Neix el projecte Supercapacitats: una iniciativa de creació musical inclusiva
Supercapacitats.
La Fundació SIFU, el Concurs Internacional de Música Maria Canals i l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) uneixen esforços per impulsar el projecte Supercapacitats, una iniciativa de formació i cocreació col·laborativa entre artistes amb capacitats diverses. Aquesta iniciativa té com a objectiu destacar la diversitat i les habilitats individuals, promovent la inclusió com a eina de transformació social. La Fundació Banc Sabadell ha estat el principal impulsor del projecte, que va sorgir arran d’una jornada de col·laboració entre organitzacions culturals impulsada per l’entitat.
El passat 27 de juny es va celebrar la reunió inaugural del projecte, amb la participació de les institucions organitzadores i els músics participants. Durant la trobada, es van establir les bases per al desenvolupament d’un espectacle artístic i de sensibilització que es presentarà amb dos concerts, a l’ESMUC i al Gran Teatre de Còrdova, el mes de desembre.
Quan la societat parla de persones amb diversitat funcional, habitualment posa l’èmfasi en una de les seves característiques: la discapacitat. Supercapacitats vol trencar amb aquesta visió limitada, posant en relleu les habilitats artístiques que sovint queden invisibilitzades. Amb la inclusió de les persones amb discapacitat, el projecte integra la diversitat que està present a la nostra societat. L’art, i especialment la música, es converteix en canals perquè aquestes persones puguin expressar les seves capacitats, promovent així una visió més positiva i inclusiva.
Músics
El projecte treballarà des de les capacitats, les experiències i les necessitats de cada participant. Amb el suport i coordinació del professor del departament d’Educació i Mediació Artística de l’ESMUC, Ferran Badal, els participants donaran sortida a la seva creativitat i el seu treball conjunt que es farà públic en dos concerts oberts, a Barcelona i a Còrdova.
La Fundació SIFU ha proposat tres artistes amb els quals ja ha treballat anteriorment, i que formen part del seu programa artístic SuperArte: Joel Bueno (artista que interpreta música amb el moviment dels ulls, gràcies a la tecnologia de l’Eyeharp), Pol Oñate (pianista) i Toni Fernández (baixista).
Per part de l’ESMUC, els músics són Paulina Arnal (veu/trompeta), Adam Ballescà (saxo), Pol Fernàndez (veu/guitarra), Mikel Lazkano (guitarra elèctrica) i Pol Martí (bateria).
A partir de setembre, els músics i artistes rebran formació en inclusió i diversitat, establiran les pautes per al format artístic final i definiran els terminis del procés de cocreació. Simultàniament, a l’ESMUC s’iniciarà el procés de creació i assajos, supervisat per l’equip de seguiment de la Fundació SIFU. Tot i que els concerts es duran a terme aquest desembre, en futures edicions es preveu expandir l’àmbit territorial dels esdeveniments.
Talent i tecnologia
Aquest projecte col·laboratiu uneix estudiants del Grau en ensenyaments artístics superiors de Música de l’ESMUC amb artistes amb discapacitat, amb l’ajuda de les noves tecnologies. Dirigit pel professor Ferran Badal, el projecte explora les capacitats, experiències i necessitats individuals de cada participant. Els participants mostraran la seva creativitat en una creació musical conjunta que es presentarà en dos concerts a Barcelona i Còrdova.
A més, Supercapacitats incorpora innovacions tecnològiques com Eyeharp, que permet a persones amb paràlisi cerebral interpretar música mitjançant el moviment dels ulls. En futures edicions, la Fundació SIFU i el grup de recerca en Tecnologia i Interacció Musical de l’ESMUC treballaran conjuntament per desenvolupar noves interfícies adaptades a necessitats especials.
Projecte de recerca
L’equip responsable del projecte Supercapacitats, liderat per Fundació SIFU i reconeixent les característiques úniques i innovadores que aporta aquest desenvolupament, ha decidit dur a terme una recerca, que consistirà en un estudi de cas sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge
dins d’un context inclusiu, específicament en els ensenyaments artístics superiors de música. Aquesta recerca seguirà una metodologia d’estudi de cas únic amb un enfocament etnogràfic. El resultat d’aquesta recerca serà utilitzat per a una futura publicació científica, amb l’objectiu de difondre
l’experiència tant a la societat com a la comunitat científica.
La professora Anna Puig, especialista en motivació, autoregulació de l’aprenentatge, creació artística col·lectiva com a pedagogia crítica i emancipadora, així com en currículum i innovació, guiarà tres estudiants de pràcticum en Pedagogia per dur a terme aquesta recerca. Els alumnes participants en el projecte són Víctor Manuel González Dueso, Mercè Juanmartí i Guiluz, i Laia Mulà Puy.
La col·laboració, eix del projecte
La col·laboració, que és el nucli del projecte Supercapacitats, s’ha materialitzat gràcies a la iniciativa duta a terme per les entitats implicades. Sense aquest treball conjunt, no seria possible avançar en el projecte ni comprometre’s fermament amb la sensibilització i inclusió de les persones amb discapacitat en l’àmbit artístic, especialment en el musical. En aquest sentit, el cap del departament d’Educació i Mediació Artística, Ruben Bes, explica que “el projecte neix des del convenciment de ser una iniciativa positiva que ajudarà a créixer les entitats participants i la societat en general”. Afegeix també que el projecte de recerca paral·lel aportarà dades i coneixements per a la societat i per a la comunitat científica”.
Oriol Saña, director artístic de la Fundació SIFU també ha explicat que Supercapacitats serà “molt positiu per a les entitats implicades, i la societat en el seu conjunt, perquè es posa el focus en les persones amb discapacitats, per potenciar-les, i alhora, evitant paternalismes”.
El director del Concurs Internacional de Música Maria Canals, Jordi Vivancos, i també professor de l’ESMUC, ha destacat “l’esperit de col·laboració de les diferents entitats que treballaran juntes per un projecte que suma experiències i coneixements a favor de la diversitat funcional. Un projecte que pot donar molt de si per a tota la societat, i que ajudarà a la normalització de la discapacitat”. Vivancos, coincidint amb les altres parts, vol que el projecte “tingui continuïtat i que vagi a més, per ser exportat a altres conservatoris d’Espanya”.