Història de la música catalana dels segles XIX i XX
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Teoria i història
ECTS: 4
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 1
Hores per treballs dirigits (no presencials): 50
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 24
Departament: Estudis Culturals i Musicals
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
Competències generals
CG1 | Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical. |
CG3 | Produir i interpretar correctament la notació gràfica de textos musicals. |
CG4 | Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional. |
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG11 | Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa. |
CG12 | Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals. |
CG14 | Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural. |
CG15 | Tenir un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i analítica de la música. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
Competències generals
IN1 | Interpretar el repertori significatiu de la seva especialitat tractant de manera adequada els aspectes que l’identifiquen en la seva diversitat estilística. |
IN2 | Construir una idea interpretativa coherent i pròpia. |
IN6 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre la interpretació, així com respondre al repte que suposa facilitar la comprensió de l’obra musical. |
IN7 | Desenvolupar aptituds per a la lectura i improvisació sobre el material musical. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Diferenciar els principals estils, escoles i pràctiques musicals de la música catalana dels segles XIX i XX i analitzar-los en relació al seu context cultural immediat.
- Valorar i explicar els principals moviments històrics d’activitat musical, així com els centres, escoles, compositors i intèrprets que hi han intervingut, i situar-los en el corresponent moment històric i social.
- Relacionar els processos de transformació de la música catalana dels segles xix i xx amb els canvis socials corresponents.
- Situar la música catalana dels segles xix i xx en relació a la gran varietat d’estils i línies de pensament de la música occidental d’aquest mateix període.
- Conèixer els testimonis històrics i historiogràfics per a l’estudi de la música catalana d’aquest període així com les principals fonts documentals.
Continguts
Història i periodització de la música catalana dels segles XX i XX en relació a un marc geogràfic i estètic més ampli.
Escoles i estils compositius i interpretatius i llurs processos de transformació.
Fonts documentals, objectuals i historiogràfiques específiques per a l’estudi de la música catalana del període cronològic esmentat.
Anàlisi dels documents coetanis sobre l’activitat musical i el seu entorn.
Processos de classificació de les músiques en funció de criteris polítics, socials i culturals en cada període.
Metodologies d’investigació específicament destinades a aquest període.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes) amb espai per al debat i el col·loqui i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta treballs escrits, individuals o en grups.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits i la realització de proves escrites.