Música i cultura II
Tipus: Formació bàsica (FB)
Matèria: Cultura, pensament i història
ECTS: 3
Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 1
Hores per treballs dirigits (no presencials): 15
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 29
Departament: Estudis Culturals i Musicals
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT5 | Comprendre i utilitzar, al menys, una llengua estrangera en l’àmbit del seu desenvolupament professional. |
CT6 | Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal. |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT14 | Dominar la metodologia d’investigació en la generació de projectes, idees i solucions viables. |
CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
Competències generals
CG8 | Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva. |
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG12 | Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals. |
CG14 | Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural. |
CG15 | Tenir un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i analítica de la música. |
CG16 | Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG20 | Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Identificar els grans períodes de la cultura occidental en relació amb llurs manifestacions artístiques i de pensament, i amb els períodes corresponents de la història de la música.
- Aplicar els conceptes i els elements bàsics que s’utilitzen més habitualment per a la periodització de la història de la música europea i occidental, tot situant-los en cada context social i cultural.
- Identificar i classificar les diferents concepcions i posicionaments filosòfics en el món occidental pel que fa a les activitats musicals, i sempre en relació amb els contextos social i cultural coetanis.
- Analitzar diversos productes culturals i musicals per tal de valorar-hi els elements històrics diversos que hi conflueixen i ens ajuden a comprendre’ls.
- Identificar l’entorn històric i cultural de cada producte musical i contextualitzar-lo adequadament.
Continguts
Perioditzacions de la cultura occidental en relació amb la història de la música i de les arts. Principals escoles i centres artístics. Historiografia de la música. Elements de transformació i de canvi en la història de la música occidental. Perioditzacions de la història de la música occidental en relació a l’entorn social. Moviments musicals, línies de pensament, escoles, centres, instruments, formacions instrumentals i figures més destacades. Contextualització històrica de les activitats i productes musicals. Vinculació del pensament musical amb l’entorn cultural del període corresponent. Ubicació històrica i estilística del conjunt d’activitats i elements musicals.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes es basa en sessions classes magistrals de desplegament de continguts, sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom de l’alumnat consta de tasques individuals.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.