Seminari de composició


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Formació teòrica complementària

ECTS: 3

Valor total en hores: 75
Hores presencials lectives: 13,5
Altres hores presencials: 6
Hores per treballs dirigits (no presencials): 20,5
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35

Departament: Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències generals: 

CG-1: Posseir les habilitats, coneixements i comprensió artístico-musical per fer propostes innovadores en projectes interpretatius i de composició. 

CG-2: Aplicar les seves habilitats, coneixements i comprensió artística així com la capacitat de lideratge i de resolució de problemes, a situacions noves o poc conegudes i en contextos multidisciplinaris relatius al camp d’estudi. 

CG-3: Mostrar la capacitat d’integrar coneixements en àmbits pràctics i/o creatius, posseir la capacitat d’autoavaluació i assumir amb responsabilitat dels seus compromisos artístics futurs. 

CG-4: Desenvolupar l’interès, la capacitat i les metodologies necessàries per la investigació i experimentació musical. 

CG-5: Posseir eines per a l’aprenentatge, l’automotivació i habilitats pràctiques i creatives per ser constant a l’estudi i al treball de manera independent o autònoma. 

CG-6: Vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines de pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària. 

CG-7: Ser capaç d’aplicar el coneixement sobre els elements comuns i patrons d’organització de la música per expressar els seus propis conceptes artístics. 

CG-8: Tenir la capacitat de relacionar els estudis pràctics i teòrics per reforçar el propi desenvolupament artístic. 

CG-9: Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes creatius múltiples. 

 

Competències específiques: 

CE-1: Valorar i conèixer de forma crítica les principals tendències en el camp de la interpretació i de la composició de Jazz i Música Moderna en un ampli repertori de diferents èpoques i estils. 

CE-2: Posseir criteris interpretatius i de composició específics fonamentats en els coneixements teòrics adquirits al seu itinerari d’especialització. 

CE-3: Adquirir la formació necessària per reconèixer i valorar auditivament i intel·lectual diferents tipus d’estructures musicals i sonores, i poder interpretar analíticament la construcció d’obres musicals de Jazz i Música Moderna en tots i cadascun dels aspectes i nivells estructurals que les formen. 

CE-4: Expressar-se musicalment amb el seu instrument o mitjançant la composició de manera fonamentada en el coneixement i domini de la tècnica instrumental, improvisativa i compositiva, així com de les diverses variants estilístiques del Jazz i la Música Moderna.  

CE-7: Conèixer els fonaments d’acústica musical, les característiques acústiques dels instruments, les seves possibilitats tècniques, sonores i expressives, així com les possibles combinacions. 

CE-8: Conèixer les tendències i propostes més recents als diferents camps de creació musical a l’àmbit del Jazz i la Música Moderna. 

CE-9: Dominar les tècniques i recursos dels principals estils compositius del Jazz i la Música Moderna. 

CE-10: Ser capaç de comunicar verbalment i/o amb els formats de notació adequats a cada cas les instruccions necessàries per a la interpretació d’obres de Jazz i Música Moderna, originals o adaptades. 

CE-11: Ser capaç d’utilitzar i aplicar la tecnologia musical a l’àmbit de la creació, la interpretació i la investigació. 

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Compartir espais de debat i de diàleg supervisats i tutoritzats per diversos professors/es. 
  2. Valorar conjuntament amb tots els estudiants de composició els treballs proposats pels diferents professors/es. 
  3. Conèixer el treball dels altres estudiants de composició i tenir una visió crítica i constructiva envers al compositor de l’obra que es valora alhora que es valora l’efecte que té en un mateix. 
  4. Explorar nous mètodes i perspectives creatives a través de la visió del altres estudiants i de professors/es que l’estudiant no ha tingut. 
  5. Realitzar anàlisi musical d’obres seleccionades pels professors/es o suggerides pels estudiants. 

Continguts

  • Metodologies i aproximacions a la composició des de diversos punts de vista. 
  • Treball melòdic, harmònic, rítmic i formal sobre les composicions dels estudiants. 
  • Treball sobre aspectes musicals rellevants com les dinàmiques, les articulacions, la instrumentació, el timbre i l’ús de tecnologia, entre d’altres, sobre les composicions dels estudiants. 
  • Exposició, crítica, argumentació i debat entre estudiants i professors/es sobre les composicions dels estudiants o d’altres compositors seleccionats. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’impartició comporta sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. 

El treball autònom comporta la realització de composicions, estudi i anàlisi d’obres i treballs escrits, individuals o en grups. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, composicions, anàlisi i/o lectures fora de classe i la presentació de treballs escrits.