Músiques tradicionals del món I
Tipus: Optativa (OP)
Matèria: Ampliació etnomusicologia, Teoria i història
ECTS: 4
Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 2
Hores per treballs dirigits (no presencials): 38
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35
Departament: Estudis Culturals i Musicals
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT12 | Adaptar-se, en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als avenços que es produeixen en l’àmbit professional i seleccionar els itineraris adequats de formació continuada. |
Competències generals
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG12 | Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals. |
CG14 | Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural. |
CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
CG20 | Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals. |
Competències específiques
MU1 | Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres, amb capacitat de valorar plenament els seus aspectes sintàctics i sonors. |
MU5 | Conèixer les fonts musicals i les eines d’accés a les mateixes, així com les tècniques necessàries per a la seva difusió. |
MU7 | Adquirir la capacitat crítica per a valorar els productes de l’activitat musical de diferents períodes sota una perspectiva que integri aspectes artístics, històrics i socials. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Identificar els plantejaments teòrics i models metodològics de la recerca etnomusicològica des de la meitat del segle XX, i establir la relativitat dels conceptes occidentals de música i l’abast de l’objecte d’estudi.
- Valorar els diferents models de l’etnomusicologia i de la sociologia de la música en relació al conjunt de les ciències socials i segons els objectius d’investigació.
- Aplicar els diferents procediments analítics de l’etnomusicologia contemporània, situar-los en el seu context científic i valorar-los amb visió crítica.
- Explicar i aplicar a exemples musicals concrets els mètodes d’investigació i els models d’organització sonora a partir dels quals l’etnomusicologia descriu les diverses músiques tradicionals.
- Adaptar i crear models apropiats a músiques de nova descripció.
- Relacionar els models d’organització sonora amb la conceptualització sobre la música i amb els comportaments musicals de cada cultura estudiada.
- Identificar els comportaments musicals dels anomenats continents occidentals (Àfrica, Amèrica i Europa), establint àrees culturals (coincidents o divergents amb les expressions musicals), i situant cada cas dins de la vida social i cultural de la comunitat tractada.
- Situar l’activitat musical com una activitat comunicativa que pren el seu significat com a activitat social i cultural concreta, i aprofundir alguns dels conceptes de la recerca etnomusicològica.
Continguts
Materials constructius de les músiques tradicionals de diferents cultures. Mètodes d’investigació i diferents models per a la descripció de músiques tradicionals (mètrics, rítmics, intervàl·lics, melòdics i polifònics), situats en el context cultural de cada activitat musical. Anàlisi i utilització dels diferents models de descripció de les músiques tradicionals en relació a investigacions concretes.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.