Didàctica de l’Instrument I
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Didàctica de l’educació musical
ECTS: 3
Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 30
Altres hores presencials: 10
Hores per treballs dirigits (no presencials): 30
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 20
Departament: Educació i Mediació Artística
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT4 | Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació. |
CT6 | Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal. |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT9 | Integrar-se adequadament en equips multidisciplinaris i en contextos culturals diversos. |
CT10 | Liderar i gestionar grups de treball. |
CT11 | Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat. |
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
Competències generals
CG5 | Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell. |
CG6 | Dominar un o més instruments musicals en un nivell adequat al seu camp principal d’activitat. |
CG11 | Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa. |
CG14 | Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural. |
CG13 | Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
Competències específiques
PE1 | Comprendre i explicar els fonaments en pedagogia musical contemporània, tant en l’àrea de coneixements sistemàtics com en la seva aplicació, i saber fonamentar en ells la reflexió crítica de l’actuació educativa musical pròpia i aliena. |
PE2 | Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, essent versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals i aplicant de forma funcional les noves tecnologies. |
PE6 | Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat. |
PE9 | Dissenyar i portar a terme processos sistemàtics d’avaluació educativa sobre alumnes, professors, programes i institucions i basar en els seus resultats la planificació de la millora educativa. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Seleccionar, dissenyar i aplicar activitats per a l’ensenyament-aprenentatge de la música i els materials necessaris per al seu desenvolupament.
- Adaptar i aplicar a diferents situacions pedagògiques les propostes didàctiques que diverses metodologies i línies de pensament en educació musical fan en relació a l’ensenyament-aprenentatge en aquest àmbit educatiu.
- Mostrar autonomia per seguir aprenent i per desenvolupar la tasca pedagògica, seleccionant i elaborant material didàctic amb criteris adequats als objectius fixats.
- Integrar i interrelacionar de forma sistemàtica els continguts d’assignatura, els de les diferents assignatures de música i, si és el cas, els de les assignatures no musicals.
- Ampliar i complementar coneixements sobre l’especialitat mitjançant el coneixement de les tendències i usos pedagògics actuals, en especial de les que apliquen models cooperatius i d’intercanvi creatiu i interdisciplinari d’idees.
- Reflexionar i debatre sobre la pràctica pedagògica, per tal de descobrir les condicions prèvies, les interaccions i els diferents mecanismes que condicionen el desenvolupament de la funció docent.
- Conèixer els condicionants particulars relatius a l’E/A del propi instrument. Conèixer, comparar i aplicar diversos enfocs didàctics i desenvolupar activitats que ens permetin treballar la creativitat i els sentits musicals a la classe d’instrument.
- Conèixer i determinar els elements que configuren els processos de l’E/A, i emprar estratègies per a aconseguir la motivació de l’alumnat i per treballar l’atenció de la diversitat.
- Saber crear, desenvolupar i avaluar situacions educatives intencionades i sistemàtiques, que resultin motivadores per a alumnes de formació instrumental de nivell bàsic i de qualsevol edat i que condueixin a aprenentatges significatius.
- Mostrar un criteri crític i fonamentat que permeti analitzar, avaluar i millorar diverses situacions d’E/A.
- Ser capaç de transferir aprenentatges didàctics propis d’altres especialitats instrumentals a la pròpia.
Continguts
Trets específics de la didàctica de cada instrument. La classe col·lectiva d’instrument i la classe individual. El desenvolupament de les capacitats musicals generals mitjançant la pràctica instrumental i de les capacitats expressives i comunicatives amb l’instrument. El desenvolupament de la tècnica de l’instrument. Didàctica de la música en grup. Materials i recursos didàctics específics. Disseny i aplicació d’estratègies diversificades, i elaboració i adaptació de materials didàctics per a la classe col·lectiva i individual d’instrument. Disseny d’estratègies i selecció i elaboració de materials per a l’ensenyament-aprenentatge de continguts concrets i en etapes concretes. Disseny de seqüències d’activitats d’aula. Les eines tecnològiques per a l’aprenentatge de l’instrument. El treball creatiu a la classe d’instrument. Dinàmiques per als diferents moments d’una classe. L’estudi a casa i la motivació de l’alumnat. La gestió de l’espai a l’aula. Gestió de la classe. Aprenentatge entre iguals. Rols a l’aula. Treball dels sentits musicals amb l’instrument. Creació d’acompanyaments musicals per a possibles repertoris a treballar a l’aula. Elaboració de materials didàctics a partir d’un material donat. Anàlisi, avaluació i millora de situacions d’ensenyament-aprenentatge.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una combinació de sistemes d’avaluació sumativa, autoavaluació i heteroavaluació que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.