Fonaments d’acústica


Tipus: Formació bàsica (FB)

Matèria: Llenguatges i tècnica de la música

ECTS: 3

Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 33
Altres hores presencials: 12
Hores per treballs dirigits (no presencials): 33
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 12

Departament: Tecnologies i Gestió de la Música

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT2Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT9Integrar-se adequadament en equips multidisciplinars i en contextos culturals diversos.

Competències generals

CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Explicar els fonaments físics de la generació del so en els instruments musicals acústics, i les seves característiques perceptuals més rellevants.
  2. Adquirir coneixements bàsics sobre la utilització, rol i funció dels instruments musicals en les cultures musicals occidentals.
  3. Classificar els instruments segons criteris físics i acústics.

 

Continguts

Física elemental de sistemes vibratoris amb cordes, tubs, membranes, plaques i varetes. Trets físics i perceptuals del so. Propagació d’ones. Tècniques i eines elementals d’anàlisi del so. Caracterització acústica de les diferents famílies d’instruments. Acústica de sales. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions de format magistrals (desplegament de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta treball individual i/o grupal, distribuït en tasques puntuals i/o un treball final. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, les proves d’avaluació i l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, composicions, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites, orals o auditives.