Recursos documentals i metodologies de recerca
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Treball final de màster i concert
ECTS: 6
Hores presencials lectives: 30
Altres hores presencials: 10
Hores per treballs dirigits (no presencials): 50
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 60
Departament: Música clàssica i contemporània
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències generals (transversals):
CG1: Posseir les habilitats, coneixements i comprensió artisticomusicals per fer propostes innovadores en projectes interpretatius.
CG3: Mostrar la capacitat d’integrar coneixements en àmbits pràctics i/o creatius, tenir capacitat d’autoavaluació i assumir amb responsabilitat els seus compromisos artístics futurs.
CG5: Posseir eines per a l’aprenentatge, l’automotivació i les habilitats pràctiques i creatives, a fi de ser constant en l’estudi i el treball de manera independent o autònoma.
CG6: Vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines de pensament científic i humanístic a les arts en general i la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la professió amb una dimensió multidisciplinària.
Competències específiques:
CE1: Tenir la capacitat de relacionar els estudis pràctics i teòrics per tal de reforçar el propi desenvolupament artístic.
CE2: Posseir criteris d’interpretació basats en una visió crítica i analítica del repertori a interpretar en els diferents itineraris d’especialització.
CE3: Posseir criteris interpretatius específics fonamentats en els coneixements teòrics adquirits en l’itinerari d’especialització.
CE9: Ser capaç d’utilitzar i aplicar la tecnologia musical en l’àmbit performatiu i de recerca.
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
– Identificar fonts documentals (bibliogragia, enregistraments, crítiques…) i extreure’n les dades més rellevants per a cada projecte interpretatiu.
– Escollir i aplicar aquella metodologia científica més adequada per a la temàtica del treball de recerca artística plantejat.
– Conceptualitzar, argumentar i vehicular verbalment criteris, opcions i decisions aplicats a la pràctica interpretativa.
– Interpretar i dominar un repertori específic i suficientment substancial en què es posin de manifest les destreses tècniques i expressives instrumentals.
– Dominar el programari aplicable a l’inventari i la catalogació d’arxius i altres documents musicals que estiguin disponibles al mercat.
– Compartir espais de debat i de diàleg sobre treballs de recerca artística al camp musical.
– Exposar en públic les conclusions del treball amb fluïdesa i bona argumentació.
Continguts
- El Treball Final de Màster a l’ESMUC.
1.1. Normativa, aspectes formals, terminis, etc.
1.2. Tipus de treballs: treballs acadèmics, tècnics, artístics, etc.
- Models de recerca artística
- Les preguntes i les tasques de recerca
- Metodologies de la recerca artística
4.1. Investigació documental (tractament artístic de fonts i fonts artístiques)
4.2. Models de recerca quantitativa artística
4.3. Mètodes qualitatius en recerca artística
- Experimentació i investigació basada en la pràctica artística («Artistic practice research»)
- Metodologies específiques
6.1. Anàlisi comparativa d’interpretacions i «performances»
6.2. Tecnologia per a l’estudi de la interpretació
- L’entorn digital i l’elaboració de discursos multimèdia
- Tractament bibliogràfic, concepte d’autoria, citació, paràfrasi, plagi (Ouriginal).
- Seminaris de discussió de projectes
Metodologia d’impartició
– Sessions impartides pel professor amb suport audiovisual (presencial i en línia)
– Activitats d’avaluació i de participació activa dels estudiants (presencial i en línia)
– Anàlisi crítica de documents i de material audiovisual (presencial i en línia)
– Elaboració de l’avantprojecte (no presencial)
Sistemes d’avaluació
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
- Proves d’Avaluació Continuada: 40%
- Avantprojecte: 40%
- Assistència a les sessions: 20%
Fonts d’informació bàsica
Blanchet, A. (1989). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Datos, observación, entrevista, cuestionario. Madrid: Narcea.
Blaxter, L.; Hughes, C.; Tight, M. (2001). Cómo se hace una investigación. Barcelona: Gedisa.
Borgdorff, H. (2010). «Research in the conservatoire: Exploring the middle ground». En Dissonanz, 110, 14-19.
Campbell, D.; Stanley, J. (1979). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Buenos Aires: Amorrortu.
Eco, U. (2001). Cómo se hace una tesis. Barcelona: Gedisa.
Fick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Gil, J.; Perera , V. (2001). Análisis informatizado de datos cualitativos. Sevilla: Kronos.
López-Cano, R.; San Cristóbal, U. (2014). Investigación artística en música: problemas, métodos, paradigmas, experiencias y modelos. Barcelona: Fonca-Esmuc.
Mateo, J. (1997). La investigación ex-post-facto. Barcelona: Ediuoc.
Wilson, M.; Van Ruiten, S. (eds.) (2013). SHARE. Handbook for Artistic Research Education. Àmsterdam: SHARE Network.