Tècniques compositives II


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Composició i instrumentació

ECTS: 3

Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 5
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35

Departament: Creació i Teoria Musical

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT13Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional.

Competències generals

CG1Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical.
CG2Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical.
CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos.
CG12Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals.
CG13Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica.
CG17Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo.
CG21Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats.
CG22Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos.
CG23Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex.

Competències específiques

CO1Conèixer els principals repertoris de la tradició occidental i d’altres músiques, i adquirir-la amb capacitat de valorar plenament els aspectes expressius, sintàctics i sonors de les obres corresponents.
CO2Adquirir la formació necessària per a reconèixer i valorar auditiva i intel·lectualment diferents tipus d’estructures musicals i sonores.
CO3Interpretar analíticament la construcció de les obres musicals en tots i cada un dels aspectes i nivells estructurals que les conformen.
CO5Dominar les tècniques i recursos dels principals estils compositius històrics i recents.
CO7Desenvolupar l’interès, capacitats i metodologies necessàries per a la investigació i experimentació musical.
CO11Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes creatius múltiples.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Dotar-se d’un ampli ventall de tècniques de producció i organització sonora així com les diferents aproximacions, aplicacions, condicionants i funcionalitats que fonamenten la creació musical a nivell estètic i social.
  2. Desenvolupar criteris propis que permetin estructurar i desenvolupar la tasca compositiva.
  3. Realitzar obres musicals emfatitzant els plantejaments i seleccions prèvies i les seves implicacions constructives, estètiques i formals.
  4. Entendre el timbre i la instrumentació com a paràmetre d’organització estructural i formal.
  5. Valorar críticament les diferents formes d’imitació contrapuntística com a tècniques d’organització del material i la forma musicals, i aplicar-les en contextos musicals reals en directa dependència de tots els paràmetres musicals que conflueixen i configuren l’organització formal de la música.
  6. Estendre el coneixement de tècniques de construcció i organització musical incloent estructures escalars i harmòniques esteses sobre contextos tonals i atonals diversos. 

Continguts

Ús de les tècniques tractades com a mètodes constructius expressius i formals. Relació de les tècniques tractades amb la resta d’elements que intervenen en l’organització d’una obra musical. Adaptació dels conceptes i tècniques desenvolupats a materials tonals i contextos musicals diversos. Integració dels conceptes i tècniques tractats a l’anàlisi i la composició des d’una perspectiva creativa que tingui en compte la resta d’elements de valoració musical. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes individuals comporta la revisió del treball compositiu de l’estudiant i el seu guiatge. La metodologia de les classes col·lectives comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta composicions, estudis d’obres i treballs escrits, individuals o en grups. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, les composicions, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits i l’audició d’obres compostes, o la realització de proves escrites o orals.