Publicat el 26 de juny de 2025

Comparteix a:

Un projecte d’estudiants de l’ESMUC seleccionat en la primera convocatòria de l’Aliança IN.TUNE

In.tune Meeting Esmuc

Trobada IN.TUNE a l’ESMUC.

Quatre projectes liderats per estudiants han estat seleccionats en la primera convocatòria de l’Aliança Universitària Europea IN.TUNE amb l’objectiu de fomentar la creació, la col·laboració i la connexió entre institucions d’arreu del continent. Un d’aquests projectes està liderat per estudiants de l’Escola Superior de Música de Catalunya mentre que també hi ha estudiants de l’ESMUC participant en dues iniciatives més.


El projecte seleccionat i presentat per l’estudiant de quart de Composició de l’ESMUC, Ignacio Baeza García, es titula Creació interdisciplinària a través de nous recursos sonors instrumentals i compta amb la col·laboració dels centres de La Haia i París com a socis. El projecte combina música amb dansa, arts visuals i performance. Els estudiants exploraran textures “glitch”, tècniques ampliades i la fisicalitat del so per cocrear una sèrie de peces interdisciplinàries breus. El projecte també inclou una fase de documentació i presentacions finals, amb l’objectiu de fomentar nous llenguatges creatius entre disciplines i institucions.

Interès de l’alumnat de l’ESMUC

En aquesta primera edició, cal destacar l’extraordinari interès que la convocatòria IN.TUNE ha generat entre els estudiants de màster, que han demostrat una gran capacitat de resposta malgrat el poc temps disponible per elaborar i presentar els projectes. Així mateix, la participació dels estudiants de l’ESMUC ha estat especialment significativa, consolidant-se com el col·lectiu amb més propostes presentades i evidenciant el seu compromís amb la innovació i la col·laboració internacional.

L’ESMUC ha presentat cinc projectes més que han estat desestimats per diferents raons. La diversitat de projectes rebuts és notable, tant pel que fa als formats —des de plataformes digitals fins a propostes interdisciplinàries que integren música, cos i tecnologia— com pels temes abordats, que van des de la sostenibilitat en la pràctica instrumental fins a la visibilització de veus minoritzades i la creació de xarxes creatives. La concreció i qualitat de les propostes ha estat elevada, amb projectes ben estructurats, enfocats i amb una clara voluntat d’impacte en la comunitat educativa, fet que posa de manifest una capacitat de lideratge dels estudiants participants.

Dues col·laboracions

Els altres dos projectes on col·labora l’ESMUC són PodCLASS i META.RYTHMIC. El primer està liderat per estudiants de la Universitat de les Arts de Belgrad i se centra en la creació d’una sèrie de pòdcasts multilingües sobre la vida, l’aprenentatge i les carreres en el món de la música. Cada institució produirà episodis locals amb estudiants i professorat que parlaran sobre eines digitals, xarxes i consells professionals. A més de l’ESMUC, també hi col·laboren els centres d’Oslo i Bucarest.

El segon projecte, META.RYTHMIC, liderat per alumnat de la Universitat Nacional de Música de Bucarest, compta a més de l’ESMUC amb la col·laboració d’estudiants del Conservatori de París. La idea d’aquest projecte de composició és que els estudiants escriguin fragments musicals inspirats en ritmes de dansa, que es reconfigurin en directe durant els concerts — creant una nova versió cada vegada. El resultat és una peça musical viva, modelada en temps real i interpretada a Bucarest, Barcelona i París. El projecte fomenta el pensament experimental, la col·laboració entre compositors i intèrprets, i una aproximació pràctica a la creació artística internacional.

Més projectes seleccionats

El quart projecte escollit en aquesta convocatòria és l’Intercanvi Internacional de Música electrònica, encapçalat per l’Acadèmia Noruega de Música i amb Uniarts Hèlsinki, com a soci. La proposta posa èmfasi en la col·laboració pràctica, la improvisació i la producció artística independent — habilitats essencials per als músics d’avui. L’objectiu del projecte serà gestionar íntegrament un concert, des de la promoció fins a l’actuació, oferint una experiència real i una plataforma per a artistes electrònics emergents.

Tots els projectes es desenvoluparan al llarg del curs acadèmic 2025–2026 i generaran pòdcasts, concerts, actuacions interdisciplinàries i materials publicats, contribuint no només al desenvolupament dels estudiants, sinó també al paisatge cultural i educatiu de l’Aliança IN.TUNE.

La convocatòria

L’Aliança IN.TUNE ha seleccionat quatre iniciatives destacades que rebran finançament que són liderades per equips d’estudiants transnacionals. Els projectes exploren temes com els mitjans digitals, el so interdisciplinari, la composició experimental i la producció de concerts internacionals. La idea és que joves artistes es connectin i puguin crear fora de les parets de les seves respectives institucions.

Sota el lema “Connectar, crear i col·laborar a través de fronteres”, la convocatòria convidava els estudiants a presentar idees que superessin les barreres institucionals i milloressin l’experiència estudiantil dins l’Aliança. Els quatre projectes escollits van destacar per la seva creativitat, viabilitat i compromís amb el treball en equip internacional, ja fos mitjançant la creació musical, el pòdcasting o la recerca experimental. Cada projecte fomenta noves formes d’aprenentatge, intercanvi cultural i producció artística, oferint experiència real en col·laboració, comunicació i lideratge creatiu.
Aquesta tardor hi haurà una nova convocatòria per a projectes liderats per estudiants, oferint a més estudiants l’oportunitat de connectar, crear i col·laborar amb alumnat d’altres països.

Més informació