Improvisació rítmica


Tipus: Optativa (OP)

Matèria: Pràctica interpretativa de conjunt

ECTS: 3

Valor total en hores: 75
Hores presencials lectives: 18
Altres hores presencials: 7
Hores per treballs dirigits (no presencials): 30
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 20

Departament: Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències generals: 

CG-2: Aplicar les seves habilitats, coneixements i comprensió artística així com la capacitat de lideratge i de resolució de problemes, a situacions noves o poc conegudes i en contextos multidisciplinaris relatius al camp d’estudi. 

CG-3: Mostrar la capacitat d’integrar coneixements en àmbits pràctics i/o creatius, posseir la capacitat d’autoavaluació i assumir amb responsabilitat dels seus compromisos artístics futurs. 

CG-4: Desenvolupar l’interès, la capacitat i les metodologies necessàries per la investigació i experimentació musical. 

CG-5: Posseir eines per a l’aprenentatge, l’automotivació i habilitats pràctiques i creatives per ser constant a l’estudi i al treball de manera independent o autònoma. 

CG-7: Ser capaç d’aplicar el coneixement sobre els elements comuns i patrons d’organització de la música per expressar els seus propis conceptes artístics. 

 

Competències específiques: 

CE-2: Posseir criteris interpretatius i de composició específics fonamentats en els coneixements teòrics adquirits al seu itinerari d’especialització. 

CE-3: Adquirir la formació necessària per reconèixer i valorar auditivament i intel·lectual diferents tipus d’estructures musicals i sonores, i poder interpretar analíticament la construcció d’obres musicals de Jazz i Música Moderna en tots i cadascun dels aspectes i nivells estructurals que les formen. 

CE-4: Expressar-se musicalment amb el seu instrument o mitjançant la composició de manera fonamentada en el coneixement i domini de la tècnica instrumental, improvisativa i compositiva, així com de les diverses variants estilístiques del Jazz i la Música Moderna.  

CE-5: Posseir habilitats per la lectura i la improvisació com eines per a l’anàlisi, la interpretació i la creació musicals.  

CE-6: Posseir habilitats per la lectura i la improvisació per millorar diferents aspectes interpretatius.  

CE-10: Ser capaç de comunicar verbalment i/o amb els formats de notació adequats a cada cas les instruccions necessàries per a la interpretació d’obres de Jazz i Música Moderna, originals o adaptades. 

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Expressar-se lliurement i amb veu pròpia com a solista o formant part d’un ensemble. 
  2. Conèixer, valorar i interpretar la improvisació rítmica en diferents estils de jazz i música moderna. 
  3. Adquirir els coneixements necessaris per poder improvisar rítmicament amb fluïdesa. 
  4. Desenvolupar la capacitat d’escolta conscient (audició activa) per poder-se integrar, participar i influir en una improvisació des de la vessant rítmica. 
  5. Estimular i fomentar la creativitat. 
  6. Desenvolupar espontaneïtat amb l’instrument 
  7. Ser capaç d’improvisar lliurement i saber aplicar aquesta capacitat a qualsevol context. 
  8. Augmentar la memòria auditiva i la capacitat de comunicar-se amb els altres membres de l’ensemble. 
  9. Aprendre a tocar escoltant i sent conscient del resultat sonor global. 
  10. Augmentar la capacitat de reacció i interacció musical durant una improvisació o el seu acompanyament. 

Continguts

  • Domini de l’estructura i el ritme en la improvisació. 
  • Treball de patrons rítmics per a la improvisació. 
  • Tècniques de construcció melòdica a través del ritme. 
  • Conceptes rítmics d’acompanyament i improvisació als diferents estils de jazz i música moderna. 
  • Interpretació col·lectiva i interacció a través de l’element rítmic. 
  • Creativitat i espontaneïtat en la improvisació. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’impartició en les classes comporta un treball de música de conjunt, ja sigui en petit grup o en gran grup, on les sessions combinen la pràctica improvisativa i el debat sobre la interpretació que s’ha dut a terme. Addicionalment poden haver-hi explicacions sobre conceptes teòrics per tal d’aplicar-ho a la pràctica. 

El treball autònom comporta l’estudi i la preparació de les peces i exercicis a treballar a classe, així com els assajos amb els companys del grup. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes com el progrés a classe i la realització d audicions o concerts, exercicis i treballs.