Poètica
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Poètica
ECTS: 4
Hores presencials lectives: 12
Altres hores presencials: 6
Hores per treballs dirigits (no presencials): 12
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 70
Departament: Música clàssica i contemporània
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals:
Desenvolupar la capacitat de veure-hi a través de les diferents disciplines artístiques i experimentar els punts de trobada i de creixement exponencial en la seva conjunció.
Competències generals:
Increment de la sensibilitat poètica i artística, de la capacitat de distingir el matís, de veure el petit i d’entrellucar el gran.
Competències específiques:
Capacitació per entrar en el món del símbol, de l’evocació. Habilitat per escoltar i palpar els sons de les paraules per travessar-los i poder entrar a un espai molt més gran que ells mateixos.
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
– Conèixer per dins el text de les cançons. Ser conscients de com ha esdevingut música.
– Ampliar la capacitat de veure i d’entreveure. D’escoltar i de dir. La de deixar-se evocar i endur de la forma al contingut i més enllà.
– Reconèixer l’abast de la metàfora i dels llenguatges poètic i musical per indicar l’inefable.
– El rescat de la subjectivitat i de l’experiència personal i absoluta que és el diàleg d’un mateix amb el so, el símbol i el mite.
Continguts
Es treballa sobre els poemes, la musicació d’aquests poemes i la capacitat de mirar-los, percebre’ls i viure’ls.
Exercitant la mirada propera i l’aprofundiment en aquestes tres formes d’art (la poesia, la música i la cançó), s’obren unes panoràmiques i s’afina una sensibilitat que eixamplen els llindars de percepció de les obres i, per tant, també els del diàleg amb l’art i amb el sentir l’existència humana en general.
– El símbol. Presentació de la poesia com a via de coneixement.
– El sabor. El sentir. El sentit de “cantar”.
– La mirada. Desfocalitzar per entrar en la nova dimensió. Mirar amb el cos.
– La forma. El vers. Rima i ritme. Peus mètrics.
– El significat a través de l’etimologia dels mots.
– Metàfora, temps i polifonia.
– La dimensió de la paraula dins la dimensió de la música i de l’experiència humana.
Metodologia d’impartició
– Dinàmiques vivencials que ens acosten al símbol, al so, a la parla en el cos i des del cos i al silenci significatiu.
– S’acompanya els estudiants del so i la forma del poema cap a allò que indiquen i l’espai que obren. Observació de com canvien aquesta significació i aquest espai quan el poema s’ha convertit en cançó.
– Plantejament de preguntes. Diàleg a partir de textos evocatius. Reflexió sobre el sentir, el sentit i l’abast de la poesia.
Sistemes d’avaluació
El procés d’avaluació ve a posar de manifest la incoherència que seria jutjar o avaluar l’experiència personal, subjectiva i autèntica.