Sociologia de la música
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Comunicació, promoció i representació, Mètodes i fonts per a la investigació
Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 30
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 40
Departament: Estudis Culturals i Musicals
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT12 | Adaptar-se, en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als avenços que es produeixen en l’àmbit professional i seleccionar els itineraris adequats de formació continuada. |
Competències generals
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG12 | Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals. |
CG14 | Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural. |
CG16 | Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global. |
CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària. |
Competències específiques
MU6 | Conèixer els mètodes d’investigació científica propis del seu camp i les seves aplicacions. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Entendre els fets musicals com una activitat que ha de ser concebuda dins de la vida social i cultural d’una comunitat, amb les distintes concepcions sobre la música, les funcions i els contextos on s’utilitza, les actituds i els valors socials que pot vehicular.
- Valorar en llur entorn històric les principals teories sociològiques sobre la música, i en especial les més actuals, així com l’interès que aquestes teories poden tenir en la reflexió crítica sobre l’activitat musical en el nostre entorn immediat.
- Aplicar els principals conceptes i metodologies sociològics que poden ajudar a millorar l’activitat musical propera, la llibertat de decisió i la comprensió crítica.
Continguts
Teories sociològiques sobre les activitats musicals i els principals conceptes i metodologies de la disciplina. Anàlisi de situacions musicals des de la perspectiva sociològica i de les principals metodologies de treball d’aquesta disciplina. Ubicació de les línies de pensament sociològic dins de les corresponents tradicions culturals.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.