Músiques tradicionals del món I


Tipus: Optativa (OP)

Matèria: Ampliació etnomusicologia, Teoria i història

ECTS: 4

Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 2
Hores per treballs dirigits (no presencials): 38
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35

Departament: Estudis Culturals i Musicals

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT12Adaptar-se, en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als avenços que es produeixen en l’àmbit professional i seleccionar els itineraris adequats de formació continuada.

Competències generals

CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos.
CG12Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals.
CG14Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural.
CG18Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general.
CG20Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals.

Competències específiques

MU1Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres, amb capacitat de valorar plenament els seus aspectes sintàctics i sonors.
MU5Conèixer les fonts musicals i les eines d’accés a les mateixes, així com les tècniques necessàries per a la seva difusió.
MU7Adquirir la capacitat crítica per a valorar els productes de l’activitat musical de diferents períodes sota una perspectiva que integri aspectes artístics, històrics i socials.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Identificar els plantejaments teòrics i models metodològics de la recerca etnomusicològica des de la meitat del segle XX, i establir la relativitat dels conceptes occidentals de música i l’abast de l’objecte d’estudi.
  2. Valorar els diferents models de l’etnomusicologia i de la sociologia de la música en relació al conjunt de les ciències socials i segons els objectius d’investigació.
  3. Aplicar els diferents procediments analítics de l’etnomusicologia contemporània, situar-los en el seu context científic i valorar-los amb visió crítica.
  4. Explicar i aplicar a exemples musicals concrets els mètodes d’investigació i els models d’organització sonora a partir dels quals l’etnomusicologia descriu les diverses músiques tradicionals.
  5. Adaptar i crear models apropiats a músiques de nova descripció. 
  6. Relacionar els models d’organització sonora amb la conceptualització sobre la música i amb els comportaments musicals de cada cultura estudiada.
  7. Identificar els comportaments musicals dels anomenats continents occidentals (Àfrica, Amèrica i Europa), establint àrees culturals (coincidents o divergents amb les expressions musicals), i situant cada cas dins de la vida social i cultural de la comunitat tractada.
  8. Situar l’activitat musical com una activitat comunicativa que pren el seu significat com a activitat social i cultural concreta, i aprofundir alguns dels conceptes de la recerca etnomusicològica.

Continguts

Materials constructius de les músiques tradicionals de diferents cultures. Mètodes d’investigació i diferents models per a la descripció de músiques tradicionals (mètrics, rítmics, intervàl·lics, melòdics i polifònics), situats en el context cultural de cada activitat musical. Anàlisi i utilització dels diferents models de descripció de les músiques tradicionals en relació a investigacions concretes. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.   

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.