Organologia
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Acústica, Tecnologia musical, Teoria i història
ECTS: 3
Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 30
Hores per treballs dirigits (no presencials): 45
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 15
Departament: Tecnologies i Gestió de la Música
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències generals
CG5 | Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell. |
CG20 | Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals. |
Competències específiques
SO1 | Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres músiques, amb capacitat de valoració dels seus aspectes expressius, morfològics, sintàctics i sonors, i saber descriure les seves característiques. |
SO2 | Desenvolupar habilitats auditives que li permetin reconèixer, memoritzar i reproduir una amplia varietat de materials musicals, així com analitzar críticament els fenòmens implicats en l’escolta i en la producció de so organitzat. |
SO3 | Aplicar les tecnologies a l’àmbit de la creació, la interpretació i la difusió pública de la música, i utilitzar els recursos tècnics que permetin la producció i l’organització sonora, així com les diferents aproximacions, aplicacions i funcionalitats que fonamenten la creació musical. |
SO6 | Conèixer els instruments musicals de la tradició occidental i d’altres cultures, les seves característiques físiques, acústiques i musicals, les seves possibilitats tímbriques i expressives, així com afavorir la seva expansió amb recursos tecnològics o dissenyar instruments virtuals. |
SO7 | Conèixer les tècniques i els procediments de creació i de recolzament als processos creatius musicals, sonors i audiovisuals. |
SO10 | Ser capaç d’integrar art, tecnologia i ciència, amb la flexibilitat suficient per a adaptar-se a entorns múltiples i canviants. |
SO11 | Conèixer les implicacions escèniques que comporta la seva activitat professional i ser capaç de desenvolupar les seves aplicacions pràctiques en el seu àmbit de treball. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Ampliar els coneixements sobre famílies d’instruments incorporant els d’altres cultures musicals.
- Perfeccionar les destreses en l’anàlisi i comprensió de les característiques acústiques dels instruments.
- Explicar i desenvolupar diferents sistemes d’afinació.
- Abordar la construcció d’instruments musicals senzills, i especialment interfícies instrumentals i instruments musicals experimentals
- Descriure i explicar els fenòmens bàsics que originen una experiència sonora a nivell biològic i funcional.
- Relacionar els trets perceptius del so amb els trets físics.
- Desenvolupar la sensibilitat vers els fenòmens perceptuals de base psicofísica i la seva influència en l’escolta musical.
- Explicar i aplicar els procediments habituals per a l’estudi de la percepció del so.
- Aplicar els coneixements de teoria musical necessaris per interpretar i analitzar la música de períodes anteriors al Classicisme.
- Mostrar comprensió del llenguatge tècnic i la terminologia musical dels tractats antics i de la musicologia històrica actual.
- Diferenciar les teories musicals basades en la tonalitat i en la teoria la del sistema modal, pròpia de períodes anteriors.
- Desenvolupar una actitud i metodologia d’estudi i d’aproximació a l’obra musical des d’una perspectiva de recerca històrica i analítica.
- Observar les diverses maneres com s’ha organitzat el material sonor en relació a les línies de pensament de l’època i pel que fa a la seva aportació al fet musical.
- Aprofundir la consciència sobre el fet interpretatiu i les seves variables, des d’una perspectiva històrica i amb el referent de la comunicació amb el públic actual.
- Valorar i aplicar les principals teories sobre la interpretació de la música antiga i saber-les situar cronològicament.
- Estar familiaritzat amb la lectura de les fonts documentals històriques que fan referència a la interpretació i saber-les analitzar i aplicar de manera crítica.
- Desenvolupar la pròpia capacitat comunicativa i interpretativa a partir d’una base teòrica sòlida.
- Aplicar de manera discriminada les diferents metodologies d’investigació musicològica i etnomusicològica històriques i, sobretot, actuals (pel que fa a ubicació de les fonts i a l’estudi de les notacions gràfiques, com també a l’estudi de la concepció de la música en un entorn cultural i de totes les activitats socials i personals al voltant de la música).
- Valorar i destriar l’interès de cada metodologia segons els objectius de la investigació concreta que es vol dur a terme, amb una visió de globalitat i d’interdisciplinarietat.
- Vincular les metodologies d’investigació musicològica i etnomusicològica amb els plantejaments i els objectius de les metodologies d’investigació actuals en ciències socials.
- Relacionar els sistemes de la notació musical occidental i els seus processos de transformació amb l’activitat musical coetània i amb les teories i concepcions sobre l’activitat musical, i valorar-les en llur context històric.
- Identificar i interpretar els principals models occidentals de notació musical des del segle XV, i interpretar documents escrits en aquestes notacions.
- Tenir una visió general de les possibilitats d’ús de la tecnologia en la música, i aprendre l’ús de diverses eines informàtiques d’interès musical.
- Utilitzar els diferents dispositius tècnics que intervenen en una producció sonora.
- Seleccionar, configurar i manipular correctament els diferents dispositius tècnics que intervenen en una producció sonora, i desenvolupar les habilitats pràctiques necessàries per a portar a terme una sessió senzilla d’enregistrament sonor.
Continguts
Estudi detallat de determinats instruments musicals des del punt de vista acústic. Fonaments físics per a la construcció d’escales i de sistemes ’afinació. Instruments populars i de cultures no occidentals. Hiperinstruments i altres instruments experimentals. Conservació, documentació i exhibició del patrimoni d’instruments musicals.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.