II Fòrum de l’ensenyament de l’Anàlisi musical
El Departament de Creació i Teoria Musicals de l’ESMUC organitza el II Fòrum de l’ensenyament de l’Anàlisi musical, que tindrà lloc el dissabte 26 d’octubre de 2024.
“Més enllà de la dualitat entre vertical i horitzontal”
Tradicionalment, l’ensenyament de la música s’ha centrat molt en l’escriptura musical, fonamentada en assignatures com Harmonia, Contrapunt o Fuga. Aquest treball d’escriptura s’ha establert sempre previ a un accés a la composició, associat ja a un acte creatiu.
Aquesta formació en escriptura musical s’ha separat en dos grans blocs segons si es posava l’èmfasi en els elements clarament harmònics (Harmonia) o en una visió clarament melòdica (Contrapunt i Fuga). Així, es pot veure que cada assignatura es dedica principalment a una dimensió musical, ja sigui la dimensió vertical o la dimensió horitzontal, sense arribar mai a integrar-les realment.
La manera com es plantegen aquestes assignatures, la seva distribució temporal en la formació habitual, la diferent visió epistemològica que comporten, condicionen en gran mesura la visió analítica més bàsica que aniran construint els alumnes. No només en el fet que molts dels resultats musicals d’escriptura depenen del compliment de regles purament locals més que de la creació des d’una visió global, sinó també en el filtre inevitable que suposa aquest treball d’escriptura a l’hora d’aproximar-se a una obra musical “real”.
Ens proposem a través d’aquesta edició del Fòrum obrir un espai de reflexió no tant sobre la oportunitat o no d’aquest treball d’escriptura, sinó sobretot per pensar quines implicacions té sobre l’anàlisi musical i sobre la comprensió musical que aquesta anàlisi hauria d’aportar. En última instància, ens podem preguntar sobre com interaccionen aquestes dues dimensions i com des de diferents punts de vista teòrics aquesta interacció o relació s’entén d’una manera o d’una altra.
El programa del Fòrum conté presentacions individuals, però també una taula rodona i una sessió de treball i discussió en grups. Es proposa també una sessió de comentari d’alguns dels tractats o manuals d’Harmonia (d’escriptura harmònica) més importants o més interessants.
Dissabte 26 octubre
Hora | Activitat | |
---|---|---|
09:00-09:15 | Recepció i registre | |
09:15-9:30 | Benvinguda i presentació del Fòrum Núria Sempere i Eduard Resina – ESMUC |
|
9:30-10:00 | Presentació Introducció al II Fòrum de l’Ensenyament de l’Anàlisi Musical Josep Margarit – ESMUC / ATAM |
|
10:00-10:30 | Presentació Projecte HarMA HUB Iluminada Pérez i Paloma Musté – Conservatori Superior de Música Joaquin Rodrigo de València |
|
10:30-11:00 | Presentació Les partitures generatives de Josep Maria Mestres Quadreny David Sanz |
|
11:00-11:15 | Pausa cafè | |
11:15-11:45 | Presentació Propostes pedagògiques per a 5è i 6è de Grau Professional Concepció Ramió – Conservatori Professional de Música d’Igualada |
|
11:45-12:15 | Presentació La Big Band en dues dimensions: i si el jazz no fos tan vertical com diuen? Cas d’estudi: estructures corals en la música de Maria Schneider Vicens Martín EMMCA / CMMB |
|
12:15-13:00 | Treball en grups Debat sobre el treball d’harmonia a 4 veus com a formació bàsica |
|
13:00-13:30 | Posta en comú del treball en grups | |
13:30-15:30 | Pausa dinar | |
15:30-16:30 | Exposició i comparació de diversos tractats d’harmonia |
|
16:30-17:15 | Presentació De la organización de la información a la información de la organización Pedro Purroy – ATAM |
|
17:15-17:30 | Pausa cafè | |
17:30-18:00 | Presentació Metodologia de l’estudi de l’escriptura musical i l’harmonia – Ramon Andreu – Conservatori Professional de Música de Lleida |
|
18:00-18:45 | Taula rodona Com condiciona el treball d’harmonia a la pràctica analítica? |
|
18:45-19:00 | Conclusions i cloenda del II Fòrum |
El I Fòrum de l’ensenyament de l’Anàlisi musical és una iniciativa del Departament de Creació i Teoria Musical de l’ESMUC, en col·laboració amb l’Associació de Teoria i Anàlisi Musical (ATAM).