Història de la música dels segles XX i XXI


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Teoria i història, Història

ECTS: 4

Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 3
Hores per treballs dirigits (no presencials): 40
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 32

Departament: Estudis Culturals i Musicals

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT5Comprendre i utilitzar, al menys, una llengua estrangera en l’àmbit del seu desenvolupament professional.
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.

Competències generals

CG1Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament
aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical.
CG4Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i
saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional.
CG8Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva.
CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals
diversos.
CG11Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat
però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a
aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa.
CG12Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels
valors estètics, artístics i culturals.
CG14Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des
d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context
social i cultural.
CG15Tenir un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i
analítica de la música.
CG17Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin
entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo.
CG18Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat
professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i
general.

Competències específiques

CO1Conèixer els principals repertoris de la tradició occidental i d’altres músiques, i adquirir-la amb capacitat de valorar plenament els aspectes expressius, sintàctics i
sonors de les obres corresponents.
CO10Transmetre verbalment un judici teòric, analític, estètic i crític ben estructurat, més enllà de la seva aplicació a l’àmbit estrictament compositiu.
MU1Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres, amb capacitat de valorar plenament els seus aspectes sintàctics i sonors.
MU2Conèixer les condicions artístiques, històriques i socials en les que s’ha desenvolupat la creació musical i la pràctica interpretativa.
MU3Conèixer els materials de la música, les tècniques històriques i modernes de composició, dels instruments, la seva construcció, la seva acústica, com altres característiques organològiques.
MU5Conèixer les fonts musicals i les eines d’accés a les mateixes, així com les tècniques
necessàries per a la seva difusió.
MU8Argumentar i expressar de forma escrita i verbal els seus punts de vista sobre la interpretació, així com respondre al repte que suposa facilitar la comprensió de l’obra musical.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Mostrar coneixement de la gran varietat d’activitats musicals i les diverses línies de pensament en i sobre la música d’aquest segle a Occident a través dels diferents testimonis històrics i historiogràfics.
  2. Identificar els diversos estils, escoles, tecnologies i pràctiques musicals —minoritaris i populars— de l’època, situats en llur context cultural, i analitzar-ne els processos de transformació i de divulgació.
  3. Reconèixer els elements constructius i organitzatius de diferents obres i tendències del segle XX, i valorar els elements constructius i organitzatius emprats al llarg del segle XX i observar les conseqüències que en resulten de la seva aplicació. 
  4. Explicar les activitats musicals i el pensament sobre la música d’aquest període a través dels diferents testimonis històrics i historiogràfics: documents musicals i documents i objectes a l’entorn de les activitats musicals.
  5. Conèixer les propostes, tendències, llenguatges i conceptes estructurals de la música, els fonaments teòrics, i els plantejaments, sistemes i metodologies d’anàlisi i pensament musical i cultural més importants en el període comprès entre els inicis del segle XX fins a l’actualitat. 
  6. Comprendre les implicacions musicals del mitjà electroacústic, la seva relació de continuïtat envers la música experimental a mitjans del segle XX i la seva influència posterior sobre la composició contemporània instrumental.
  7. Compartir espais de debat sobre els diversos mètodes i aproximacions amb els quals la forma i la construcció musicals es desenvolupen en les obres, autors o tendències objecte d’estudi.

Continguts

Història i periodització de les activitats i del pensament sobre la música dels segles XX i XXI en el context social i cultural. Història de la historiografia i dels procediments analítics desenvolupats en aquell mateix segle. Processos de classificació de les músiques en funció de criteris polítics, socials i culturals en cada període. Compositors, escoles i tendències. Estils compositius, i interpretatius, i llurs processos de transformació. Metodologies d’investigació específicament destinades a aquest període, i fonts documentals, objectuals i historiogràfiques corresponents.

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta estudis d’obres i treballs escrits, individuals o en grups. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites, orals o auditives.