Premi ESMUC a Treballs de Recerca de Batxillerat sobre música
Guanyadora (Anna Asencio) i accèssits 2023.
Des del curs 2016-2017, l’ESMUC convoca un premi al miillor treball de recerca de batxillerat de Catalunya, amb l’objectiu de fomentar l’esperit de recerca i la vocació per a l’estudi de qualsevol temàtica relacionada amb la música. Durant nou convocatòries, s’hi han presentat 380 treballs, realitzats per estudiants de 216 centres i 106 municipis diferents d’arreu del país.
Finalistes 2025
Bases
Al Premi hi pot optar l’alumnat de batxillerat de tots els centres d’ensenyament secundari de Catalunya.
Els treballs poden ser elaborats individualment o en grups de dues persones com a màxim, han de ser inèdits i no han d’haver estat premiats anteriorment en altres concursos en el moment de presentar-se a aquest Premi. Poden estar escrits en català, castellà, anglès i francès.
Els treballs han de ser seleccionats i presentats per la direcció dels centres d’ensenyament on estudiï l’alumnat que desitgi concursar. No hi ha cap límit de treballs presentats per escola.
Es farà a través del formulari web, que inclourà les dades de la persona que n’és autora, un resum del tema i la seva justificació, i una selecció de paraules clau referents al treball realitzat.
També inclourà el nom del director o coordinador del batxillerat del centre i el nom del professor encarregat de la tutorització del treball.
Els treballs es lliuraran en un fitxer pdf, a través del formulari adjunt. Es podrà presentar addicionalment un fitxer amb material audiovisual amb un límit de 10 MB en un format que sigui reproduïble amb VLC.
A la presentació del treball es podrà adjuntar una carta de suport que en destaqui l’interès, aportacions o valor dels resultats.
El termini de presentació dels treballs finalitza l’11 d’abril de 2025
Membres especialistes del professorat de l’ESMUC avaluaran els treballs presentats. A partir d’aquestes avaluacions, el Comitè Científic format per representants de l’ESMUC farà la selecció d’aquells treballs que optaran als Premis i distincions finalistes.
Finalment, un Jurat format per especialistes i presidit per la Directora General de l’ESMUC valorarà la selecció de treballs proposada pel Comitè Científic i determinarà les persones guanyadores dels Premis. El Jurat es reserva el dret de deixar el premi desert i la seva decisió serà inapel·lable.
De tots els treballs presentats s’escolliran els quatre millors valorats. A un d’ells se li atorgarà el Premi ESMUC i a la resta tres mencions.
Les distincions atorgades en aquesta edició seran les següents:
La relació de finalistes es farà pública a la pàgina web de l’ESMUC a l’estiu. El veredicte del jurat es donarà a conèixer en l’acte inaugural del curs 2025-2026, moment en què es lliuraran els premis.
La participació en el concurs implica l’acceptació d’aquestes bases.
Treballs premiats
Isaac Solsona de la Encarnación (guanyador) | Innovació en l’ensenyament: matemàtiques i música en simfonia | Institut Vacarisses |
Ona Camps Pardos (accèssit) | La música dels edificis, escoltant “Un passeig per Sant Andreu de Palomar” | Sagrada Familia de Sant Andreu |
Jana Madrid Simón (accèssit) | Moviment corporal amb música: eina pel desenvolupament de la ment i les emocions | Institut Eugeni d’Ors de Vilafranca del Penedès |
Alba Martínez Hernández (accèssit) | La funcionalitat de la musicoteràpia | Institut Rovira-Forns de Santa Perpètua de Mogoda |
Anna Asencio Casas (guanyadora) | Estudi d’un repertori inèdit per a tible | Institut La Bisbal d’Empordà |
Joan Boixadera Ballarà (accèssit) | Música i paraula: una simbiosi de dos llenguatges per arribar a Déu | La Salle (Manresa) |
Paula García Balbín (accèssit) | Ferrater en clau de corda | Institut Jaume Callís (Vic) |
Anna Nogué Tubau (accèssit) | Improvisar per preservar el llegat | La Salle (Manlleu) |
Laia Glück Martínez (guanyadora) | Música d’arrel tradicional i joventut | IEA Oriol Martorell (Barcelona) |
Ramon Bernadas Sigüenza (accèssit) | Quines són les claus de l'èxit de les obres musicals que més venen? | Escola Pia (Sabadell) |
Jaume Bosser Toca (accèssit) | Construcció d'aparells de mesura per a l'estudi dels modes de ressonància d'instruments d'arc | IES Pere Vives Vich (Igualada) |
Iria Massaguer Llanas (accèssit) | Quan la música desafia l'oblit | Col·legi Santa Teresa (Barcelona) |
Isabel Porta Fitó i Meritxell Torra Merrín (guanyadores) | L'habilitat musical: desenvolupament, factors influents i mesurament | Institut Pau Vila (Sabadell) |
Jordi Carreras Serra (accèssit) | Música narrativitzada | Escola Vedruna (Palamós) |
Catalina Riutort Fort (accèssit) | Frei Aber Einsam (lliure però solitari): el llenguatge musical literari en el Romanticisme | Institut Marti l'Humà (Montblanc) |
Maria Subirats Núria (accèssit) | Interpretació filosòfica i hermenèutica de la Segona simfonia de Gustav Mahler | Institut Cristòfol Despuig (Tortosa) |
Alba Linares Torres (guanyadora) | Polques i romances al saló dels Cabrera | Institut La Bisbal d'Empordà |
Bellmunt Blanco Arnau (accèssit) | El flamenc i el Mal Querer | Escola IPSE (Barcelona) |
Palmira Salvador Pereta (accèssit) | Llenguatge: origen i relació | Institut Samuel Gili i Gaya (Lleida) |
Alba Valdivieso Passolas (accèssit) | Lideratge i direcció d’orquestra: les dones | Institut Jaume Balmes de (Barcelona) |
Cristina Bosch (guanyadora) | Melodies de guerra: anàlisi de les bandes sonores originals de pel·lícules sobre la Segona Guerra Mundial | Escola Vedruna Escorial (Vic) |
Arnau Gran Romero (accèssit) | Xavier Montsalvatge: el compositor de la llibertat | Escola Montessori-Palau (Girona) |
Martí Marín Lluch (accèssit) | Projecte interdisciplinar i des de l’assignatura de música: una proposta educativa en el context de l’Escola Nova 21 | Escola Proa (Barcelona) |
Albert Ventura (accèssit) | El saxòfon: les canyes. Tipus, producció i arranjament | Institut Roquetes (Roquetes, Tarragona) |
Marta Cortès Gibert (guanyadora) | La presència de la dona dins el món de la cobla | Institut La Bisbal d'Empordà |
Miquel Muñiz Galdon (accèssit) | Francesc Costa, el violinista estimat | Institut Obert de Catalunya (Barcelona) |
Ana Garcia Romanyac (accèssit) | The Physics of the Violin | Institut Icària (Barcelona) |
Clara Santacana (accèssit) | Del preludi al microludi: procés i composició | IEA Oriol Martorell (Barcelona) |
Guillem Lloret Triola (guanyador) | Pisces: la cançó perfecta | Institut Pere Alsius i Torrent (Banyoles) |
Laia Fandos (accèssit) | Música, la clau dels spots publicitaris | Campus ESART (Barcelona) |
Irene Real Babí (accèssit) | Plàstic o fusta, tot és acústica | Institut Miquel Bosch i Jover (Artés) |
Georgina Xifra Goya (accèssit) | La ciència que s’amaga en la música | Institut Jaume Vicens Vives (Girona) |