Ensemble
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Pràctica interpretativa de conjunt
ECTS: 7
Valor total en hores: 175
Hores presencials lectives: 36
Altres hores presencials: 9
Hores per treballs dirigits (no presencials): 50
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 80
Departament: Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències generals:
CG-1: Posseir les habilitats, coneixements i comprensió artístico-musical per fer propostes innovadores en projectes interpretatius i de composició.
CG-2: Aplicar les seves habilitats, coneixements i comprensió artística així com la capacitat de lideratge i de resolució de problemes, a situacions noves o poc conegudes i en contextos multidisciplinaris relatius al camp d’estudi.
CG-3: Mostrar la capacitat d’integrar coneixements en àmbits pràctics i/o creatius, posseir la capacitat d’autoavaluació i assumir amb responsabilitat dels seus compromisos artístics futurs.
CG-4: Desenvolupar l’interès, la capacitat i les metodologies necessàries per la investigació i experimentació musical.
CG-5: Posseir eines per a l’aprenentatge, l’automotivació i habilitats pràctiques i creatives per ser constant a l’estudi i al treball de manera independent o autònoma.
CG-7: Ser capaç d’aplicar el coneixement sobre els elements comuns i patrons d’organització de la música per expressar els seus propis conceptes artístics.
CG-8: Tenir la capacitat de relacionar els estudis pràctics i teòrics per reforçar el propi desenvolupament artístic.
CG-9: Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes creatius múltiples.
Competències específiques:
CE-1: Valorar i conèixer de forma crítica les principals tendències en el camp de la interpretació i de la composició de Jazz i Música Moderna en un ampli repertori de diferents èpoques i estils.
CE-2: Posseir criteris interpretatius i de composició específics fonamentats en els coneixements teòrics adquirits al seu itinerari d’especialització.
CE-3: Adquirir la formació necessària per reconèixer i valorar auditivament i intel·lectual diferents tipus d’estructures musicals i sonores, i poder interpretar analíticament la construcció d’obres musicals de Jazz i Música Moderna en tots i cadascun dels aspectes i nivells estructurals que les formen.
CE-4: Expressar-se musicalment amb el seu instrument o mitjançant la composició de manera fonamentada en el coneixement i domini de la tècnica instrumental, improvisativa i compositiva, així com de les diverses variants estilístiques del Jazz i la Música Moderna.
CE-5: Posseir habilitats per la lectura i la improvisació com eines per a l’anàlisi, la interpretació i la creació musicals.
CE-6: Posseir habilitats per la lectura i la improvisació per millorar diferents aspectes interpretatius.
CE-8: Conèixer les tendències i propostes més recents als diferents camps de creació musical a l’àmbit del Jazz i la Música Moderna.
CE-10: Ser capaç de comunicar verbalment i/o amb els formats de notació adequats a cada cas les instruccions necessàries per a la interpretació d’obres de Jazz i Música Moderna, originals o adaptades.
CE-12: Ser capaç d’integrar-se en una diversitat de formats de conjunts de Jazz i Música Moderna, assumint correctament els diversos possibles rols, d’intèrpret, solista o director.
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Conèixer, valorar i interpretar la improvisació i el repertori més significatiu de cada estil, així com els seus principis estètics fonamentals.
- Aplicar els aspectes propis de la interpretació de temes a cada estil i expressar-se amb veu pròpia com a solista o formant part d’un ensemble.
- Llegir a primera vista, improvisar i interpretar en el llenguatge jazzístic adequat i de forma fluïda, amb un èmfasi especial en aspectes rítmics, fraseig i articulació..
- Memoritzar i interpretar correctament arranjaments del repertori, a diverses veus, amb obligats a la secció rítmica, equilibrant timbres i establint les dinàmiques adequades.
- Desenvolupar la capacitat d’escolta conscient (audició activa) per poder-se integrar, participar i influir en una improvisació.
- Usar creativament i amb coherència estilística la interacció entre solista i els diversos elements de la secció rítmica.
- Prendre decisions i iniciatives musicals ad hoc que contribueixin a la construcció de dinàmiques musicals col·lectives i estimulin la creativitat i l’espontaneïtat.
- Interpretar la forma de manera coherent, saber fer servir recursos genèrics per a introduccions i finals en cas d’absència d’arranjament preestablert.
- Aprendre a tocar escoltant i sent conscient del resultat sonor global.
- Augmentar la capacitat de reacció i interacció musical durant una improvisació o el seu acompanyament.
Continguts
- Treball sobre repertori seleccionat de diferents estils del jazz i la música moderna.
- Pràctica d’interpretació de melodies, d’improvisació i acompanyament sobre l’harmonia i rítmica i formal.
- Audició i aprenentatge de fragments de versions de referència.
- Arranjaments i recursos tradicionals i avançats: introduccions, finals, estructuració.
- Treball sobre harmonies avançades i de reharmonització per improvisar i acompanyar.
- Conceptes i límits d’acompanyament i improvisació als diferents estils de jazz i música moderna.
- Tècniques d’acció/reacció i interplay.
- Interpretació col·lectiva i interacció entre els diferents elements musicals.
- Creativitat i espontaneïtat en la interpretació i la improvisació.
- Patrons melòdics, rítmics i harmònics per a la improvisació: relació acords/escales, arpegis, intervals, motius, acords.
- Tècniques de construcció melòdica avançada.
- Improvisació atonal.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’impartició en les classes comporta un treball de música de conjunt, ja sigui en petit grup o en gran grup, on les sessions combinen la pràctica interpretativa i el debat sobre la interpretació que s’ha dut a terme. Addicionalment poden haver-hi explicacions sobre conceptes teòrics per tal d’aplicar-ho a la pràctica interpretativa.
El treball autònom comporta l’estudi i la preparació de les peces i exercicis a treballar a classe, així com els assajos amb els companys del grup.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes com el progrés a classe i la realització d’ audicions o concerts, exercicis i treballs.