Tècniques compositives II
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Composició i instrumentació
ECTS: 3
Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 5
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35
Departament: Creació i Teoria Musical
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
Competències generals
CG1 | Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical. |
CG2 | Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical. |
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG12 | Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals. |
CG13 | Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG21 | Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats. |
CG22 | Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
Competències específiques
CO1 | Conèixer els principals repertoris de la tradició occidental i d’altres músiques, i adquirir-la amb capacitat de valorar plenament els aspectes expressius, sintàctics i sonors de les obres corresponents. |
CO2 | Adquirir la formació necessària per a reconèixer i valorar auditiva i intel·lectualment diferents tipus d’estructures musicals i sonores. |
CO3 | Interpretar analíticament la construcció de les obres musicals en tots i cada un dels aspectes i nivells estructurals que les conformen. |
CO5 | Dominar les tècniques i recursos dels principals estils compositius històrics i recents. |
CO7 | Desenvolupar l’interès, capacitats i metodologies necessàries per a la investigació i experimentació musical. |
CO11 | Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes creatius múltiples. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Dotar-se d’un ampli ventall de tècniques de producció i organització sonora així com les diferents aproximacions, aplicacions, condicionants i funcionalitats que fonamenten la creació musical a nivell estètic i social.
- Desenvolupar criteris propis que permetin estructurar i desenvolupar la tasca compositiva.
- Realitzar obres musicals emfatitzant els plantejaments i seleccions prèvies i les seves implicacions constructives, estètiques i formals.
- Entendre el timbre i la instrumentació com a paràmetre d’organització estructural i formal.
- Valorar críticament les diferents formes d’imitació contrapuntística com a tècniques d’organització del material i la forma musicals, i aplicar-les en contextos musicals reals en directa dependència de tots els paràmetres musicals que conflueixen i configuren l’organització formal de la música.
- Estendre el coneixement de tècniques de construcció i organització musical incloent estructures escalars i harmòniques esteses sobre contextos tonals i atonals diversos.
Continguts
Ús de les tècniques tractades com a mètodes constructius expressius i formals. Relació de les tècniques tractades amb la resta d’elements que intervenen en l’organització d’una obra musical. Adaptació dels conceptes i tècniques desenvolupats a materials tonals i contextos musicals diversos. Integració dels conceptes i tècniques tractats a l’anàlisi i la composició des d’una perspectiva creativa que tingui en compte la resta d’elements de valoració musical.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes individuals comporta la revisió del treball compositiu de l’estudiant i el seu guiatge. La metodologia de les classes col·lectives comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta composicions, estudis d’obres i treballs escrits, individuals o en grups.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, les composicions, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits i l’audició d’obres compostes, o la realització de proves escrites o orals.