Música i cultura II


Tipus: Formació bàsica (FB)

Matèria: Cultura, pensament i història

ECTS: 3

Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 1
Hores per treballs dirigits (no presencials): 15
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 29

Departament: Estudis Culturals i Musicals

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT2Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT5Comprendre i utilitzar, al menys, una llengua estrangera en l’àmbit del seu desenvolupament professional.
CT6Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal.
CT7Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip.
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT14Dominar la metodologia d’investigació en la generació de projectes, idees i solucions viables.
CT17Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius.

Competències generals

CG8Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva.
CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos.
CG12Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals.
CG14Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural.
CG15Tenir un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i analítica de la música.
CG16Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global.
CG17Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo.
CG20Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals.
CG23Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex.
CG26Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Identificar els grans períodes de la cultura occidental en relació amb llurs manifestacions artístiques i de pensament, i amb els períodes corresponents de la història de la música.
  2. Aplicar els conceptes i els elements bàsics que s’utilitzen més habitualment per a la periodització de la història de la música europea i occidental, tot situant-los en cada context social i cultural.
  3. Identificar i classificar les diferents concepcions i posicionaments filosòfics en el món occidental pel que fa a les activitats musicals, i sempre en relació amb els contextos social i cultural coetanis.
  4. Analitzar diversos productes culturals i musicals per tal de valorar-hi els elements històrics diversos que hi conflueixen i ens ajuden a comprendre’ls.
  5. Identificar l’entorn històric i cultural de cada producte musical i contextualitzar-lo adequadament.

Continguts

Perioditzacions de la cultura occidental en relació amb la història de la música i de les arts. Principals escoles i centres artístics. Historiografia de la música. Elements de transformació i de canvi en la història de la música occidental. Perioditzacions de la història de la música occidental en relació a l’entorn social. Moviments musicals, línies de pensament, escoles, centres, instruments, formacions instrumentals i figures més destacades. Contextualització històrica de les activitats i productes musicals. Vinculació del pensament musical amb l’entorn cultural del període corresponent. Ubicació històrica i estilística del conjunt d’activitats i elements musicals. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes es basa en sessions classes magistrals de desplegament de continguts, sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom de l’alumnat consta de tasques individuals. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.