Arranjaments avançats


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Formació teòrica complementària

ECTS: 5

Valor total en hores: 125
Hores presencials lectives: 18
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 60
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 42

Departament: Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències generals 

CG-2: Aplicar les seves habilitats, coneixements i comprensió artística així com la capacitat de lideratge i de resolució de problemes, a situacions noves o poc conegudes i en contextos multidisciplinaris relatius al camp d’estudi. 

CG-3: Mostrar la capacitat d’integrar coneixements en àmbits pràctics i/o creatius, posseir la capacitat d’autoavaluació i assumir amb responsabilitat dels seus compromisos artístics futurs. 

CG-4: Desenvolupar l’interès, la capacitat i les metodologies necessàries per la investigació i experimentació musical. 

CG-5: Posseir eines per a l’aprenentatge, l’automotivació i habilitats pràctiques i creatives per ser constant a l’estudi i al treball de manera independent o autònoma. 

CG-6: Vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines de pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària. 

CG-7: Ser capaç d’aplicar el coneixement sobre els elements comuns i patrons d’organització de la música per expressar els seus propis conceptes artístics. 

CG-8: Tenir la capacitat de relacionar els estudis pràctics i teòrics per reforçar el propi desenvolupament artístic. 

CG-9: Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes creatius múltiples. 

 

Competències específiques

CE-1: Valorar i conèixer de forma crítica les principals tendències en el camp de la interpretació i de la composició de Jazz i Música Moderna en un ampli repertori de diferents èpoques i estils. 

CE-2: Posseir criteris interpretatius i de composició específics fonamentats en els coneixements teòrics adquirits al seu itinerari d’especialització. 

CE-3: Adquirir la formació necessària per reconèixer i valorar auditivament i intel·lectual diferents tipus d’estructures musicals i sonores, i poder interpretar analíticament la construcció d’obres musicals de Jazz i Música Moderna en tots i cadascun dels aspectes i nivells estructurals que les formen. 

CE-7: Conèixer els fonaments d’acústica musical, les característiques acústiques dels instruments, les seves possibilitats tècniques, sonores i expressives, així com les possibles combinacions. 

CE-10: Ser capaç de comunicar verbalment i/o amb els formats de notació adequats a cada cas les instruccions necessàries per a la interpretació d’obres de Jazz i Música Moderna, originals o adaptades. 

 

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Mostrar domini dels recursos idiomàtics i expressius dels instruments del jazz i de la música moderna, sabent utilitzar-los orquestralment, controlant el fraseig que estèticament els és propi. 
  2. Dominar diferenciadament tècniques d’arranjaments als diversos estils del jazz i de la música moderna. 
  3. Mostrar la capacitat necessària per a la comprensió vertical-harmònica característica de la música de jazz i moderna. 
  4. Disposar de les tècniques d’arranjament i de composició diferenciades en els diferents estils del jazz i la música moderna. 
  5. Aplicar diferenciadament tècniques diverses d’arranjaments de jazz i música moderna per a grups instrumentals de format divers, en funció de les necessitats i les disponibilitats instrumentals i d’altres factors. 
  6. Adaptar les seves obres a les demandes estètiques necessàries, utilitzant el color harmònic i la idea melòdica com a elements expressius. 

Continguts

  • Ús de la melodia, l’harmonia, el ritme i la forma com a element generador de l’arranjament. 
  • Instrumentacions amb plantilles de mides diferents i textures especials en el món del jazz i la música moderna. 
  • Harmonitzacions i reharmonitzacions tradicionals i avançades. 
  • Estudi de les disposicions tradicionals i avançades del món del jazz i la música moderna. 
  • Relació entre estils, plantejaments harmònics, seqüències rítmiques i elements tímbrics. 
  • Arranjaments d’obres de perfils estilístics concrets del món del jazz i de la música moderna. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’impartició comporta sessions de classes magistrals, sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. 

El treball autònom comporta la realització d’arranjaments, estudi i anàlisi d’obres i arranjaments i treballs escrits, individuals o en grups. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, arranjaments, anàlisi i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites, orals o auditives.