Etnomusicologia III


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Mètodes i fonts per a la investigació

ECTS: 6

Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 60
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 10

Departament: Estudis Culturals i Musicals

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT2Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la
adequadament.
CT5Comprendre i utilitzar, al menys, una llengua estrangera en l’àmbit del seu
desenvolupament professional.
CT12Adaptar-se, en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als
avenços que es produeixen en l’àmbit professional i seleccionar els itineraris adequats
de formació continuada.

Competències generals

CG8Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin
en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva.
CG16Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica
musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva
dimensió global.

Competències específiques

MU7Adquirir la capacitat crítica per a valorar els productes de l’activitat musical de
diferents períodes sota una perspectiva que integri aspectes artístics, històrics i
socials.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Valorar, amb sentit crític i des de l’anàlisi, els debats sobre la disciplina etnomusicològica, amb discussió de models i mètodes d’investigació, que s’estan portant a terme actualment, tot relacionant-los amb el conjunt de les ciències socials i els estudis sonors.
  2. Explicar i aplicar a exemples musicals concrets els mètodes d’investigació i els models d’organització sonora a partir dels quals l’etnomusicologia descriu les diverses músiques tradicionals.
  3. Adaptar i crear models apropiats a músiques de nova descripció. Relacionar els models d’organització sonora amb la conceptualització sobre la música i amb els comportaments musicals de cada cultura estudiada.
  4. Identificar els comportaments musicals dels anomenats continents occidentals (Àfrica, Amèrica i Europa), establint àrees culturals (coincidents o divergents amb les expressions musicals), i situant cada cas dins de la vida social i cultural de la comunitat tractada.
  5. Situar l’activitat musical com una activitat comunicativa que pren el seu significat com a activitat social i cultural concreta, i aprofundir alguns dels conceptes de la recerca etnomusicològica.
  6. Identificar els comportaments musicals dels anomenats continents orientals (Àsia, Oceania i illes del Pacífic), establint àrees culturals (coincidents o divergents amb les expressions musicals), i situant cada exemplificació dins de la vida social i cultural de la comunitat tractada.
  7. Situar l’activitat musical com una activitat comunicativa que pren el seu significat com a activitat social i cultural concreta, i aprofundir alguns dels conceptes de la recerca etnomusicològica.

Continguts

Panorama internacional d’estricta actualitat en la disciplina etnomusicològica. Lectura analítica i crítica de textos. Seguiment i valoració de les investigacions i de les activitats etnomusicològiques que es van produint a nivell internacional. Materials constructius de les músiques tradicionals de diferents cultures. Mètodes d’investigació i diferents models per a la descripció de músiques tradicionals (mètrics, rítmics, intervàl·lics, melòdics i polifònics) i paisatges sonors, situats en el seu context cultural . Anàlisi i utilització dels diferents models de descripció de les músiques tradicionals en relació a investigacions concretes. Activitats musicals de les diferents cultures dels continents occidentals (Àfrica, Amèrica i Europa) . Elements formals, de conceptualització i de comportament social en les cultures estudiades. Aprofundiment de les nocions i metodologies de la disciplina etnomusicològica. Aplicació dels conceptes de la recerca etnomusicològica. Ubicació i distinció dels principals comportaments musicals (sonors i socials) en la globalitat de cultures estudiades. Anàlisi de casos concrets per a establir la significació de l’activitat musical i sonora dins d’una comunitat humana. Experimentació d’elements de les activitats musicals exposades.

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup, sessions de treball de camp i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.