Publicat el 18 de juny de 2025

Comparteix a:

L’ESMUC acull l’Escola d’Estiu 2025 del Campus de les Arts

Campus De Les Arts

Presentació del Campus de les Arts (arxiu).

Del 7 al 10 de juliol de 2025, l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) serà la seu de l’Escola d’Estiu del Campus de les Arts, una iniciativa formativa adreçada al professorat dels centres d’ensenyament artístic universitari i superior que formen part del Campus. Amb l’objectiu de generar un espai de formació, reflexió i trobada, aquesta edició se centrarà en les estratègies de comunicació a l’aula d’educació superior de les arts per al segle XXI. La iniciativa és organitzada pel Campus de les Arts amb la col·laboració de l’Institut de Desenvolupament Professional, la Universitat de Barcelona i l’ESMUC. Les inscripcions estan obertes fins al 30 de juny en aquest enllaç.


El programa inclou 20 hores de formació distribuïdes en tres eixos temàtics:

  • L’espai aula. Com eliminar barreres en la comunicació, a càrrec d’Irma Arribas, arquitecta i experta en disseny com a eina comunicativa.
  • Escoltar i comprendre. Comunicar des de la diversitat i motivar sense imposar, conduït per la cooperativa NUS, especialitzada en acció comunitària i economies feministes.
  • Llenguatges que connecten en el context de les arts, amb Xavier Gimeno, pedagog i psicòleg, professor a la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat de Bolonya.

L’escola està pensada per a un màxim de 50 participants i tindrà lloc en horari de matí. El preu de la matrícula és de 20 € i l’activitat està acreditada per l’Institut de Desenvolupament Professional (IDP) de la Universitat de Barcelona.

Les inscripcions estan obertes fins al 30 de juny.

Campus de les Arts

El Campus de les Arts va néixer com a projecte el 2018 promogut per la Universitat de Barcelona (UB) seguint una proposta del CoNCA (Consell Nacional per a la Cultura i les Arts) contemplada en el seu informe “L’educació superior en l’àmbit artístic a Catalunya. Estudi i proposta d’organització – 2018”.

Actualment, diverses universitats i les dinou facultats i centres d’ensenyament artístic universitari o superior, entre les quals es troba l’ESMUC, formen part del Campus de les Arts, juntament amb la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona, HANGAR (Centre de producció i recerca d’arts visuals) i el suport del CoNCA (Consell Nacional per a la Cultura i les Arts). Aquests centres corresponen amb els àmbits d’ensenyament determinats a partir del primer informe del CoNCA, sense limitar la possible evolució del conjunt per incloure nous centres o àmbits d’ensenyament.

Eixos de treball
Formació 1: L’espai aula. Com eliminar barreres en la comunicació

L’espai no és un simple lloc que acull. L’espai és un mitjà de comunicació, un agent complex que ens ajuda a relacionar-nos d’una determinada manera amb els altres i amb nosaltres mateixos. L’espai educatiu no és un entorn neutre, ni passiu. És una eina que ajuda a establir el diàleg, que fomenta “emergència del coneixement”. És, en si mateix, un dispositiu que s’ha de dissenyar, preparar i performar perquè, juntament amb els cossos, l’aprenentatge es posi en funcionament. Aquesta formació pretén fer visible aquesta realitat, amb l’objectiu de visibilitzar els potencials del disseny i la manipulació de l’espai en els entorns educatius.

A càrrec d’Irma Arribas, doctora en Arquitectura. El seu àmbit d’especialització se centra en l’arquitectura i el disseny com a mitjans de comunicació, agències polítiques i catalitzadors de transformacions; la ideació i el pensament gràfic vinculats a la intel·ligència projectiva i la didàctica de l’arquitectura i el disseny. Participa activament en congressos, revistes científiques, conferències, així com en debats, comissions científiques acadèmiques, biennals, festivals d’art i pensament crític. Combina la docència i la recerca amb el comissariat i la producció artística, exposant en diferents museus internacionals i biennals d’arquitectura. Irmaarribas.com.

Formació 2: Escoltar i comprendre. Comunicar des de la diversitat i motivar sense imposar

Aquesta proposta formativa té per objectiu treballar al voltant de les relacions de poder que s’estableixen tant a escala social com contextual, a fi de distingir els diferents rols i usos d’aquest poder, i per saber identificar i prevenir els seus abusos. Ens centrarem en les especificitats dels rols que es donen entre alumnat i professorat, així com en les mesures de cura que podem incorporar a l’aula. En paral·lel, volem reforçar les capacitats, la motivació i la presa de consciència en persones dedicades al món educatiu: explorar el rol de docent i adquirir eines per desenvolupar les capacitats de lideratge i acompanyament de grups, amb i des de la diversitat, que ens siguin útils per afrontar els reptes que ens puguem trobar en la nostra tasca.

A càrrec de NUS, una cooperativa sense afany de lucre integrada per un equip interdisciplinari de professionals de les arts escèniques, el món social i les economies feministes. Des de les àrees de teatre, educació, acció comunitària o projectes i serveis, desenvolupen accions i processos transformadors amb perspectiva feminista i comunitària, des de la creativitat i la cura, per tractar temàtiques socials i visibilitzar i transformar les relacions de poder. nus.coop

Formació 3: Llenguatges que connecten en el context de les arts

Humanitat polimòrfica, polièdrica, polifacètica, politoxicòmana, poliglota, politècnica, polivalent i política, entre d’altres. Els seus llenguatges infinits dels/ de les humans/es que han estat creant, creen i crearan. Jo soc artista, tu ets artista, ell/a serà artista. Jo soc mestre, tu ets mestre, ell/a serà mestre/a. “Què és ART?”, dius mentre claves les teves ungles blaves al meu avantbraç esquerre. “Què és ART?” I tu m’ho preguntes? ART… ets tu.

A càrrec de Xavier Gimeno, professor Titular d’Universitat al Departament de Pedagogia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i docent a la Universitat de Bologna. Doctor en Pedagogia, Llicenciat en Psicologia i Mestre d’Educació Infantil i Primària. Monitor i director d’Educació en el Lleure i supervisor d’equips professionals d’educació, serveis socials i salut. Mestratge en assessorament en centres educatius, pedagogia sistèmica, i en altres àmbits que posen en connexió cos, ment i art. És també especialista en psicoteràpia i arts escèniques. A la UAB és integrant del grup d’Educació Infantil a l’ICE, de l’Equip de Desenvolupament Organitzacional, codirector de l’Equip de Recerca sobre Infància, Família i Educació; i del postgrau d’Educació Sistèmica i Multidimensional. Forma part del Consell de redacció de la revista “Infància” de Rosa Sensat i de la revista “Infanzia” de la Universitat de Bolonya. xavier.gimeno@espaibes.cat

Més informació

Campus de les arts
Per a qualsevol consulta: campusdelesarts@ub.edu