Organització i contextos educatius
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Organització educativa
ECTS: 4
Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 25
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 45
Departament: Educació i Mediació Artística
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Analitzar, dissenyar, desenvolupar i avaluar projectes de centres tenint en compte els aspectes psicològics, pedagògics i sociològics convenients.
- Relacionar, vincular i coordinar la pràctica educativa dins de l’aula amb la pràctica organitzativa institucional i els condicionants del marcs contextuals del centre educatiu musical.
- Reproduir i analitzar els principals models de tipologia organitzativa dels centres educatius musicals i les seves conseqüències per a l’activitat formativa i de relació amb el context.
Objectius concrets de l’assignatura
Competències transversals
| CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora |
| CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
| CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
| CT4 | Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| CT5 | Comprendre i utilitzar, al menys, una llengua estrangera en l’àmbit del seu desenvolupament professional. |
| CT6 | Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal |
| CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip |
| CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
| CT9 | Integrar-se adequadament en equips multidisciplinars i en contextos culturals diversos |
| CT10 | Liderar i gestionar grups de treball |
| CT11 | Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat. |
| CT12 | Adaptar-se, en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als avenços que es produeixen en l’àmbit professional i seleccionar els itineraris adequats de formació continuada. |
| CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
| CT14 | Dominar la metodologia d’investigació en la generació de projectes, idees i solucions viables |
| CT15 | Treballar de forma autònoma i valorar la importància de la iniciativa i l’esperit emprenedor en l’exercici professional |
| CT16 | Utilitzar els mitjans i recursos al seu abast amb responsabilitat cap el patrimoni cultural i medioambiental. |
| CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
Competències generals
| CG16 | Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global. |
| CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
| CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells. |
| CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
| CG25 | Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera. |
| CG27 | Conèixer i aplicar la legislació relativa al seu àmbit professional. |
Competències específiques
| PE5 | Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical orientada a la comunitat. |
| PE6 | Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat. |
| PE7 | Saber aprofitar les oportunitats de formació i especialització que cada lloc de treball ofereix, incorporant-les al desenvolupament del propi perfil professional. |
| PE8 | Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva. |
| PE9 | Dissenyar i portar a terme processos sistemàtics d’avaluació educativa sobre alumnes, professors, programes i institucions i basar en els seus resultats la planificació de la millora educativa. |
Continguts
L’organització educativa com a coneixement científic. L’organització educativa: components, contextos, objectius i dinàmiques. Planificació, gestió i avaluació de l’organització educativa. Recursos i estructura de l’organització educativa. Marc normatiu. Cultura de centre. Gestió del conflicte en l’organització educativa. El canvi i la innovació en les organitzacions educatives musicals. La qualitat de l’organització. Les funcions i dinàmiques directives.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.