Interpretació instrumental 1 i 2


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Ensenyament individual d’especialitat

ECTS: 20 (10 per quadrimestre)

Valor total en hores: 500
Hores presencials lectives: 24
Altres hores presencials: 10
Hores per treballs dirigits (no presencials): 216
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 250

Departament: Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències generals: 

CG-1: Posseir les habilitats, coneixements i comprensió artístico-musical per fer propostes innovadores en projectes interpretatius i de composició. 

CG-3: Mostrar la capacitat d’integrar coneixements en àmbits pràctics i/o creatius, posseir la capacitat d’autoavaluació i assumir amb responsabilitat dels seus compromisos artístics futurs. 

CG-4: Desenvolupar l’interès, la capacitat i les metodologies necessàries per la investigació i experimentació musical. 

CG-5: Posseir eines per a l’aprenentatge, l’automotivació i habilitats pràctiques i creatives per ser constant a l’estudi i al treball de manera independent o autònoma. 

CG-7: Ser capaç d’aplicar el coneixement sobre els elements comuns i patrons d’organització de la música per expressar els seus propis conceptes artístics. 

CG-8: Tenir la capacitat de relacionar els estudis pràctics i teòrics per reforçar el propi desenvolupament artístic. 

CG-9: Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes creatius múltiples. 

 

Competències específiques: 

CE-1: Valorar i conèixer de forma crítica les principals tendències en el camp de la interpretació i de la composició de Jazz i Música Moderna en un ampli repertori de diferents èpoques i estils. 

CE-2: Posseir criteris interpretatius i de composició específics fonamentats en els coneixements teòrics adquirits al seu itinerari d’especialització. 

CE-3: Adquirir la formació necessària per reconèixer i valorar auditivament i intel·lectual diferents tipus d’estructures musicals i sonores, i poder interpretar analíticament la construcció d’obres musicals de Jazz i Música Moderna en tots i cadascun dels aspectes i nivells estructurals que les formen. 

CE-4: Expressar-se musicalment amb el seu instrument o mitjançant la composició de manera fonamentada en el coneixement i domini de la tècnica instrumental, improvisativa i compositiva, així com de les diverses variants estilístiques del Jazz i la Música Moderna.  

CE-5: Posseir habilitats per la lectura i la improvisació com eines per a l’anàlisi, la interpretació i la creació musicals.  

CE-6: Posseir habilitats per la lectura i la improvisació per millorar diferents aspectes interpretatius.  

CE-8: Conèixer les tendències i propostes més recents als diferents camps de creació musical a l’àmbit del Jazz i la Música Moderna. 

CE-11: Ser capaç d’utilitzar i aplicar la tecnologia musical a l’àmbit de la creació, la interpretació i la investigació. 

CE-12: Ser capaç d’integrar-se en una diversitat de formats de conjunts de Jazz i Música Moderna, assumint correctament els diversos possibles rols, d’intèrpret, solista o director.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Assolir un domini de l’instrument avançat a nivell tècnic i musical, demostrant versatilitat i personalitat. 
  2. Ser capaç de defensar amb fonamentació i personalitat la interpretació d’un repertori determinat, amb criteris estilísticament diversificats. 
  3. Aplicar tots els recursos teòrics i pràctics a la interpretació instrumental perquè el resultat musical sigui coherent amb les diverses propostes estilístiques del repertori. 
  4. Preparar un repertori específic i suficientment substancial per a la durada d’un concert o un enregistrament, ja sigui com a solista o en conjunt. 
  5. Tenir un so propi i identificable i ser capaç d’adaptar-lo a diversos contextos interpretatius. 
  6. Mostrar una actitud crítica i constructiva davant l’estudi de l’instrument, emprant els coneixements teòrics i pràctics per aconseguir els objectius proposats. 
  7. Ser capaç d’assumir el lideratge quan el context ho requereixi i aplicar de manera personalitzada totes les capacitats comunicatives adquirides. 
  8. Realitzar un concert final de màster. 

Continguts

  • Repertori específic de nivell avançat de l’especialitat escollida. 
  • Tècnica de l’instrument que permeti abordar la interpretació del repertori específic de l’especialitat. 
  • Recursos estilístics i artístics per a la interpretació del repertori específic. 
  • Domini dels elements melòdics, harmònics, rítmics i formals amb l’instrument. 
  • Destresa comunicativa en públic en un escenari. 
  • Improvisació i lectura a vista. 
  • Repertori solista original de l’itinerari amb i sense acompanyament de base rítmica, destacant-ne els aspectes interpretatius (convencions estilístiques, comprensió holística, etc.) i d’originalitat en la construcció de solos improvisats. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’impartició en les classes comporta un treball de seguiment del progrés de l’estudiant i de guiatge. A les sessions es combina la pràctica instrumental mitjançant la interpretació de peces, fragments, exercicis i fins i tot repertoris amb el debat i la reflexió entre l’estudiant i el/la professor/a sobre tot allò que s’ha treballat. Addicionalment poden haver-hi explicacions sobre conceptes teòrics per tal d’aplicar-ho a la pràctica interpretativa. 

El treball autònom comporta l’estudi personal i la preparació dels materials a treballar a classe. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes com el progrés a classe i la realització d’ audicions o concerts i exercicis. 

Hi ha una qualificació per cada quadrimestre.