Composició aplicada a l’ensenyament


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Didàctica de l’educació musical

ECTS: 3

Valor total en hores: 100
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 8
Hores per treballs dirigits (no presencials): 25
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 22

Departament: Creació i Teoria Musical

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT2Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT4Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació.
CT6Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal.
CT7Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip.
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT9Integrar-se adequadament en equips multidisciplinaris i en contextos culturals diversos.
CT10Liderar i gestionar grups de treball.
CT11Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat.
CT13Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional.
CT16Utilitzar els mitjans i recursos al seu abast amb responsabilitat cap el patrimoni cultural i mediambiental.
CT17Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius.

Competències generals

CG1Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical.
CG2Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical.
CG4Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional.
CG5Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell.
CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos.
CG11Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa.
CG12Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals.
CG13Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica.
CG15Tenir un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i analítica de la música.
CG17Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo.
CG18Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general.
CG19Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells.
CG20Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals.
CG21Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats.
CG22Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos.
CG23Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex.
CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.

Competències específiques

PE2Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, essent versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals i aplicant de forma funcional les noves tecnologies.
PE3Conèixer els elements constitutius de la música mostrant un alt domini en percepció auditiva, lectura, anàlisis, escriptura, improvisació i creació musical, i ser capaç d’interrelacionar tot això per a aplicar-ho i utilitzar-ho adequadament en el desenvolupament de la pròpia activitat.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

1. Seleccionar, dissenyar i aplicar activitats per a l’ensenyament-aprenentatge de la música i els materials necessaris per al seu desenvolupament.

2. Mostrar autonomia per seguir aprenent i per desenvolupar la tasca pedagògica, seleccionant i elaborant material didàctic amb criteris adequats als objectius fixats.

3. Posseir i utilitzar els coneixements i recursos tècnics suficients per harmonitzar, instrumentar, adaptar i arranjar peces musicals de diferents gèneres, estils i èpoques.

4. Crear peces, fragments o exercicis musicals de tot tipus que responguin a finalitats pedagògiques preestablertes igualment diverses.

5. Valorar l’interès i l’oportunitat de crear peces musicals amb objectius didàctics concrets i utilitzar-les com a eines d’intervenció pedagògica.

Continguts

Tècniques d’harmonització, instrumentació, adaptació i arranjament d’obres musicals. Processos harmònics, formals i contrapuntístics més habituals en diferents estils i gèneres. Models rítmics més habituals en músiques de diferents estils i gèneres. Aspectes idiomàtics dels instruments i grups per al quals s’escriu. Tècniques de composició aplicada a la pedagogia. Utilització de les tècniques d’harmonització, instrumentació, adaptació i arranjament per a l’elaboració de partitures. Utilització de diferents tècniques de composició amb aplicacions pedagògiques. Relació entre materials compostos, didàctica d’ús i objectius pretesos. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.  

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.