Músiques tradicionals del món II


Tipus: Optativa (OP)

Matèria: Ampliació etnomusicologia

ECTS: 4

Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 1
Hores per treballs dirigits (no presencials): 44
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 30

Departament: Estudis Culturals i Musicals

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT2Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.

Competències generals

CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos.
CG12Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals.
CG16Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global.
CG26Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinar.

Competències específiques

MU1Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres, amb capacitat de valorar plenament els seus aspectes sintàctics i sonors.
MU5Conèixer les fonts musicals i les eines d’accés a les mateixes, així com les tècniques necessàries per a la seva difusió.
MU7Adquirir la capacitat crítica per a valorar els productes de l’activitat musical de diferents períodes sota una perspectiva que integri aspectes artístics, històrics i socials.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Identificar alguns del plantejaments teòrics i models metodològics de la recerca etnomusicològica des de la meitat del segle XX, i establir la relativitat dels conceptes occidentals de música i l’abast de l’objecte d’estudi.
  2. Valorar els diferents models de l’etnomusicologia i de la sociologia de la música en relació al conjunt de les ciències socials i segons els objectius d’investigació.
  3. Aplicar els diferents procediments analítics de l’etnomusicologia contemporània, situar-los en el seu context científic i valorar-los amb visió crítica.
  4. Comprendre la significació de les pràctiques musicals dintre de societats diverses en general i a Àsia Oriental en particular
  5. Mostrar una visió suficient del panorama actual de les línies de pensament i de recerca en etnomusicologia.
  6. Explicar i aplicar a exemples musicals concrets els mètodes d’investigació i els models d’organització sonora a partir dels quals l’etnomusicologia descriu les diverses músiques tradicionals.
  7. Adaptar i crear models apropiats a músiques de nova descripció. Relacionar els models d’organització sonora amb la conceptualització sobre la música i amb els comportaments musicals de cada cultura estudiada.
  8. Situar l’activitat musical com una activitat comunicativa que pren el seu significat com a activitat social i cultural concreta, i aprofundir alguns dels conceptes de la recerca etnomusicològica.
  9. Situar l’activitat musical com una activitat comunicativa que pren el seu significat com a activitat social i cultural concreta. Identificar els comportaments musicals mes rellevants de les àrees culturals d’Àsia Oriental.

Continguts

Materials constructius de les músiques tradicionals de diferents cultures, principalment dintre de l’Orient llunyà. Usos i funcions de la música dintre de l’entramat de societat i activitas diverses (l’aspecte social de la música). L’importancia del relativisme cultural en relació a la música a l’àrea cultural estudiada. Mètodes d’investigació i diferents models per a la descripció comprensió de músiques tradicionals de l’àrea cultural estudiada, situats en el context cultural de cada activitat musical. Anàlisi i utilització dels diferents models de descripció de les músiques tradicionals en relació a casos concrets. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.   

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.