Publicat el 3 de desembre de 2025

Comparteix a:

Les XIV ‘Trobades ab Sentits’ reflexionen sobre la interpretació de Schubert

Esp Classica

XIV ‘Trobades ab Sentits’.

El Laboratori d’Interpretació (LADI) organitza les XIV Trobades ab Sentits, un espai de debat al voltant de la pràctica musical que es desenvoluparà a l’ESMUC el dilluns 8 de desembre a les 18 h. En aquesta ocasió, la convidada serà la professora Rosalía Gómez, que oferirà una xerrada dedicada al complex problema de la interpretació en la música de Franz Schubert. L’activitat es desenvoluparà a l’aula 352 de l’Escola i és d’accés lliure fins a completar l’aforament de la sala.  

  • Dilluns 8 de desembre.

  • 18:00 hores.

  • Aula 352 ESMUC.


La ponència porta el títol En busca de l’estil interpretatiu de Franz Schubert i abordarà com l’estudi de les pràctiques interpretatives del compositor vienès es veu condicionat per la seva recepció històrica. Schubert, poc reconegut en vida i sense deixar un llegat pedagògic que guiés el seu estil interpretatiu, va ser difós després de la seva mort gràcies a figures com Schumann, Berlioz, Liszt o Brahms, culminant amb la primera Allgemeine Schubert Ausgabe (1884-1897). 

Tot i així, fins i tot en aquell moment el seu èxit fou limitat: Schnabel recordava que a la Viena de 1899 moltes de les seves obres encara eren considerades trivials, i el 1927 Rachmaninov confessava no conèixer les sonates de Schubert. La conferència plantejarà una qüestió central: com podem apropar-nos avui a l’estil interpretatiu de Schubert i prendre decisions informades sobre la seva música? 

En el marc del Laboratori d’Interpretació

El LADI és una iniciativa que reuneix activitats vinculades a l’Escola amb l’objectiu d’obrir un espai de reflexió sobre la interpretació musical més enllà de les classes individuals. Dins d’aquest marc s’organitzen les Trobades ab Sentits, audicions breus en què els participants comenten col·lectivament les propostes i exploren nous camins interpretatius. 

El Laboratori vol esdevenir un punt de trobada viu i dinàmic, on estudiants, professorat i convidats externs puguin compartir experiències i perspectives diverses. L’objectiu és fomentar una comunitat oberta que entengui la interpretació no només com a execució tècnica, sinó com a procés creatiu i crític que dialoga amb la història, l’anàlisi i la sensibilitat artística de cada intèrpret. 

Aquestes trobades, són independents de les Jornades ab sentits, que es fan anualment a l’ESMUC, i constitueixen un format més obert que vol que l’alumnat pugui tocar i exposar, a més de professorat convidat, però en sessions més disteses i amb menys públic. No obstant això, per les temàtiques tractades les dues propostes sí que estan relacionades.

La convidada

Rosalía Gómez Las Heras, nascuda a Santiago de Compostel·la l’any 1994, és una pianista especialitzada en teclats històrics. Va estudiar piano amb Alan Weiss (Conservatori d’Utrecht) i Claudio Martínez Mehner (Hochschule für Musik Basel), així com clavicèmbal amb Jörg Andreas Bötticher i fortepiano amb Edoardo Torbianelli (Schola Cantorum Basiliensis). A més, va obtenir un Màster en Recerca Musical a la Universitat Internacional de València amb una tesi sobre el rubato en la música pianística de Franz Schubert. Després de guanyar el Young Pianist Foundation Competition a Amsterdam el 2013, va debutar com a solista en sales prestigioses com el Concertgebouw d’Amsterdam, el Palau de la Música Catalana, l’Òpera del Caire i el Konzerthaus de Dortmund, entre d’altres, actuant a Europa, els Estats Units i l’Orient Mitjà.

La seva trajectòria inclou col·laboracions amb orquestres com la Real Filharmonía de Galicia, la Sinfónica de Galicia, el Noord Nederlands Orkest i la Basel Symphony Orchestra. Ha participat en festivals internacionals com el Swiss Chamber Music Festival, el Delft Chamber Music Festival i l’Utrecht Early Music Festival Fringe. En l’àmbit acadèmic, ha estat professora convidada d’Interpretació Històrica a la Hochschule für Musik FRANZ LISZT Weimar i professora assistent de música de cambra a la Hochschule für Musik Basel. Actualment, imparteix classes de música de cambra a l’Escola Superior de Música de Barcelona (ESMUC) i ofereix conferències sobre pràctiques interpretatives del segle XIX en diverses universitats europees.

Més informació

Accés lliure amb l’aforament limitat a la capacitat de la sala.