Disseny, desenvolupament i innovació curricular
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Organització educativa
ECTS: 4
Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 10
Hores per treballs dirigits (no presencials): 35
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 30
Departament: Educació i Mediació Artística
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT4 | Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació. |
CT6 | Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal. |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i críticament idees i arguments |
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
CT16 | Utilitzar els mitjans i recursos al seu abast amb responsabilitat cap el patrimoni cultural i medioambiental. |
CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
Competències generals
CG16 | Conèixer el context social, cultural i econòmic en que es desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la dimensió global. |
CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG27 | Conèixer i aplicar la legislació relativa al seu àmbit professional. |
Competències específiques
PE1 | Comprendre i explicar els fonaments en pedagogia musical contemporània, tant en l’àrea de coneixements sistemàtics com en la seva aplicació, i saber fonamentar en ells la reflexió crítica de l’actuació educativa musical pròpia i aliena. |
PE5 | Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical orientada a la comunitat |
PE6 | Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat. |
PE7 | Saber aprofitar les oportunitats de formació i especialització que cada lloc de treball ofereix, incorporant-les al desenvolupament del propi perfil professional. |
PE9 | Dissenyar i portar a terme processos sistemàtics d’avaluació educativa sobre alumnes, professors, programes i institucions i basar en els seus resultats la planificació d ela millora educativa. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Fer del currículum una eina bàsica per a la pròpia anàlisi i intervenció idònia en qualsevol situació educativa i per a la planificació, gestió i avaluació de processos educatius.
- Analitzar, dissenyar, desenvolupar i avaluar propostes de documentació curricular en els diferents nivells de concreció amb una perspectiva analítica, oberta i innovadora de les diferents situacions subjectes de ser aplicat i tenint en compte els aspectes psicològis, pedagògics i sociològics convenients.
- Mostrar domini de l’estructura del currículum, dels elements que el configuren i de la relació entre ells.
- Fer del currículum una eina dinàmica, significativa i connectada a la resta de matèries educatives.
- Desenvolupar una actitud analítica, crítica i reflexiva davant la documentació legislativa.
- Relacionar els diferents nivells curriculars, desconstruint i reconstruint coneixements que responguin a reptes i problemes de la vida real.
- Conceptualitzar la diversitat a l’aula com a necessitat de replantejar els currículums des d’una mirada complexa.
- Reconèixer la complexitat curricular en la vinculació amb la dimensió humana i el seu potencial per atendre les problemàtiques de l’educació.
Continguts
Teoria del currículum. Concepte i fonts del currículum. Paradigmes i models curriculars. Documentació que integra un currículum. Elements de l’estructura curricular. Legislació curricular i diferents nivells de concreció. El professorat i el currículum. Processos d’elaboració de currículums. Processos i estratègies de desenvolupament, gestió, avaluació i innovació curricular en els centres. Anàlisi de dissenys i desenvolupaments curriculars. L’avaluació com a eina per a la innovació.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.