Instrumentació i orquestració I
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Composició i instrumentació
ECTS: 3
Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 5
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35
Departament: Creació i Teoria Musical
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT11 | Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat. |
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
Competències generals
CG1 | Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical. |
CG2 | Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical. |
CG3 | Produir i interpretar correctament la notació gràfica de textos musicals. |
CG4 | Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional. |
CG8 | Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva. |
CG9 | Conèixer les característiques pròpies del seu instrument principal, en relació a la seva construcció i acústica, evolució històrica i influències mútues amb altres disciplines. |
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG11 | Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa. |
CG12 | Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals. |
CG13 | Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica. |
CG14 | Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural. |
CG15 | Tenir un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i analítica de la música. |
CG16 | Utilitzar els mitjans i recursos al seu abast amb responsabilitat cap el patrimoni cultural i medioambiental. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells. |
CG20 | Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals. |
CG21 | Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats. |
CG22 | Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG25 | Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària. |
Competències específiques
CO1 | Conèixer els principals repertoris de la tradició occidental i d’altres músiques, i adquirir-la amb capacitat de valorar plenament els aspectes expressius, sintàctics i sonors de les obres corresponents. |
CO2 | Adquirir la formació necessària per a reconèixer i valorar auditiva i intel·lectualment diferents tipus d’estructures musicals i sonores. |
CO3 | Interpretar analíticament la construcció de les obres musicals en tots i cada un dels aspectes i nivells estructurals que les conformen. |
CO5 | Dominar les tècniques i recursos dels principals estils compositius històrics i recents. |
CO6 | Conèixer els fonaments d’acústica musical, les característiques acústiques dels instruments, les seves possibilitats tècniques, sonores i expressives, així com les seves possibles combinacions. |
CO7 | Desenvolupar l’interès, capacitats i metodologies necessàries per a la investigació i experimentació musical. |
CO11 | Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes creatius múltiples. |
DI2 | Conèixer la estructura musical de les obres de els diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres músiques, amb capacitat per a valorar els seus aspectes sintàctics i sonors. |
DI3 | Desenvolupar habilitats auditives que li permetin reconèixer, memoritzar i reproduir una amplia varietat de materials musicals. |
DI4 | Comprendre analíticament la creació, notació i interpretació de les obres musicals des d’una concepció global. |
DI5 | Dominar les tècniques bàsiques de composició. |
DI6 | Conèixer les aplicacions tecnològiques en la notació, gravació, edició i interpretació musicals. |
DI7 | Conèixer els fonaments d’acústica musical, les característiques acústiques dels instruments, les seves possibilitats tècniques, sonores i expressives, així com les seves possibles combinacions. |
DI8 | Conèixer les tendències més recents de la creació musical, amb capacitat per a valorar-les aprofundint en les seves notacions i implicacions interpretatives. |
DI9 | Desenvolupar la capacitat de comunicació i enteniment amb els demés músics des de l’especial responsabilitat i el lideratge que comporta la professió de director. |
DI10 | Transmetre verbalment pensaments musicals ben estructurats, concrets i globals, de caràcter teòric, analític, estètic i crític. |
DI11 | Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes musicals múltiples. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Contextualitzar els factors que motiven i possibiliten l’activitat compositiva en el seu context històric i social.
- Valorar les diferents tendències, mètodes i enfocaments emprats pels compositors relacionant-los amb els aspectes ideològics, culturals i socials que determinen l’entorn i la perspectiva de cada compositor.
- Dotar-se d’un ampli ventall de tècniques de producció i organització sonora així com les diferents aproximacions, aplicacions, condicionants i funcionalitats que fonamenten la creació musical a nivell estètic i social.
- Desenvolupar criteris propis que permetin estructurar i desenvolupar la tasca compositiva.
- Realitzar obres musicals emfatitzant els plantejaments i seleccions prèvies i les seves implicacions constructives, estètiques i formals.
- Compondre per a grups musicals formats per instruments i intèrprets disponibles per tal de poder interpretar les obres escrites i fer la valoració pertinent dels resultats obtinguts pel que fa referència a l’obra.
- Explorar nous mètodes i perspectives creatives, teòriques i analítiques a problemes diversos en l’aproximació al fet musical i descobrir temàtiques i línies d’actuació que permetin encaminar el projecte final i, eventualment, recerques ubicades en estudis de postgrau.
- Conèixer els instruments musicals i les seves característiques tècniques i tímbriques, i conjuntar i equilibrar tímbricament els sons d’instruments diversos i les diferents superposicions de so.
- Controlar tècnicament i tímbrica els instruments en diverses formacions (duos, trios, quartets, quintets, cambra, orquestra).
- Entendre el timbre i la instrumentació com a paràmetre d’organització estructural i formal.
- Valorar críticament les diferents formes d’imitació contrapuntística com a tècniques d’organització del material i la forma musicals, i aplicar-les en contextos musicals reals en directa dependència de tots els paràmetres musicals que conflueixen i configuren l’organització formal de la música.
- Estendre el coneixement de tècniques de construcció i organització musical incloent estructures escalars i harmòniques esteses sobre contextos tonals i atonals diversos.
- Aplicar les principals tècniques i mètodes de construcció i organització musical desenvolupats al llarg del segle XX fins a l’actualitat.
Continguts
Realització d’obres que englobin diversos àmbits d’activitat musical creadora, tant per a instruments solistes, duos, trios, quartets, quintets, cambra, orquestra, amb i sense solista, amb o sense text, programàtiques, incidentals, amb mitjans electroacústics, audiovisuals i altres.
Característiques acústiques, tècniques i idiomàtiques dels instruments de l’orquestra. Combinacions instrumentals tradicionals. Aspectes perceptuals. Tècniques d’instrumentació segons les diferents èpoques històriques i la seva relació amb les línies de pensament dels compositors de cada període estilístic. Tècniques d’instrumentació recents i la seva relació amb les línies de pensament i amb els llenguatges dels compositors actuals. El timbre i la instrumentació com a paràmetre de composició.
Experimentació de possibilitats instrumentals en contacte amb intèrprets de diversos instruments. Anàlisi de l’escriptura instrumental en obres i autors de diferents períodes i estils musicals. Transcripcions i arranjaments de passatges musicals adequant-los a les característiques i possibilitats de diferents instruments. Audició i anàlisi de la instrumentació d’obres que s’han produït en els diferents períodes de la història de la música i que es consideren paradigmàtiques en l’evolució de les tècniques d’instrumentació fins a l’actualitat.
Ús de tècniques d’imitació contrapuntística com a mètodes constructius expressius i formals. Relació de les tècniques d’imitació amb la resta d’elements que intervenen en l’organització d’una obra musical. Adaptació dels conceptes i tècniques de la imitació i la fuga a materials tonals i contextos musicals diversos. Integració dels conceptes i tècniques de la imitació i la fuga a l’anàlisi i la composició. Anàlisi i composició musicals des d’una perspectiva creativa que tingui en compte la resta d’elements de valoració musical.
La variació com a compendi de tècniques compositives diverses i com a generador del mètode dodecatònic. Nous sistemes d’organització musical i les seves implicacions a nivell formal. Cromatisme. Harmonies expandides. Politonalitat. Polirítmies. Atonalitat. Dodecatonisme.
Ús de les tècniques tractades com a mètodes constructius expressius i formals. Relació de les tècniques tractades amb la resta d’elements que intervenen en l’organització d’una obra musical. Adaptació dels conceptes i tècniques desenvolupats a materials tonals i contextos musicals diversos. Integració dels conceptes i tècniques tractats a l’anàlisi i la composició des d’una perspectiva creativa que tingui en compte la resta d’elements de valoració musical.
Ús de les tècniques tractades com a mètodes constructius, expressius i formals, en estreta relació a la resta d’elements que intervenen en l’organització d’una obra musical. Adaptar els conceptes i tècniques desenvolupats a contextos musicals diversos, integrant-los en el treball d’anàlisi i composició musicals des d’una perspectiva creativa. Investigació, experimentació i conceptualització de noves propostes tècniques i estètiques en relació a les noves situacions i a les necessitats evolutives de la música.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes individuals comporta la revisió del treball compositiu de l’estudiant i el seu guiatge. La metodologia de les classes col·lectives comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta composicions, estudis d’obres i treballs escrits, individuals o en grups.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, les composicions, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits i l’audició d’obres compostes, o la realització de proves escrites o orals.