Publicat el 18 de desembre de 2025

Comparteix a:

Gender Sounds V: Aprendre/desaprendre

Gender Sounds Esmuc Web

Gender Sounds 2026

La cinquena edició de Gender Sounds, s’ha titulat Aprendre/desaprendre i situa l’aprenentatge com un procés que, a més de l’adquisició de coneixements, comporta la capacitat de qüestionar, desordenar, desconstruir lògiques i marcs preestablerts per reformular, ressignificar i reaprendre. Aquesta edició tindrà lloc el 26 i 27 de març del 2026 amb ponències, performances, taules rodones, etc. El termini per a l’enviament de propostes conclou el 23 de gener. L’assistència a les jornades és gratuïta i oberta al públic.

  • 26 i 27 de març.

  • Horari per determinar.

  • ESMUC.


Gender Sounds és una iniciativa coordinada pel Departament d’Estudis Culturals i Musicals amb l’objectiu de promoure el debat sobre les perspectives de gènere en l’àmbit de la música, la creació i la cultura contemporànies. Les jornades se celebren a l’ESMUC amb ponències, performances, taules rodones, projeccions i sessions d’escolta. Les sessions es retransmeten en directe per streaming i els vídeos es publicaran al canal YouTube de l’ESMUC. 

El títol de les jornades, Gender Sounds, també pot ser interpretat de dues maneres: “sons del gènere” i “el gènere sona”. Aquesta doble traducció reflecteix, per una banda, la nostra intenció d’aixecar silencis sobre creacions i veus silenciades; per l’altra, d’explorar el món sonor en perspectiva de gènere. 

A més, des de l’organització els conceptes de “gender” i “sounds” s’entenen de la manera més inclusiva. El gènere s’entén com a construcció social i com a identitat percebuda individualment, que no té per què ser organitzada de manera binària. Per tant, les propostes de Gender Sounds inclouen feminitats, masculinitats i identitats queer/no normatives/dissidents. A més a més, el gènere s’aborda de manera interseccional, tot considerant també altres paràmetres biològics, socials i culturals que poden donar lloc a discriminació, com ara l’edat, l’orientació sexo-afectiva, la classe socioeconòmica, la (dis)capacitat, la nacionalitat, etnicitat, religió o cultura. Els àmbits de treball d’aquestes jornades són igualment oberts, incloent-hi i encoratjant els enfocaments transdisciplinaris.  

Convocatòria

La participació en les jornades s’estableix mitjançant la selecció, per part del comitè científic, de les respostes enviades a través dels formularis en línia a aquesta convocatòria oberta.

Els formats de les propostes inclouen ponències convencionals i performades, actuacions, obres sonores multifocals, documentals, videoart i altres formats eventuals.

La convocatòria es dirigeix a perfils acadèmics i artístics en música, musicologia, estudis sonors, ciències socials, arts, incloent-hi estudiants; professionals de la música i el so interessades en estudis de gènere; professionals de l’art, la cultura, la comunicació i d’altres àmbits que exploren sons i gènere en les seves pràctiques o que treballen eixos d’estudis de gènere, culturals, musicals i sonors.

L’edició 2026 convida a reflexionar, investigar o crear des del qüestionament de les maneres establertes d’aprendre, ensenyar, interpretar, escoltar i habitar el so, la música, la cultura i el gènere, promovent espais de de/re-construcció, remediació, reimaginació crítica en perspectiva de gènere interseccional. Les propostes han de ser coherents amb les línies de treball de les jornades.

Descarrega aquí la convocatòria (català, castellà, anglès)

Línies de treball

Es conviden propostes vinculades amb els sons i les músiques en perspectives de gènere interseccionals i amb una o més de les següents línies de treball:

– Epistemologies i exploracions teòriques de lògiques, modalitats, formes i processos de de/re/co-construcció del coneixement musical i sonor.

– Pedagogies entreteixides i propostes docents en diàleg crític amb la teoria.

– Històries per rellegir. (Des)aprenentatges d’històries i historiografies de l’escolta, la producció, la creació i el pensament sonor i musical.

– Cartografies per (des)dibuixar. Arxius, llocs i mapeigs sonors situats que recalibren histories, geografies i proporcions dels espais d’escolta i producció apresos.

– Polítiques i economies de l’escolta. Propostes que analitzen, qüestionen, plantegenestratègies d e (des)aprenentatge respecte a les dinàmiques i relacions de poder i econòmiques que travessen les històries dels cossos.

– Identitats, diversitats, unicitats. Teories i pràctiques on la música, el so i el cos esdevenen espais de (des)aprenentatge, experimentació, articulació, negociació, transformació d’identitats i dissidències.

Enviament de propostes i formularis

Les propostes s’han d’enviar abans del 23 de gener del 2026 a través dels següents formularis:
Ponència
Comunicació-performance
Interpretació
Obra sonora multifocal
Les propostes d’altres tipus de formats s’han d’enviar a través del formulari més proper, afegint els detalls a l’apartat de comentaris. Es donarà prioritat a les propostes presencials. La selecció anirà a càrrec del comitè científic i l’acceptació es confirmarà al llarg del mes de febrer del 2026.

Comitè científic

Jordi Alomar (Museu de la Música) 
Rolf Bäcker (ESMUC) 
Fernando Bayona (UGR) 
Maria Jesús Castro (ESMUC) 
Anna Costal (ESMUC) 
Eulàlia Febrer (UNIR) 
Angel García Roldán (UGR) 
Ilaria Grippaudo (UNIPA) 
Pep Gorgori (UNIR) 
Marc Heilbron (ESMUC) 
Marina Hervás (UGR) 
Silvia Martínez (UAB) 
Sara Revilla (ESMUC) 
Núria Sempere (ESMUC) 
Úrsula San Cristobal (ESMUC)  
Ilaria Sartori (ESMUC) 

Més informació