Competències específiques

SO1Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres músiques, amb capacitat de valoració dels seus aspectes expressius, morfològics, sintàctics i sonors, i saber descriure les seves característiques.
SO2Desenvolupar habilitats auditives que li permetin reconèixer, memoritzar i reproduir una amplia varietat de materials musicals, així com analitzar críticament els fenòmens implicats en l’escolta i en la producció de so organitzat.
SO3Aplicar les tecnologies a l’àmbit de la creació, la interpretació i la difusió pública de la música, i utilitzar els recursos tècnics que permetin la producció i l’organització sonora, així com les diferents aproximacions, aplicacions i funcionalitats que fonamenten la creació musical.
SO6Conèixer els instruments musicals de la tradició occidental i d’altres cultures, les seves característiques físiques, acústiques i musicals, les seves possibilitats tímbriques i expressives, així com afavorir la seva expansió amb recursos tecnològics o dissenyar instruments virtuals.
SO7Conèixer les tècniques i els procediments de creació i de recolzament als processos creatius musicals, sonors i audiovisuals.
SO10Ser capaç d’integrar art, tecnologia i ciència, amb la flexibilitat suficient per a adaptar-se a entorns múltiples i canviants.
SO11Conèixer les implicacions escèniques que comporta la seva activitat professional i ser capaç de desenvolupar les seves aplicacions pràctiques en el seu àmbit de treball.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Ampliar els coneixements sobre famílies d’instruments incorporant els d’altres cultures musicals.
  2. Perfeccionar les destreses en l’anàlisi i comprensió de les característiques acústiques dels instruments.
  3. Explicar i desenvolupar diferents sistemes d’afinació.
  4. Abordar la construcció d’instruments musicals senzills, i especialment interfícies instrumentals i instruments musicals experimentals
  5. Descriure i explicar els fenòmens bàsics que originen una experiència sonora a nivell biològic i funcional.
  6. Relacionar els trets perceptius del so amb els trets físics.
  7. Desenvolupar la sensibilitat vers els fenòmens perceptuals de base psicofísica i la seva influència en l’escolta musical.
  8. Explicar i aplicar els procediments habituals per a l’estudi de la percepció del so.
  9. Aplicar els coneixements de teoria musical necessaris per interpretar i analitzar la música de períodes anteriors al Classicisme.
  10. Mostrar comprensió del llenguatge tècnic i la terminologia musical dels tractats antics i de la musicologia històrica actual.
  11. Diferenciar les teories musicals basades en la tonalitat i en la teoria la del sistema modal, pròpia de períodes anteriors.
  12. Desenvolupar una actitud i metodologia d’estudi i d’aproximació a l’obra musical des d’una perspectiva de recerca històrica i analítica.
  13. Observar les diverses maneres com s’ha organitzat el material sonor en relació a les línies de pensament de l’època i pel que fa a la seva aportació al fet musical.
  14. Aprofundir la consciència sobre el fet interpretatiu i les seves variables, des d’una perspectiva històrica i amb el referent de la comunicació amb el públic actual.
  15. Valorar i aplicar les principals teories sobre la interpretació de la música antiga i saber-les situar cronològicament.
  16. Estar familiaritzat amb la lectura de les fonts documentals històriques que fan referència a la interpretació i saber-les analitzar i aplicar de manera crítica.
  17. Desenvolupar la pròpia capacitat comunicativa i interpretativa a partir d’una base teòrica sòlida.
  18. Aplicar de manera discriminada les diferents metodologies d’investigació musicològica i etnomusicològica històriques i, sobretot, actuals (pel que fa a ubicació de les fonts i a l’estudi de les notacions gràfiques, com també a l’estudi de la concepció de la música en un entorn cultural i de totes les activitats socials i personals al voltant de la música).
  19. Valorar i destriar l’interès de cada metodologia segons els objectius de la investigació concreta que es vol dur a terme, amb una visió de globalitat i d’interdisciplinarietat.
  20. Vincular les metodologies d’investigació musicològica i etnomusicològica amb els plantejaments i els objectius de les metodologies d’investigació actuals en ciències socials.
  21. Relacionar els sistemes de la notació musical occidental i els seus processos de transformació amb l’activitat musical coetània i amb les teories i concepcions sobre l’activitat musical, i valorar-les en llur context històric.
  22. Identificar i interpretar els principals models occidentals de notació musical des del segle XV, i interpretar documents escrits en aquestes notacions.
  23. Tenir una visió general de les possibilitats d’ús de la tecnologia en la música, i aprendre l’ús de diverses eines informàtiques d’interès musical.
  24. Utilitzar els diferents dispositius tècnics que intervenen en una producció sonora.
  25. Seleccionar, configurar i manipular correctament els diferents dispositius tècnics que intervenen en una producció sonora, i desenvolupar les habilitats pràctiques necessàries per a portar a terme una sessió senzilla d’enregistrament sonor.

Continguts

Estudi detallat de determinats instruments musicals des del punt de vista acústic. Fonaments físics per a la construcció d’escales i de sistemes ’afinació. Instruments populars i de cultures no occidentals. Hiperinstruments i altres instruments experimentals. Conservació, documentació i exhibició del patrimoni d’instruments musicals. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.