Congrés EuroMAC 11


Ens complau anunciar la celebració de l’EuroMAC 11, el congrés de les societats europees de teoria i anàlisi musical, el 2026 a Barcelona. El congrés s’ha portat a la península Ibèrica per iniciativa de les tres societats científiques de teoria i anàlisi musical que es van fundar en aquest espai geogràfic i formen part de T&AM: ATAM (Associació de Teoria i Anàlisi Musical), SATMUS (Sociedad de Análisis y Teoría Musical) i el grup de recerca en teoria musical de SPIM (Sociedade Portuguesa de Investigação em Música). El congrés compta amb el suport de totes les societats europees de teoria i anàlisi musical que actualment formen part de la xarxa T&AM.

Les principals accions de l’EuroMAC 11 tindran lloc a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) del 7 al 10 de setembre de 2026. 

Euromac 2


Missió

El 2017, durant l’EuroMAC 9 a Estrasburg, va néixer T&AM com una xarxa que reunia nou societats europees de teoria i anàlisi musical. A dia d’avui, el consorci ha incorporat cinc societats científiques més, incloses les tres que organitzen l’EuroMAC 11. Aquest creixement demostra la salut del nostre camp científic, però també ens alerta del risc d’accions disperses. Per aquest motiu, ATAM, SATMUS i SPIM van decidir treballar conjuntament per a l’EuroMAC 11, després d’una fructífera reunió de treball celebrada a l’ESMUC l’abril de 2024.

A més de les raons geogràfiques esmentades anteriorment, els països de la península Ibèrica comparteixen un fort vincle històric amb l’Amèrica Llatina a causa del nostre passat colonial. Esperem que la nostra iniciativa compartida per a l’EuroMAC 11 també ajudi a reforçar ponts d’amistat i col·laboració científica amb els nostres companys de l’altra banda de l’oceà Atlàntic.

Tradició + fonament de l’EuroMAC

Des de la seva primera edició el 1989, EuroMAC ha servit com a fòrum clau per a estudiosos, investigadors i professionals de la teoria i l’anàlisi musical a tot Europa i més enllà. Durant més de tres dècades, ha reflectit l’evolució de la disciplina, des de la consolidació dels mètodes analítics i les associacions nacionals fins a l’aparició d’enfocaments més amplis, interdisciplinaris i connectats globalment. Cada edició ha contribuït a redefinir les finalitats, els llenguatges i les comunitats de la recerca analítica musical.

L’EuroMAC 11 segueix aquesta trajectòria, i alhora qüestiona si l’anàlisi musical actualment es troba en un moment de crisi o de vitalitat renovada. La conferència pretén fomentar el diàleg sobre el present i el futur de la disciplina, considerant tant els seus llegats històrics com les seves interseccions amb el pensament i la pràctica contemporanis. Per participar-hi, es proposen tres línies temàtiques generals com a possibles enfocaments:

1. Ontologia: la naturalesa de la disciplina.

Què significa fer teoria i anàlisi musical el 2026? L’actual diversificació d’enfocaments representa una fragmentació del camp o la consolidació d’un nou domini interdisciplinari?

2. Impacte: anàlisi musical i reptes actuals.

Com remodelen les transformacions globals (crisi climàtica, desigualtats socials i culturals, migració, identitats canviants, digitalització i intel·ligència artificial) les preocupacions analítiques? I, a l’inrevés, com podrien les pràctiques i epistemologies de l’anàlisi musical informar la nostra comprensió d’aquests reptes?

3. Pragmàtica: objectes, mediació i educació.

Com afecten els canvis en les funcions socials de la música, els modes de difusió i les tecnologies d’escolta i aprenentatge l’objecte analític en si, així com les pedagogies i els mètodes de recerca de la disciplina?

En articular aquestes preguntes, l’EuroMAC 11 pretén reafirmar la doble missió de la conferència: representar la diversitat i l’excel·lència de la recerca teòrica musical a Europa i oferir un espai per a la reflexió col·lectiva sobre els seus futurs epistemològics, culturals i institucionals.

EuroMAC 11 a l’ESMUC

L’ESMUC celebrarà el seu 25è aniversari el setembre del 2026. Durant aquests dies, no només ha consolidat el seu paper com a centre d’educació superior en música —l’única institució pública d’aquest tipus a Catalunya—, sinó que també ha obtingut un reconeixement i una projecció internacionals significatius.

Actualment, l’ESMUC participa en una sèrie d’iniciatives i programes internacionals, en particular l’Aliança Universitària Europea In.Tune —l’única aliança dedicada a la música i les arts— juntament amb set universitats més del nord, l’est i l’oest d’Europa. La institució també és membre de l’Associació Europea de Conservatoris, Acadèmies i Escoles de Música (AEC); ELIA, la xarxa europea per a l’educació i la recerca artística superior; i l’International Benchmarking Group (IBG), una xarxa global d’onze conservatoris, escoles de música, facultats i universitats d’arts amb dos objectius principals: compartir les millors pràctiques i proporcionar lideratge global en educació i formació musical. A més, l’ESMUC participa a Musethica, una xarxa internacional de projectes i programes de concerts destinats a fer que la música clàssica sigui accessible a les persones que s’enfronten a reptes personals o socials.

Així, la projecció de l’ESMUC més enllà del seu context regional —a nivell europeu i fins i tot global— és un dels principis fonamentals de l’escola. Aconseguir-ho requereix una combinació de molts factors en múltiples direccions: presència en fòrums, xarxes i projectes; internacionalització de la seva oferta acadèmica, professorat i alumnat; i participació activa en debats sobre el futur de l’educació musical.

A més, la participació i l’organització d’esdeveniments acadèmics d’alt nivell, com ara el congrés EuroMAC, reflecteixen el compromís de la institució amb la recerca científica, que es consolida cada cop més a nivell institucional.

Qui som
Coordinadors (ordre alfabètic)
  • José L. Besada (Universidad Complutense de Madrid / ICCMU, SATMUS)

  • Josep Margarit (Escola Superior de Música de Catalunya, ATAM)

  • José O. Martins (Universidade de Coimbra, SPIM)

Comitè organitzador

Properament

  • Joaquim Rabaseda (Escola Superior de Música de Catalunya)

  • Rosa Tamarit (Escola Superior de Música de Catalunya)

  • Rosa María García Mira (Universidad Complutense de Madrid)

Comitè científic permanent
  • Hans Aerts (Hochschule für Musik Freiburg, GMTH)

  • Kenneth Forkert-Smith (University of Liverpool, SMA)

  • Benoît Gibson (Universidade de Évora / CESEM, SPIM) 

  • Nathalie Hérold (Sorbonne Université / IReMus, SFAM) 

  • Sanja Kiš Žuvela (Sveučilište u Zagrebu, HDGT) 

  • Ildar Khannanov (Johns Hopkins University, OTM) 

  • Nikola Komatović (independent, SDMT) 

  • Suzanne Konings (Koninklijk Conservatorium Den Haag, VvM) 

  • Violetta Kostka (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, PTAM) 

  • Michel Lambert (Institut Royal Supérieur de Musique et de Pédagogie de Namur, SBAM) 

  • Ana Llorens (Universidad Complutense de Madrid / ICCMU, SATMUS) 

  • Marina Mezzina (Conservatorio “Giuseppe Martucci” di Salerno, GATM) 

  • Dimitar Ninov (Texas State University, BSMT) 

  • Thomas Noll (Escola Superior de Música de Catalunya, ATAM) 

Panell de revisors T&AM
Associació de Teoria i Anàlisi Musical (ATAM)

Félix Pastor, Pedro Purroy, Eduard Resina, Montserrat Torras

Българско Cдружение за Mузикална Tеория (BSМТ)

Milena Bozhikova, Bozhidar Chapkanov, Emilia Kolarova, Ivan Penev, Vladimir Popov

Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH)

Wendelin Bitzan, Juliane Brandes, Laura Krämer, Benjamin Lang, Pierluca Lanzilotta, Tobias Tschiedl

Hrvatsko Društvo Glazbenih Teoretičara (HDGT)

Vito Balić, Martina Belković, Tomislav Bužić, Ivan Ćurković, Nikolina Matoš, Ingrid Pustijanac, Davorka Radica

Общество Теории Музыки (OTM)

Anna Amrakhova, Natalia Efimova, Olga Loseva, Tatiana Naumenko, Alexey Panov, Daniil Shutko, Irina Susidko, Tatiana Tsaregradskaya, Konstantin Zenkin

Polskie Towarzystwo Analizy Muzycznej (PTAM)

Agnieszka Draus, Iwona Lindstedt, Katarzyna Naliwajek, Renata Skupin

Sociedad de Análisis y Teoría Musical (SATMUS)

Octavio A. Agustín Aquino, María Elena Cuenca, Alicia Díaz de la Fuente, Santiago Galán, Cristóbal García Gallardo, Diego García Peinazo, Joan Grimalt, Sergio Lasuén, Margarita Lorenzo de Reizábal, Juan David Manco, Sofía Martínez Villar, Yvan Nommick, Olga Sánchez-Kisielewska

Société Belge d’Analyse Musicale (SBAM)

Fabian Balthazar, Anne-Emmanuelle Ceulemans, Viviane Mataigne, Nicolas Meeùs

Српско друштво за музичку теорију (SDMT)

Marko Aleksić, Senka Belić, Zoran Božanić, Nataša Crnjanski, Milena Medić, Srdjan Teparic, Danijela Zdravić Mihailović

Società Italiana di Analisi e Teoria Musicale (SIATM – GATM APS)

Anna Maria Bordin, Gabriele Cecchetti, Matteo Farné, Catello Gallotti, Cristina Ghirardini, Antonio Grande, Francesca Guerrasio, Marcello Piras, Egidio Pozzi, Fabio De Sanctis De Benedictis, Marco Targa, Giovanni Vacca, Stefano Zenni

Société Française d’Analyse Musicale (SFAM)

Claude Abromont, Muriel Boulan, Jean-Marc Chouvel, Frédéric Dufeu, Philippe Gantchoula, Mylène Gioffredo, Marie-Noëlle Masson, Marc Rigaudière, Clotilde Verwaerde

Society for Music Analysis (SMA)

Esther Cavett, Oliver Chandler, James Donaldson, Annika Forkert, Julian Horton, Ian Pace, Christopher Tarrant, Benedict Taylor

Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (SPIM)

Gilberto Bernardes, Paulo Ferreira de Castro, Miguel Borges Coelho, Filipa Magalhães, Telmo Marques, Daniel Moreira, Nádia Moura, Paulo Perfeito, Isabel Pires, Ana Telles, Riccardo Wanke

Vereniging voor Muziektheorie (VvM)

Patrick van Deurzen, Job IJzerman, Karst de Jong, Clemens Kemme, John Koslovsky, Bert Mooiman, Inge Pasmans, Ralf Pisters, Paul Scheepers, Patrick Schenkius, Michiel Schuijer, Ida Vujovic

El Congrés EuroMAC 11 l’organitzen:

Logo Esmuc
Atam Logo Jpeg
Satmus Jpg
Spim Logo Jpeg

En representació de:
T&am Logo

Bsmt Logo
Otm Logo
Impression
Società Italiana
Basic Cmyk
Sma Short Logo
Gmth Logo
Sbam Logo
Vvm Small Logo
Hdgt Logo
Sdmt Small Logo