Oriol Saña

Departament de Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel

osana@esmuc.cat

Viola
Violí Jazz
Violoncel

Saña Oriol

Formació

Natural de Granollers comença els seus estudis de violí en el conservatori Josep Maria Ruera de Granollers amb el professor Emilio Moreno, formació que continuarà a Barcelona amb el professor Sergio Prieto i en el Conservatori Professional de Terrassa on obtindrà el títol de Grau Mitjà.

Becat per diverses entitats entre elles, Rotary Club i Berklee College of Music es trasllada a Estats Units per ampliar estudis en la Universidad Berklee College of Music (Boston) on es gradua Cum Laude en l'especialitat de Performance en Jazz y tècniques d’improvisació per a instruments de corda. Allà estudia amb Matt Glaser, Mimi Robson, Jhon Blake, Darol Anger, Mark O'Connor.

Realitza estudis complementaris de direcció d’orquestra (The Boston Conservatory), direcció de bandas sonores de pel.lícules, composició, arranjaments i producció a Nashville (Tennesse) en els estudis de Warner Brothers. Més tard estudia a Paris al “Le Centre des Musiques Didier Lockwood” amb els violinistes Didier Lockwood i Johan Renard .

Obté més tard el Títol Superior de Música en Jazz i Música Moderna a l’Escola Superior de Música de Catalunya, Màster Oficial a la Universitat Autònoma de Barcelona en Musicologia i Didàctica de la Música amb el director de Tesina Dr. Jaume Ayats i el Doctorat en Història de l’Art i Musicologia a la Universitat Autònoma de Barcelona  amb la qualificació final obtinguda d'Excel·lent Cum Laude i amb el títol de tesi : I si el jazz et solucionés els problemes?, dirigida per el Dr. Joaquim Rabaseda i Dr Jaume Ayats .

Enregistraments

Ha enregistrat per a discogràfiques com Harmonia Mundi, Filmax Music i Warner Brothers, en el món del cinema a gravat diverses pel.lícules amb música de Xavier Capellas com “la vida que t'espera” (2004), “la Ciudad en Celo” (2006), “el Pallasso i el Fürer” (2006), “Bruc la llegenda” (2010) i ha participat a la pel.lícula de la directora Eva Vila “B-SIDE: la cara B de la música a Barcelona” documental presentat en el 6º Festival Internacional de Cine i Documental Musical de Barcelona In-Edit 2008. Ha enregistrat el disc Experiment 1.0 (2014) a Barcelona i el disc Boston Bridges (2015) a Boston amb Albert Bello juntament amb músics com Darol Anger, Mike Block, Casey Driessen, Jason Anick o Marta Roma. Enregistrament del disc amb The Django Orchestra l’any (2019) i masteritzat als estudis Abbey Road Studios de Londres.

Recerca

És investigador i del Grup de Recerca en Creació i Interpretació Musicals (2014, SGR 1382) de l'Escola Superior de Música de Catalunya. Ha participat en projectes de recerca com el Projecte Harmos (Comunitat Europea-2004), Síntesi gestual de violí basada en mostres per la casa Yamaha, (UPF-2007), presentació recerca sobre la tesi doctoral Seminari de Musicologia (ESMUC-2010), presentació recerca sobre presentació de la metodologia d'organització de les dades de la tesi (Seminari de Sonologia ESMUC-2011), Online Multimodal Recordings' Repository & Visualizer (UPF-2012).

Publicacions

Autor en el 2019 dels llibre “The chop Notation” amb el violinista Casey Driessen i el llibre “The Bluegrass Violin” juntament amb Lluís Gómez amb l’editorial MELBAY.

Ha publicat “Valorizzare le pratiche musicale: un "esperienza spagnola”(Musica Domani 137, 2005), Article a la revista msucial catalana: "L'ensenyament del violí entre dos mons" (2009), Article a la revista musical catalana: "El violí avui dia" (2010), Publicació al congrés "SMC Sound and Music Computing 2013" al "KTH Royal Institute of Technology", Stockholm, Suècia, 2 d'agost 2013. Presentació de la tesi “I si el jazz et solucionés els problemes?” en el Barcelona Fiddle Congress (2016). Publicació del paper “Fiddling solves your problems” al 7H international Workshop on Folk Music Analysis, Málaga (2017). Recerca amb La fundació Phonos i la Uuniversitat Pompeu Frabra en el 2019 amb l’instrument Eye-Harp. Partcipació (2021) a le jornades “La innovació musical Republicana (1931-1934)” organitzades per el MUHBA i l’ESMUC, recuperació i interpretació de les obres del Mestre Demon (Llorenç Torres Nin)

Premis

Nomenat als Premis Max de les Arts Escèniques (2008), millor director musical amb “Turn me on” amb Virus String Quartet i la companyia de ballet David Campos. Ha enregistrat i arranjat les cordes del disc nomenat als Grammy Latino 2008 “Balmoral” amb Loquillo. Premi Caja Madrid en el “V fira de música al carrer de Vila-Seca” amb el grup “Virus String Quartet” , premi “Sol Mayor 2011” per la “Unión Musical Virgen de los Pueyos” Alcañiz. Ha produït i dirigit amb l’Orquestra de Cambra de Granollers “Del Rock al Heavy Metal” (2004).

Trajectòria

Desarrolla la seva trajectòria musical compaginant els treballs de música clàssica i moderna. Així doncs ha format part tant d’orquestres, Boston Conservatory Sinphony Orchestra, Brookline Synphony Orchestra, Jove Orquestra Simfònica Nacional de Catalunya, Orquestra de Cambra de Granollers, duo amb Albert Guinovart i Marco Mezquida… Com de grups de música moderna entre les que es troben Virus String Quartet, Folkincats, Los Sencillos, Albert Bello, Casey Driessen…i col.laboraciones en més de cinquanta discos com Loquillo, Fangoria, Carlos Segarra, Miqui Puig,… participant en numerosos festivals musicals en USA, Singapur, Itàlia, Alemanya, Anglaterra, Irlanda, Finlàndia, Grècia, França, Hungria, Namibia, Estonia, Islàndia, Finlàndia, Portugal, Suïssa, i Espanya.

Docència

Ha col.laborat coma a docent al Conservatori Professional de Terrassa, Escola Superior de Música del País Basc (MUSIKENE), Conservatori de Sabadell, Conservatori de Música de Tarragona, Conservatori Professional d'Haro, Conservatori Professional Vilaseca, Conservatori Professional Jaén, Conservatori Professional Soria, Conservatori Professional Saragossa, Unión Musical Virgen de Pueyos de Alcañiz, Curs Internacional Isaac Albéniz de Camprodon, Seminari Internacional de Jazz de Zarautz, Conservatori Bellaterra el Musical, Artez Conservatori (Arnhem, Holanda), Universitat de Viena, Savonia University of Applied Sciences (Kuopia,Finlàndia), Conservatoris de: Sevilla, Burgos, Irún, Jerez de la Frontera, Cádiz, Berklee College of Music (Boston), Orquestra Jove d'Andorra,  Cursos Nacionals de Suzuki per a violí a Islandia, Anglaterra, Estònia, Bèlgica, España i Suïssa. Music in Progress UK (2015-2019).

Cap de Departament de Berklee International Networking Aula-Conservatori del Liceu (2014), professor de violí jazz al Conservatori Superior de Música del Liceu i al Conservatori Professional del Liceu-L'AULA (des de 2013), professor de violí jazz, combo i membre del grup de recerca a l'Escola Superior de Música de Catalunya (2002-2018, des de 2020), professor de Jazz Manouche a l'EMCA (des de 2016), director del Bellaterra Fiddle Camp, director del Barcelona Fiddle Congress (2013-2016-2018-2021), director artístic de la Fundació Grupo Sifu (des de 2018).