Maria Jesús Castro

Departament de Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel

mcastro@esmuc.cat

Història del flamenco
Flamenco i tecnologia

Castro María Jesús

Formació

És doctora en etnomusicologia (2010) per la Universitat de Barcelona amb la tesi La rumba catalana y el flamenco como marcadores culturales de los Kalós catalanes de Barcelona, sota la direcció de Josep Martí i Xosè Aviñoa; graduada en Història i Ciències de la Música (2015) per la Universidad de La Rioja i llicenciada en Antropologia Cultural (1993) per la UB.

Recerca



  • Flamenc a Catalunya




  • Gitanologia




  • Flamencologia




  • Flamencologia feminista




  • Etnomusicologia



Publicacions




  • «Miguel Borrull Castellón. Un guitarrista flamenco para la historia (I)», Revista Candil, Peña flamenca de Jaén, nº 168,abril-agosto 2021.




  • « ¿Y una flamencología feminista para cuándo? El empoderamiento femenino en el flamenco», Revista Música Oral del Sur, nº 16, 2021.




  • «Flamenco and the musical identity of the Spanish Gypsy. Stylization and translation in the construction the ethnic Spanish Music», Études tsiganes, nº70, 1er trim. 2021.




  • «La identidad musical de los gitanos catalanes de Perpignan: entre la rumba catalana y el flamenco», O Tchatchipen, nº 107, 2019, pp. 37-52.




  • «”El Duende no se aprende”. Los métodos de transmisión en el flamenco: entre lo auditivo y lo visual», Lolo, Begoña y Presas, Adela, Musicología en el siglo XXI: nuevos retos, nuevos enfoques. Madrid: Sociedad Española de Musicología, 2018, pp. 2181-2296.




  • El repertorio flamenco. Análisis del cante. Vol.1 Madrid: RGB Arte Visual, 2012.




  • Historia musical del flamenco. Barcelona: Publicaciones Casa Beethoven, 2007




  • «El flamenc a Catalunya, València i Balears» en Història de la Música Catalana, Valenciana i Balear. Vol. VII. Barcelona: Edicions 62, 2001, pp. 143-171





Publicacions en línia:

En Academia:



Blog





Trajectòria

És membre de diferentes societats d’orientació musicològica, entre d’altres, la Sociedad de Etnomusicología (SIBE) i el Grup de treball de Etnomusicologia del ICA.

Docència

Des del 2019 és professora convidada del Màster de Flamencologia de l’ESMUC, així com directora dels treballs de final del màster, i des del 1997 és professora titular del departament de guitarra flamenca del Conservatori del Liceu.