Melissa Mercadal Coll

Departament d'Educació i Mediació Artística

mmercadal@esmuc.cat

Fonaments de la musicoteràpia

Mercadal Melissa

Formació

Estudis superiors en Flauta Travessera en el Conservatori Municipal  de Música de Barcelona i Llicenciada en Psicologia per la Universitat de Barcelona, Màster en Musicoteràpia (Florida State University, 1987) i Doctorat en Pedagogia Musical per la University of Oregon (1993, EEUU).

Recerca


  • Musicoteràpia Música i gent gran

  • Música i qualitat de vida

  • Avaluació de projectes socials en música

  • Musicoteràpia i recerca

  • Aspectes psicològics del músic


Projectes de recerca:

  • ESTIMUL’ART MÚSICA–Cuidant persones a través de la música (Grup de Recerca “Investigació i Creació Musicals” (Esmuc) i “Fundació ACE).  (2017-2018)

  • La cultura com a instrument de benestar i inclusió social per a les persones amb Alzheimer: Avaluació de l’impacte del programa del AUDITORI  (CESS UVic-UCC; Grup de Recerca “Investigació i Creació Musicals” (Esmuc); Servei Educatiu de l’Auditori de Barcelona (2017-2018)

  • La ESMUC recomana—Ressenyes de llibres sobre pedagogia musical que fain una aportació a la innovació educativa Grup de Recerca “Investigació i Creació Musicals” (Esmuc) (Inv. Principal: Dra. Sofía Martínez) (2017-2018)

Publicacions

Llibres



  • Mercadal-Brotons, M., & Martí, P.  (2012).  Música, musicoteràpia y discapacidad.  Barcelona:  Editorial Médica JIMS.

  • Martí, P. & Mercadal-Brotons, M.  (2010).  Musicoterapia y medicina. Barcelona:  Editorial Médica JIMS.



Llibres d’abstracts


  • Behrens, G. A.,  Clements-Cortes, A., Gadberry, A. L., Kavaliova-Mussi, A., Milford, J., Heiderscheit, A., Brault, A., Brotons, M., & Zanini, C. (2017). Networking with the WFMT: The metaphore of a spin-drum. In M. Mercadal-Brotons & A. Clements-Cortes (Eds.). Proceedings of the 15 World Congress of Music Therapy. Special Issue of Music Therapy Today 13(1), 207-208. Retrieved from http://musictherapytoday.wfmt.info

  • Sabbatella, P. L., Melissa Mercadal-Brotons, M., & Del Moral Marcos, M. T.  (2017). Descriptive research in music therapy in Spain. In M. Mercadal-Brotons & A. Clements-Cortes (Eds.). Proceedings of the 15 World Congress of Music Therapy. Special Issue of Music Therapy Today 13(1), 138-139. Retrieved from http://musictherapytoday.wfmt.info

  • Melissa Mercadal-Brotons & Patricia L. Sabbatella (2016) Music therapy methods and assessment practices of professional music therapists in Spain: a descriptive study, Nordic Journal of Music Therapy, 25:sup1, 141-141, DOI: 10.1080/08098131.2016.1180181.  Retrieved from  http://dx.doi.org/10.1080/08098131.2016.1180181



Capítols de llibres


  • Mercadal-Brotons, M.  (in press).  Music Interventions for Advanced Dementia: Needs and Clinical Interventions Identified from a Narrative Synthesis Systematic Review.  En A. Baird, S. M. Garrido, & J.  Tamplin (Eds.), Music and dementia:  From cognition to therapy.  New York, NY: Oxford University Press.

  • Mercadal-Brotons, M.  (2016).  Part-time two year music therapy programme.  Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).  In T. Stegemann, H. U. Sch, Schmidt, E. Fitzthum, & T. Timmermann (Eds.), Music therapy training programmes in Europe: Theme and variations (pp. 128-139).  Germany: Reichert Verlag.

  • Mercadal-Brotons, M., & Martí, P.  (2015).  Musicoterapia y estimulación cognitiva [Music therapy and cognitive stimulation]. In E. Valero-Merlos and J. I Rico Becerra (Eds.), Terapia ocupacional.  Nuevos retos en geriatría y gerontología [Occupational Therapy.  New challenges in geriatrics and gerontology] (pp. 675-684).  Murcia:  Morphos Ediciones, S.L.



Articles


  • Mercadal-Brotons, M. & Alcântara-Silv, T.  (in press). Music therapy for non- Alzheimer’s disease dementia: A systematic review.  Frontiers in Medicine.

  • Mercadal-Brotons, M., Sabbatella, P. L., & Del Moral Marcos, M. T. (2017). Music therapy as a profession in Spain: Past, present and future. Approaches: An Interdisciplinary Journal of Music Therapy, 9(1), 111-119. Retrieved from http://approaches.gr/wp-content/uploads/2017/09/8-Approaches-9-1-2017-brotons.pdf

  • Moral, M. T., Sánchez Prada, A., Mercadal-Brotons, M., & Sabbatella, P. (2017). Análisis de contenido y análisis DAFO en una investigación cualitativa sobre la Musicoterapia en España. Investigação Qualitativa em Ciências Sociais//Investigación Cualitativa en Ciencias Sociales//Volume 3.  En http://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2017/article/view/1182

  • Martí, P., Mercadal-Brotons, M. y Solé, C. (2016). Tratamiento de musicoterapia para el estado anímico de pacientes con cancer. Un estudio piloto. Música, Terapia y Comunicación36, 29-48.


Trajectòria

Compta amb més de 25 anys d’experiència clínica en el camp de la Musicoteràpia. Actualment combina l’activitat docent i de recerca amb la de coordinadora  de  màsters  i  de  recerca  de  l’ESMUC on també coordina el Màster de Musicoteràpia.

En el camp de la Musicoteràpia s’ha especialitzat en l’àrea de geriatria i demències, col·lectiu amb el que té una llarga experiència clínica i sobre el que ha publicat extensament tant a nivell nacional com internacional.

És membre del grup de recerca Psicopersona (Psicologia, Persona i Context) de la Universitat Ramon Llull; Actualment és la delegada Espanyola en la European Music Therapy Confederation (EMT) i cap del Comitè de Publicacions de la World Federation for Music Therapy (WFMT).

 

Docència

Professora del Departament de Pedagogia des del 2004, i Directora Acadèmica de l’ESMUC des del 2018.

Enllaços