Didàctica del conjunt instrumental


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Ampliació didàctica i pedagogia

ECTS: 3

Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 30
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 10

Departament: Educació i Mediació Artística

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT2Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT4Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació.
CT6Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal.
CT7Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip.
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT10Liderar i gestionar grups de treball.
CT11Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat.
CT13Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional.

Competències generals

CG2Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical.
CG5Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell.
CG6Dominar un o més instruments musicals en un nivell adequat al seu camp principal d’activitat.
CG7Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en diferents tipus de projectes musicals participatius.
CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos.
CG11Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa.
CG13Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica.
CG17Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo.
CG19Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells.
CG22Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos.
CG23Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex.

Competències específiques

PE2Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, essent versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals i aplicant de forma funcional les noves tecnologies.
PE3Conèixer els elements constitutius de la música mostrant un alt domini en percepció auditiva, lectura, anàlisis, escriptura, improvisació i creació musical, i ser capaç d’interrelacionar tot això per a aplicar-ho i utilitzar-ho adequadament en el desenvolupament de la pròpia activitat.
PE4Adquirir domini tècnic i capacitat expressiva en la interpretació i en la conducció d’agrupacions vocals i instrumentals, com base per a la improvisació, creació i experimentació amb el propi instrument, la veu i el cos en situacions concretes de d’ensenyament/aprenentatge musical.
PE5Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical orientada a la comunitat.
PE6Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Explicar els fonaments didàctics de cada un dels àmbits de l’educació musical treballats i aplicar-los en els processos d’ensenyament-aprenentatge.
  2. Analitzar els respectius currículums i documents curriculars bàsics que siguin d’aplicació a cada un dels àmbits de l’àrea de música i realitzar-ne els corresponents desenvolupaments per a la seva aplicació a l’aula.
  3. Seleccionar, dissenyar i aplicar activitats per a l’ensenyament-aprenentatge de la música i els materials necessaris per al seu desenvolupament.
  4. Adaptar i aplicar a diferents situacions pedagògiques les propostes didàctiques que diverses metodologies i línies de pensament en educació musical fan en relació a l’ensenyament-aprenentatge en aquest àmbit educatiu.
  5. Mostrar autonomia per seguir aprenent i per desenvolupar la tasca pedagògica, seleccionant i elaborant material didàctic amb criteris adequats als objectius fixats.
  6. Integrar i interrelacionar de forma sistemàtica els continguts d’assignatura, els de les diferents assignatures de música i, si és el cas, els de les assignatures no musicals.
  7. Ampliar i complementar coneixements sobre l’especialitat mitjançant el coneixement de les tendències i usos pedagògics actuals, en especial de les que apliquen models cooperatius i d’intercanvi creatiu i interdisciplinari d’idees.
  8. Reflexionar i debatre sobre la pràctica pedagògica, per tal de descobrir les condicions prèvies, les interaccions i els diferents mecanismes que condicionen el desenvolupament de la funció docent.
  9. Posseir i utilitzar els coneixements i recursos tècnics suficients per harmonitzar, instrumentar, adaptar i arranjar peces musicals de diferents gèneres, estils i èpoques.
  10. Crear peces, fragments o exercicis musicals de tot tipus que responguin a finalitats pedagògiques preestablertes igualment diverses.
  11. Valorar l’interès i l’oportunitat de crear peces musicals amb objectius didàctics concrets i utilitzar-les com a eines d’intervenció pedagògica.
  12. Experimentar dinàmiques de creació musical en viu amb un rol actiu i poder aplicar dinàmiques relacionades en un context didàctic.
  13. Ser capaç de crear i/o adaptar fragments musicals adequats a un context determinat per tal de poder experimentar la pràctica musical i de direcció d’un conjunt instrumental.
  14. Construir col·lectivament diferents supòsits d’aula per tal d’elaborar una pràctica i reflexió pedagògica.

Continguts

Organització i estructura del treball a l’aula. Criteris de selecció del material musical. Gestió del temps. Motivació i expectatives de l’alumnat. El procés d’aprenentatge de la tècnica instrumental. Conceptes tècnics específics per famílies instrumentals. Graus de dificultat, registre i nomenclatura. Aprenentatge cooperatiu i entre iguals. Rols a l’aula. Metacognició. Estratègies d’aprenentatge. Arranjaments musicals per a múltiples formacions instrumentals i que englobin un ampli ventall de nivells partint d’un repertori basat en la diversitat d’estils i gèneres. Desenvolupament de dinàmiques que englobin elements de la tècnica instrumental, l’escolta activa, la pulsació conjunta, la percepció auditiva i la lectura de notació convencional i no convencional a partir de la improvisació i la composició. Ús i pràctica de recursos digitals per afavorir l’aprenentatge. Aplicació de tècniques bàsiques de direcció i de sistemes de composició dirigida. Soundpainting.   

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.