Eines didàctiques de consciència corporal
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Ampliació didàctica i pedagogia
ECTS: 2
Valor total en hores: 60
Hores presencials lectives: 30
Hores per treballs dirigits (no presencials): 20
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 10
Departament: Educació i Mediació Artística
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT4 | Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació. |
CT6 | Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal. |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
Competències generals
CG4 | Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional. |
CG8 | Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva. |
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG16 | Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global. |
CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinar. |
Competències específiques
PE2 | Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, essent versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals i aplicant de forma funcional les noves tecnologies. |
PE5 | Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical orientada a la comunitat. |
PE8 | Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
1. Explicar els fonaments didàctics de cada un dels àmbits de l’educació musical treballats i aplicar-los en els processos d’ensenyament-aprenentatge.
2. Seleccionar, dissenyar i aplicar activitats per a l’ensenyament-aprenentatge de la música i els materials necessaris per al seu desenvolupament.
3. Adaptar i aplicar a diferents situacions pedagògiques les propostes didàctiques que diverses metodologies i línies de pensament en educació musical fan en relació a l’ensenyament-aprenentatge en aquest àmbit educatiu.
4. Mostrar autonomia per seguir aprenent i per desenvolupar la tasca pedagògica, seleccionant i elaborant material didàctic amb criteris adequats als objectius fixats.
5. Integrar i interrelacionar de forma sistemàtica els continguts d’assignatura, els de les diferents assignatures de música i, si és el cas, els de les assignatures no musicals.
6. Ampliar i complementar coneixements sobre l’especialitat mitjançant el coneixement de les tendències i usos pedagògics actuals, en especial de les que apliquen models cooperatius i d’intercanvi creatiu i interdisciplinari d’idees.
7. Reflexionar i debatre sobre la pràctica pedagògica, per tal de descobrir les condicions prèvies, les interaccions i els diferents mecanismes que condicionen el desenvolupament de la funció docent.
Continguts
Bases anatòmiques-fisiològiques de processos corporals i d’aprenentatge (especialment verticalitat, aploms, equilibri, centre, arrelament, compensacions, respiració, organicitat del moviment ,coordinació) a través de la lectura de textos, debats, reflexions individuals i en grup, exemplificacions i experimentació.
Observació, interpretació i comprensió del llenguatge corporal mitjançant l’anàlisi de situacions donades, a l’aula, a través d’imatges en diferents suports, de practiques en contextos diferents i de lectures.
Vocabulari, gest i didàctica de la formació corporal a partir de l’observació, la comparació, la reflexió, la crítica constructiva i l’experimentació en practiques proposades.
Dinàmiques de grup referides a continguts de cos en situacions pròpies de la docència musical entesa en sentit ampli i específicament en la didàctica de l’instrument a partir de l’observació i la pràctica en diversos suports i situacions i dins l’aula.
El cos en moviment i en relació dinàmica: amb un instrument, cantant, amb els altres i l’espai a partir de l’experiència musical quotidiana, de la recreació de situacions a l’aula de l’observació d’altres en l’exercici musical i de la reflexió individual i grupal.
Jocs i exercicis per treballar aspectes concrets de formació corporal en contextos educatius, en practiques a l’aula i en altres entorns que proposi l’alumnat, que permetin incorporar els aprenentatges adquirits el bagatge corporal contrastat i reforçat amb els coneixements adquirits a l’assignatura.
Idees Mestres que haurien de guiar l’acció docent pel que fa a la mirada i a la relació amb l’altre, al respecte a la seva singularitat i als objectius que ens proposem en situació docent respecte la promoció de la consciencia corporal, tot això a través de lectures, debat, reflexió i reelaboració individual i grupal.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.