Composició creativa


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Formació teòrica complementària

ECTS: 5

Valor total en hores: 125
Hores presencials lectives: 18
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 60
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 42

Departament: Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències generals: 

CG-1: Posseir les habilitats, coneixements i comprensió artístico-musical per fer propostes innovadores en projectes interpretatius i de composició. 

CG-3: Mostrar la capacitat d’integrar coneixements en àmbits pràctics i/o creatius, posseir la capacitat d’autoavaluació i assumir amb responsabilitat dels seus compromisos artístics futurs. 

CG-4: Desenvolupar l’interès, la capacitat i les metodologies necessàries per la investigació i experimentació musical. 

CG-5: Posseir eines per a l’aprenentatge, l’automotivació i habilitats pràctiques i creatives per ser constant a l’estudi i al treball de manera independent o autònoma. 

CG-6: Vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines de pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària. 

CG7: Ser capaç d’aplicar el coneixement sobre els elements comuns i patrons d’organització de la música per expressar els seus propis conceptes artístics. 

CG8: Tenir la capacitat de relacionar els estudis pràctics i teòrics per reforçar el propi desenvolupament artístic. 

CG9: Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes creatius múltiples. 

 

Competències específiques: 

CE-1: Valorar i conèixer de forma crítica les principals tendències en el camp de la interpretació i de la composició de Jazz i Música Moderna en un ampli repertori de diferents èpoques i estils. 

CE-2: Posseir criteris interpretatius i de composició específics fonamentats en els coneixements teòrics adquirits al seu itinerari d’especialització. 

CE-3: Adquirir la formació necessària per reconèixer i valorar auditivament i intel·lectual diferents tipus d’estructures musicals i sonores, i poder interpretar analíticament la construcció d’obres musicals de Jazz i Música Moderna en tots i cadascun dels aspectes i nivells estructurals que les formen. 

CE-4: Expressar-se musicalment amb el seu instrument o mitjançant la composició de manera fonamentada en el coneixement i domini de la tècnica instrumental, improvisativa i compositiva, així com de les diverses variants estilístiques del Jazz i la Música Moderna.  

CE-7: Conèixer els fonaments d’acústica musical, les característiques acústiques dels instruments, les seves possibilitats tècniques, sonores i expressives, així com les possibles combinacions. 

CE-8: Conèixer les tendències i propostes més recents als diferents camps de creació musical a l’àmbit del Jazz i la Música Moderna. 

CE-9: Dominar les tècniques i recursos dels principals estils compositius del Jazz i la Música Moderna. 

CE-10: Ser capaç de comunicar verbalment i/o amb els formats de notació adequats a cada cas les instruccions necessàries per a la interpretació d’obres de Jazz i Música Moderna, originals o adaptades. 

CE-11: Ser capaç d’utilitzar i aplicar la tecnologia musical a l’àmbit de la creació, la interpretació i la investigació. 

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Mostrar domini dels recursos idiomàtics i expressius dels instruments de la música de jazz i de la música moderna, sabent-los utilitzar de manera orquestral, controlant el fraseig que estèticament els és propi. 
  2. Dominar diferenciadament tècniques de composició en els diversos estils del jazz i de la música moderna per a grups instrumentals de format diversos, en funció de les necessitats i les disponibilitats instrumentals i d’altres factors. 
  3. Mostrar la capacitat necessària per a la comprensió vertical-harmònica característica de la música de jazz i moderna. 
  4. Adaptar les seves obres a les demandes estètiques necessàries, utilitzant el color harmònic i la idea melòdica com a elements expressius. 
  5. Elaborar material melòdic, harmònic i rítmic propi sobre estructures formals jazzístiques i de la música moderna. 
  6. Desenvolupar la sensibilitat per a la conducció i relació entre les veus i aconseguir una entesa sòlida del contrapunt harmònic. 
  7. Saber traslladar conceptes abstractes extra musicals (literaris, filosòfics, plàstics, visuals, etc.) a expressions musicals coherents. 
  8. Ser capaç de compondre obres del món del jazz i la música moderna amb formes específiques diverses. 
  9. Ser capaç de compondre obres del món del jazz i la música moderna per a plantilles instrumentals específiques diverses. 

Continguts

  • Consideracions fonamentals: economia, balanç, contrast i varietat, tensió – relaxació, unitat, focalització. 
  • Consideracions melòdiques: escales, patrons intervàlics, variació melòdica, elements i desenvolupaments motívics, ornamentació i contrapunt. 
  • Consideracions harmòniques: Harmonia cromàtica, harmonia modal, variació harmònica, ritme harmònic, modulació, harmonització i reharmonització. 
  • Consideracions rítmiques: mètriques variades, modulacions mètriques, polirítmia. 
  • Consideracions formals: formes del jazz i la música moderna, formes relacionades amb la música clàssica. 
  • Consideracions tímbriques: diferents plantilles amb instruments de les diferents famílies. 
  • Consideracions de dinàmiques i articulacions: coneixement i ús creatiu de totes les possibilitats de dinàmiques i articulacions 
  • Estudi i aplicació de tècniques de conducció de veus, construcció polifònica i imitació contrapuntística. 
  • Composició d’obres de perfils estilístics i formals concrets. Composició d’obres de contingut jazzístic o de música moderna. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’impartició comporta sessions de classes magistrals, sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. 

El treball autònom comporta la realització de composicions, estudi i anàlisi d’obres i treballs escrits, individuals o en grups. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, composicions, anàlisi i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites, orals o auditives.