Història de la música catalana dels segles XIX i XX


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Teoria i història

ECTS: 4

Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 1
Hores per treballs dirigits (no presencials): 50
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 24

Departament: Estudis Culturals i Musicals

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT7Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip.
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT17Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància
del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de
generar valors significatius.

Competències generals

CG1Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament
aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical.
CG3Produir i interpretar correctament la notació gràfica de textos musicals.
CG4Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i
saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional.
CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals
diversos.
CG11Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat
però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a
aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa.
CG12Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels
valors estètics, artístics i culturals.
CG14Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des
d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context
social i cultural.
CG15Tenir un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i
analítica de la música.
CG17Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin
entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo.
CG18Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat
professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i
general.
CG23Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament
estructural ric i complex.

Competències generals

IN1Interpretar el repertori significatiu de la seva especialitat tractant de manera adequada
els aspectes que l’identifiquen en la seva diversitat estilística.
IN2Construir una idea interpretativa coherent i pròpia.
IN6Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre la interpretació, així com respondre al repte que suposa facilitar la comprensió de l’obra musical.
IN7Desenvolupar aptituds per a la lectura i improvisació sobre el material musical.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Diferenciar els principals estils, escoles i pràctiques musicals de la música catalana dels segles XIX i XX i analitzar-los en relació al seu context cultural immediat.
  2. Valorar i explicar els principals moviments històrics d’activitat musical, així com els centres, escoles, compositors i intèrprets que hi han intervingut, i situar-los en el corresponent moment històric i social.
  3. Relacionar els processos de transformació de la música catalana dels segles xix i xx amb els canvis socials corresponents.
  4. Situar la música catalana dels segles xix i xx en relació a la gran varietat d’estils i línies de pensament de la música occidental d’aquest mateix període.
  5. Conèixer els testimonis històrics i historiogràfics per a l’estudi de la música catalana d’aquest període així com les principals fonts documentals.

Continguts

Història i periodització de la música catalana dels segles XX i XX en relació a un marc geogràfic i estètic més ampli.

Escoles i estils compositius i interpretatius i llurs processos de transformació.

Fonts documentals, objectuals i historiogràfiques específiques per a l’estudi de la música catalana del període cronològic esmentat.

Anàlisi dels documents coetanis sobre l’activitat musical i el seu entorn.

Processos de classificació de les músiques en funció de criteris polítics, socials i culturals en cada període.

Metodologies d’investigació específicament destinades a aquest període.

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes) amb espai per al debat i el col·loqui i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta treballs escrits, individuals o en grups.

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits i la realització de proves escrites.