Publicat el 3 de març de 2022

Comparteix a:

Música medieval femenina a l’ESMUC: Quia ergo femina

Quia Ergo Femina

El proper dimecres 9 de març a les 19 h, la Sala de Cor de l’ESMUC acollirà un concert emmarcat dins el programa A l’entorn del 8-M amb el trio vocal compost per Alba Asensi Gandía (soprano i arpa), Míriam Trías Cañizares (soprano) i Marina Torra Cabau (soprano) que oferiran el programa Quia ergo femina dedicat a la composició musical femenina de l’Edat Mitjana. Obres del món de les trobairitz, poetesses de l’Al-Andalus, de la gran Hildegarda von Bingen i del Códice de Las Huelgas seran les que podran escoltar-se en una vetllada on també hi haurà la participació del professor i musicòleg Rolf Baecker. Segons aquest la música del programa “ens fa connectar amb allò més arcaic: la lloança a la mare, la fertilitat i la vida, alhora que reivindiquem la figura de tantes dones que al llarg de la història han vist silenciada la seva veu”.

Música medieval femenina: Quia ergo femina

9 de març, 19 h
Sala de Cor

Programa

Quia ergo femina

______________

Trobairitz
A chantar / Beatriu de Dia

______________

Dones poetes d’ al-Andalus
Fa-‘Inna Ši’ri ‘Unta. Recreació artística a partir del poema de la poeta andalusí realitzat per Alba Asensi.

______________

Dones místiques

Ordo Virtutum / Hildegard von Bingen (selecció de fragments editats).

Pròleg

O nos peregrine sumus (L’ànima)

Interludi instrumental

O dulcis divinitas (L’ànima)

O felix anima (Les Virtuts)

Nos debemus militare tecum (Les Virtuts) – Esperança

Misericòrdia

Victòria

Interludi instrumental

O vivens fons (Les Virtuts)

Quia ergo femina / Hildegard von Bingen (arranjament a tres veus d’Efrén López).
Salve Virgo Regia ; Ave gloriosa ; Domino / Còdex polifònic de las Huelgas (Burgos).

Intèrprets

Alba Asensi Gandía, soprano i arpa
Míriam Trías Cañizares, soprano
Marina Torra Cabau, soprano

Notes al programa

Perquè tot i que una dona va instruir la mort, la verge clara la va enderrocar i per tant, la summa benedicció es troba en forma femenina per sobre totes les criatures, perquè  Déu va ser fet home en la dolcíssima i beata verge.
 
Quia ergo femina, tres veus i una arpa. Aquest concert està emmarcat dins del projecte Feminarum Aures que es dedica a la interpretació de les compositores. Quia ergo femina sorgeix de l’exploració de la polifonia medieval vista des de la mirada de la feminitat. A través de peces escrites per la mística Hildegard von Bingen, especialment el seu Ordo Virtutum, i un motet polifònic del Còdex de Las Huelgas ens endinsem en l’univers sonor i espiritual que va lligat a aquesta música i que ens fa connectar amb allò més arcaic: la lloança a la mare, la fertilitat i la vida, alhora que reivindiquem la figura de tantes dones que al llarg de la història han vist silenciada la seva veu.                                                          

Marina Torra