Tècniques de comunicació


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Comunicació, promoció i representació, Producció i gestió

ECTS: 3 (Comunicació, promoció i representació) o 4 (Producció i gestió)

Valor total en hores: 90-120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 1
Hores per treballs dirigits (no presencials): 10-14
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 34-60

Departament: Tecnologies i Gestió de la Música

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT4Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació.
CT6Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal.
CT7Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip.
CT9Integrar-se adequadament en equips multidisciplinaris i en contextos culturals diversos.
CT11Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació isensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat.
CT15Treballar de forma autònoma i valorar la importància de la iniciativa i l’esperit emprenedor en l’exercici professional.

Competències generals

CG16Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global.
CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.
CG27Conèixer i aplicar la legislació relativa al seu àmbit professional.

Competències específiques

PG9Conèixer els entorns professionals en els que es desenvolupa l’activitat musical amb les seves singularitats.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Desenvolupar la capacitat de relació amb interlocutors i llenguatges diversos.
  2. Entendre els fets musicals com una activitat que ha de ser concebuda dins de la vida social i cultural d’una comunitat, amb les distintes concepcions sobre la música, les funcions i els contextos on s’utilitza, les actituds i els valors socials que pot vehicular.
  3. Conèixer les propostes, tendències, llenguatges i conceptes estructurals de la música, els fonaments teòrics, i els plantejaments, sistemes i metodologies d’anàlisi i pensament musical i cultural més importants en el període comprés entre els inicis del segle XX fins als anys setanta d’aquest mateix segle.
  4. Compartir espais de debat i de diàleg tutoritzats sobre els diversos mètodes i aproximacions amb els quals la forma i la construcció musicals es desenvolupen en les obres, autors o tendències objecte d’estudi.
  5. Tenir una visió global del fet musical entès com a producte que ha de ser comunicat i difós a perfils de ciutadans i consumidors diversos.
  6. Aplicar de manera adaptada a les especificitats de la música les tècniques de venda i comercialització de productes i serveis.
  7. Entendre l’espai de la música en el nou entorn global, així com interpretar el sentit dels espais de confluència entre les lògiques pròpies de la comunicació i de la cultura
  8. Entendre i aplicar les noves eines de comunicació de l’entorn digital, com ara les xarxes socials, en l’àmbit musical.
  9. desenvolupar capacitats per a la conducció i organització d’equips, de motivació i de lideratge en el marc de la funció directiva.

Continguts

Tècniques de parlar en públic. Direcció de reunions. Tècniques de negociació. Comunicació. Dinàmica de grups. Presentacions en públic. Simulacions de negociació. Pràctica de funcionament en grup. Tècniques de motivació. Lideratge. Teoria i pràctica de les organitzacions al servei de les persones Teories sociològiques sobre les activitats musicals i els principals conceptes i metodologies de la disciplina. Anàlisi de situacions musicals des de la perspectiva sociològica i de les principals metodologies de treball d’aquesta disciplina. Ubicació de les línies de pensament sociològic dins de les corresponents tradicions culturals. 

Les lògiques de la distribució musical. La música en viu. La música enregistrada. Les xarxes socials com a mitjà de difusió, de comunicació i d’iteracció. El comportament del negoci musical. Tipus de formacions musicals: especificitats en relació als seus mercats i a la seva gestió. La transformació de la producció musical: conseqüències i aplicacions per a la seva distribució. L’evolució del negoci musical 

/ 

Processos i estructures propis de la indústria musical (compositors, editors, intèrprets, productors, mànagers, tècnics i enginyers, segells, promotors, distribuïdors, venedors_). Tipus de contractes legals en la indústria musical. Lleis i associacions de protecció de la propietat intel·lectual. 

Comptabilitat bàsica. Fonaments d’organització d’empreses. Management d’artistes. Canals de distribució. Noves tecnologies per a la producció i l’edició musicals. Comprensió i redacció de contractes legals. Elaboració de pressupostos de projectes. Desenvolupament d’habilitats socials pròpies d’aquest perfil professional. Gestió d’un petit projecte editorial. Tècniques de parlar en públic. Direcció de reunions. Tècniques de negociació. Comunicació. Dinàmica de grups. Presentacions en públic. Simulacions de negociació. Pràctica de funcionament en grup. Comptabilitat. Introducció al pla comptable. Elaboració i gestió de balanços i comptes de resultats. Elaboració i gestió dels plans de tresoreria. Anàlisi i interpretació dels estats financers. Aplicacions ofimàtiques bàsiques. Xarxes i comunicacions. Internet. Eines i aplicacions de comunicacions: web, correu electrònic, FTP, twitter. Creació de pàgines web i blogs, i gestió de continguts. Web 2.0 i música 2.0. Recursos musicals a les xarxes de comunicació. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.