María Jesús Castro

Department of Jazz, Flamenco, Popular and Traditional Catalan Music

mcastro@esmuc.cat

Història del flamenco
Flamenco i tecnologia
Història del flamenco a Catalunya
Treball final de màster de flamencologia

María Jesús Castro

Education

She holds a Ph.D. in Ethnomusicology (2010) from the Universitat de Barcelona with a thesis title "La rumba catalana y el flamenco como marcadores culturales de los Kalós catalanes de Barcelona",under the supervision of Josep Martí and Xosè Aviñoa. She graduated in History and Science of Music (2015) from the University of La Rioja and holds a Bachelor's degree in Cultural Anthropology (1993) from UB.

Research




  • Flamenco in Catalonia.




  • Gitanology.




  • Flamencology.




  • Feminist Flamencology.




  • Etnomusicology.




Publications




  • «Miguel Borrull Castellón. Un guitarrista flamenco para la historia (I)», Revista Candil, Peña flamenca de Jaén, no. 168, April-August 2021.




  • «¿Y una flamencología feminista para cuándo? El empoderamiento femenino en el flamenco», Revista Música Oral del Sur, no. 16, 2021.




  • «Flamenco and the musical identity of the Spanish Gypsy. Stylization and translation in the construction the ethnic Spanish Music», Études tsiganes, no. 70, 1st quarter. 2021. 2021.




  • «La identidad musical de los gitanos catalanes de Perpignan: entre la rumba catalana y el flamenco», O Tchatchipen, no. 107, 2019, pp. 37-52.




  • «”El Duende no se aprende”. Los métodos de transmisión en el flamenco: entre lo auditivo y lo visual», Lolo, Begoña y Presas, Adela, Musicología en el siglo XXI: nuevos retos, nuevos enfoques. Madrid: Sociedad Española de Musicología, 2018, pp. 2181-2296.




  • El repertorio flamenco. Análisis del cante.. Vol. 1 Madrid: RGB Arte Visual, 2012.




  • Historia musical del flamenco. Barcelona: Publicaciones Casa Beethoven, 2007




  • «El flamenc a Catalunya, València i Balears» en Història de la Música Catalana, Valenciana i Balear. Vol. VII. Barcelona: Edicions 62, 2001, pp. 143-171





Online Publications:

Academia:



Blog





Career

She is a member of various musicological societies, including the Sociedad de Etnomusicología (SIBE) and the Ethnomusicology Working Group of the ICA.

Teaching

Since 2019, she has been a visiting professor in the Master's program in Flamencology at ESMUC, as well as a director of Final Master's projects. Since 1997, she has been a professor of flamenco guitar in the Conservatory of Liceu.