Didàctica general


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Didàctica de l’educació musical

ECTS: 6

Valor total en hores: 180
Hores presencials lectives: 60
Altres hores presencials: 10
Hores per treballs dirigits (no presencials): 50
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 60

Departament: Educació i Mediació Artística

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT2Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT6Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal
CT7Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments
CT9Integrar-se adequadament en equips multidisciplinaris i en contextos culturals diversos
CT13Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional.

Competències generals

CG16Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global.
CG17Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo.
CG18Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general.
CG19Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells.
CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.
CG27Conèixer i aplicar la legislació relativa al seu àmbit professional.

Competències específiques

PE1Comprendre i explicar els fonaments en pedagogia musical contemporània, tant en l’àrea de coneixements sistemàtics com en la seva aplicació, i saber fonamentar en ells la reflexió crítica de l’actuació educativa musical pròpia i aliena.
PE2Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, essent versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals i aplicant de forma funcional les noves tecnologies.
PE5Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical orientada a la comunitat.
PE6Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat
PE8Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva.
PE9Dissenyar i portar a terme processos sistemàtics d’avaluació educativa sobre alumnes, professors, programes i institucions i basar en els seus resultats la planificació de la millora educativa.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

1. Explicar els fonaments didàctics de cada un dels àmbits de l’educació musical treballats i aplicar-los en els processos d’ensenyament-aprenentatge. 

2. Seleccionar, dissenyar i aplicar activitats per a l’ensenyament-aprenentatge de la música i els materials necessaris per al seu desenvolupament.

3. Mostrar autonomia per seguir aprenent i per desenvolupar la tasca pedagògica, seleccionant i elaborant material didàctic amb criteris adequats als objectius fixats.

4. Integrar i interrelacionar de forma sistemàtica els continguts d’assignatura, els de les diferents assignatures de música i, si és el cas, els de les assignatures no musicals.

5. Reflexionar i debatre sobre la pràctica pedagògica, per tal de descobrir les condicions prèvies, les interaccions i els diferents mecanismes que condicionen el desenvolupament de la funció docent

6. Utilitzar la terminologia sobre didàctica: comunicació, docent, discent, matèria, mètode, metodologia, estratègia, tècnica, etc.

7. Identificar i desenvolupar eines i estratègies per al tractament de la diversitat de l’alumnat.

8. Entendre la didàctica com a eina dinàmica, significativa i connectada a la resta de l’educació. 

9. Conèixer les diferents perspectives de la didàctica i apropar-se a un enfocament crític i complex. 

10. Contextualitzar, analitzar i comparar les teories de l’ensenyament. 

11. Analitzar els components curriculars específics implícits i explícits i les variables genèriques que caracteritzen la didàctica de la música atenent a contextos diversos d’aplicació. 

12. Analitzar la documentació didàctica sota una perspectiva crítica i complexa.

13. Conceptualitzar l’avaluació com un procés d’ajut, reflexió i regulació del procés d’ensenyar i aprendre.

14. Entendre la motivació com un element amb components intrínsecs i extrínsecs imprescindible en els processos d’ensenyament-aprenentatge.

Continguts

Caracterització epistemològica de la didàctica. Didàctica general de la música. Les unitats didàctiques. Orientacions metodològiques per al desenvolupament d’activitats a l’aula. Materials i recursos per a l’ensenyament de la música dins i fora de l’aula. Contextualització de l’ensenyament impartit. Anàlisi crítica i elaboració de desenvolupaments curriculars d’aplicació a l’ensenyament secundari. Elaboració, desenvolupament i aplicació d’unitats didàctiques. Disseny d’estratègies per a l’ensenyament-aprenentatge de continguts concrets. Disseny de seqüències d’activitats a l’aula. Selecció i elaboració de materials didàctics. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.   

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.