Ensemble


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Pràctica interpretativa de conjunt

ECTS: 7

Valor total en hores: 175
Hores presencials lectives: 36
Altres hores presencials: 9
Hores per treballs dirigits (no presencials): 50
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 80

Departament: Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències generals: 

CG-1: Posseir les habilitats, coneixements i comprensió artístico-musical per fer propostes innovadores en projectes interpretatius i de composició. 

CG-2: Aplicar les seves habilitats, coneixements i comprensió artística així com la capacitat de lideratge i de resolució de problemes, a situacions noves o poc conegudes i en contextos multidisciplinaris relatius al camp d’estudi. 

CG-3: Mostrar la capacitat d’integrar coneixements en àmbits pràctics i/o creatius, posseir la capacitat d’autoavaluació i assumir amb responsabilitat dels seus compromisos artístics futurs. 

CG-4: Desenvolupar l’interès, la capacitat i les metodologies necessàries per la investigació i experimentació musical. 

CG-5: Posseir eines per a l’aprenentatge, l’automotivació i habilitats pràctiques i creatives per ser constant a l’estudi i al treball de manera independent o autònoma. 

CG-7: Ser capaç d’aplicar el coneixement sobre els elements comuns i patrons d’organització de la música per expressar els seus propis conceptes artístics. 

CG-8: Tenir la capacitat de relacionar els estudis pràctics i teòrics per reforçar el propi desenvolupament artístic. 

CG-9: Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes creatius múltiples. 

 

Competències específiques: 

CE-1: Valorar i conèixer de forma crítica les principals tendències en el camp de la interpretació i de la composició de Jazz i Música Moderna en un ampli repertori de diferents èpoques i estils. 

CE-2: Posseir criteris interpretatius i de composició específics fonamentats en els coneixements teòrics adquirits al seu itinerari d’especialització. 

CE-3: Adquirir la formació necessària per reconèixer i valorar auditivament i intel·lectual diferents tipus d’estructures musicals i sonores, i poder interpretar analíticament la construcció d’obres musicals de Jazz i Música Moderna en tots i cadascun dels aspectes i nivells estructurals que les formen. 

CE-4: Expressar-se musicalment amb el seu instrument o mitjançant la composició de manera fonamentada en el coneixement i domini de la tècnica instrumental, improvisativa i compositiva, així com de les diverses variants estilístiques del Jazz i la Música Moderna.  

CE-5: Posseir habilitats per la lectura i la improvisació com eines per a l’anàlisi, la interpretació i la creació musicals.  

CE-6: Posseir habilitats per la lectura i la improvisació per millorar diferents aspectes interpretatius.  

CE-8: Conèixer les tendències i propostes més recents als diferents camps de creació musical a l’àmbit del Jazz i la Música Moderna. 

CE-10: Ser capaç de comunicar verbalment i/o amb els formats de notació adequats a cada cas les instruccions necessàries per a la interpretació d’obres de Jazz i Música Moderna, originals o adaptades. 

CE-12: Ser capaç d’integrar-se en una diversitat de formats de conjunts de Jazz i Música Moderna, assumint correctament els diversos possibles rols, d’intèrpret, solista o director. 

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Conèixer, valorar i interpretar la improvisació i el repertori més significatiu de cada estil, així com els seus principis estètics fonamentals. 
  2. Aplicar els aspectes propis de la interpretació de temes a cada estil i expressar-se amb veu pròpia com a solista o formant part d’un ensemble. 
  3. Llegir a primera vista, improvisar i interpretar en el llenguatge jazzístic adequat i de forma fluïda, amb un èmfasi especial en aspectes rítmics, fraseig i articulació.. 
  4. Memoritzar i interpretar correctament arranjaments del repertori, a diverses veus, amb obligats a la secció rítmica, equilibrant timbres i establint les dinàmiques adequades. 
  5. Desenvolupar la capacitat d’escolta conscient (audició activa) per poder-se integrar, participar i influir en una improvisació. 
  6. Usar creativament i amb coherència estilística la interacció entre solista i els diversos elements de la secció rítmica. 
  7. Prendre decisions i iniciatives musicals ad hoc que contribueixin a la construcció de dinàmiques musicals col·lectives i estimulin la creativitat i l’espontaneïtat. 
  8. Interpretar la forma de manera coherent, saber fer servir recursos genèrics per a introduccions i finals en cas d’absència d’arranjament preestablert. 
  9. Aprendre a tocar escoltant i sent conscient del resultat sonor global. 
  10. Augmentar la capacitat de reacció i interacció musical durant una improvisació o el seu acompanyament. 

Continguts

  • Treball sobre repertori seleccionat de diferents estils del jazz i la música moderna. 
  • Pràctica d’interpretació de melodies, d’improvisació i acompanyament sobre l’harmonia i rítmica i formal. 
  • Audició i aprenentatge de fragments de versions de referència. 
  • Arranjaments i recursos tradicionals i avançats: introduccions, finals, estructuració. 
  • Treball sobre harmonies avançades i de reharmonització per improvisar i acompanyar. 
  • Conceptes i límits d’acompanyament i improvisació als diferents estils de jazz i música moderna. 
  • Tècniques d’acció/reacció i interplay. 
  • Interpretació col·lectiva i interacció entre els diferents elements musicals. 
  • Creativitat i espontaneïtat en la interpretació i la improvisació. 
  • Patrons melòdics, rítmics i harmònics per a la improvisació: relació acords/escales, arpegis, intervals, motius, acords. 
  • Tècniques de construcció melòdica avançada. 
  • Improvisació atonal. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’impartició en les classes comporta un treball de música de conjunt, ja sigui en petit grup o en gran grup, on les sessions combinen la pràctica interpretativa i el debat sobre la interpretació que s’ha dut a terme. Addicionalment poden haver-hi explicacions sobre conceptes teòrics per tal d’aplicar-ho a la pràctica interpretativa. 

El treball autònom comporta l’estudi i la preparació de les peces i exercicis a treballar a classe, així com els assajos amb els companys del grup. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes com el progrés a classe i la realització d audicions o concerts, exercicis i treballs.