Història de la música dels segles XX i XXI
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Teoria i història, Història
ECTS: 4
Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 3
Hores per treballs dirigits (no presencials): 40
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 32
Departament: Estudis Culturals i Musicals
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT5 | Comprendre i utilitzar, al menys, una llengua estrangera en l’àmbit del seu desenvolupament professional. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
Competències generals
CG1 | Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical. |
CG4 | Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional. |
CG8 | Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva. |
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG11 | Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa. |
CG12 | Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals. |
CG14 | Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural. |
CG15 | Tenir un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i analítica de la música. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
Competències específiques
CO1 | Conèixer els principals repertoris de la tradició occidental i d’altres músiques, i adquirir-la amb capacitat de valorar plenament els aspectes expressius, sintàctics i sonors de les obres corresponents. |
CO10 | Transmetre verbalment un judici teòric, analític, estètic i crític ben estructurat, més enllà de la seva aplicació a l’àmbit estrictament compositiu. |
MU1 | Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres, amb capacitat de valorar plenament els seus aspectes sintàctics i sonors. |
MU2 | Conèixer les condicions artístiques, històriques i socials en les que s’ha desenvolupat la creació musical i la pràctica interpretativa. |
MU3 | Conèixer els materials de la música, les tècniques històriques i modernes de composició, dels instruments, la seva construcció, la seva acústica, com altres característiques organològiques. |
MU5 | Conèixer les fonts musicals i les eines d’accés a les mateixes, així com les tècniques necessàries per a la seva difusió. |
MU8 | Argumentar i expressar de forma escrita i verbal els seus punts de vista sobre la interpretació, així com respondre al repte que suposa facilitar la comprensió de l’obra musical. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Mostrar coneixement de la gran varietat d’activitats musicals i les diverses línies de pensament en i sobre la música d’aquest segle a Occident a través dels diferents testimonis històrics i historiogràfics.
- Identificar els diversos estils, escoles, tecnologies i pràctiques musicals —minoritaris i populars— de l’època, situats en llur context cultural, i analitzar-ne els processos de transformació i de divulgació.
- Reconèixer els elements constructius i organitzatius de diferents obres i tendències del segle XX, i valorar els elements constructius i organitzatius emprats al llarg del segle XX i observar les conseqüències que en resulten de la seva aplicació.
- Explicar les activitats musicals i el pensament sobre la música d’aquest període a través dels diferents testimonis històrics i historiogràfics: documents musicals i documents i objectes a l’entorn de les activitats musicals.
- Conèixer les propostes, tendències, llenguatges i conceptes estructurals de la música, els fonaments teòrics, i els plantejaments, sistemes i metodologies d’anàlisi i pensament musical i cultural més importants en el període comprès entre els inicis del segle XX fins a l’actualitat.
- Comprendre les implicacions musicals del mitjà electroacústic, la seva relació de continuïtat envers la música experimental a mitjans del segle XX i la seva influència posterior sobre la composició contemporània instrumental.
- Compartir espais de debat sobre els diversos mètodes i aproximacions amb els quals la forma i la construcció musicals es desenvolupen en les obres, autors o tendències objecte d’estudi.
Continguts
Història i periodització de les activitats i del pensament sobre la música dels segles XX i XXI en el context social i cultural. Història de la historiografia i dels procediments analítics desenvolupats en aquell mateix segle. Processos de classificació de les músiques en funció de criteris polítics, socials i culturals en cada període. Compositors, escoles i tendències. Estils compositius, i interpretatius, i llurs processos de transformació. Metodologies d’investigació específicament destinades a aquest període, i fonts documentals, objectuals i historiogràfiques corresponents.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta estudis d’obres i treballs escrits, individuals o en grups.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites, orals o auditives.