Fonaments d’acústica
Tipus: Formació bàsica (FB)
Matèria: Llenguatges i tècnica de la música
ECTS: 3
Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 33
Altres hores presencials: 12
Hores per treballs dirigits (no presencials): 33
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 12
Departament: Tecnologies i Gestió de la Música
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT9 | Integrar-se adequadament en equips multidisciplinars i en contextos culturals diversos. |
Competències generals
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Explicar els fonaments físics de la generació del so en els instruments musicals acústics, i les seves característiques perceptuals més rellevants.
- Adquirir coneixements bàsics sobre la utilització, rol i funció dels instruments musicals en les cultures musicals occidentals.
- Classificar els instruments segons criteris físics i acústics.
Continguts
Física elemental de sistemes vibratoris amb cordes, tubs, membranes, plaques i varetes. Trets físics i perceptuals del so. Propagació d’ones. Tècniques i eines elementals d’anàlisi del so. Caracterització acústica de les diferents famílies d’instruments. Acústica de sales.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions de format magistrals (desplegament de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta treball individual i/o grupal, distribuït en tasques puntuals i/o un treball final.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, les proves d’avaluació i l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, composicions, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites, orals o auditives.