Anàlisi i transcripció


Tipus: Optativa (OP)

Matèria: Formació teòrica complementària

ECTS: 3

Valor total en hores: 75
Hores presencials lectives: 18
Altres hores presencials: 7
Hores per treballs dirigits (no presencials): 25
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 25

Departament: Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències generals: 

CG-1: Posseir les habilitats, coneixements i comprensió artístico-musical per fer propostes innovadores en projectes interpretatius i de composició. 

CG-3: Mostrar la capacitat d’integrar coneixements en àmbits pràctics i/o creatius, posseir la capacitat d’autoavaluació i assumir amb responsabilitat dels seus compromisos artístics futurs. 

CG-4: Desenvolupar l’interès, la capacitat i les metodologies necessàries per la investigació i experimentació musical. 

CG-5: Posseir eines per a l’aprenentatge, l’automotivació i habilitats pràctiques i creatives per ser constant a l’estudi i al treball de manera independent o autònoma. 

CG-8: Tenir la capacitat de relacionar els estudis pràctics i teòrics per reforçar el propi desenvolupament artístic. 

CG-9: Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes creatius múltiples. 

 

Competències específiques: 

CE-1: Valorar i conèixer de forma crítica les principals tendències en el camp de la interpretació i de la composició de Jazz i Música Moderna en un ampli repertori de diferents èpoques i estils. 

CE-3: Adquirir la formació necessària per reconèixer i valorar auditivament i intel·lectual diferents tipus d’estructures musicals i sonores, i poder interpretar analíticament la construcció d’obres musicals de Jazz i Música Moderna en tots i cadascun dels aspectes i nivells estructurals que les formen. 

CE-4: Expressar-se musicalment amb el seu instrument o mitjançant la composició de manera fonamentada en el coneixement i domini de la tècnica instrumental, improvisativa i compositiva, així com de les diverses variants estilístiques del Jazz i la Música Moderna.  

CE-7: Conèixer els fonaments d’acústica musical, les característiques acústiques dels instruments, les seves possibilitats tècniques, sonores i expressives, així com les possibles combinacions. 

CE-8: Conèixer les tendències i propostes més recents als diferents camps de creació musical a l’àmbit del Jazz i la Música Moderna. 

CE-10: Ser capaç de comunicar verbalment i/o amb els formats de notació adequats a  

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Descriure les diverses formes d’organització de materials musicals als diversos estils i períodes del jazz i de la música moderna. 
  2. Aplicar discriminadament i amb flexibilitat les metodologies d’anàlisi més adequades al material a analitzar i als propòsits d’aquesta anàlisi. 
  3. Mostrar domini en l’anàlisi dels recursos idiomàtics i expressius instrumentals i compositius a la música de jazz i moderna, controlant els paràmetres (rítmics, formals, melòdics, harmònics, tímbrics, etc.) que els són propis. 
  4. Mostrar la capacitat necessària per a la comprensió vertical-harmònica característica de la música de jazz i moderna. 
  5. Elaborar material melòdic, harmònic i rítmic propi sobre estructures formals jazzístiques i de la música moderna. 
  6. Classificar i identificar, a través dels diferents testimonis històrics, historiogràfics i audiovisuals, les etapes i els processos de transformació de la música actualment englobada al jazz, en relació amb els seus contextos socials i culturals. 

Continguts

  • Paràmetres i elements que estructuren el discurs musical i la seva jerarquització. 
  • Metodologies analítiques. Tècniques diversificades en funció dels paràmetres que cal estudiar. 
  • Identificació d’elements que configuren les obres i els paràmetres que determinen els seus estils. 
  • Aplicació de tècniques d’anàlisi a materials seleccionats personalitzats, en funció de les àrees d’interès de l’estudiant 
  • Estratègies i tècniques per a la transcripció. 
  • Sistemes de notació 
  • Tècniques harmòniques: relació de patrons harmònics amb determinades característiques estètiques, harmonització i reharmonització 
  • Tradicions i estils compositius, tradicions i estils interpretatius i els seus processos de transformació respectius 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’impartició comporta sessions de classes magistrals, sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de treballs per part dels estudiants. 

El treball autònom comporta la realització de transcripcions, estudi i anàlisi d’obres i treballs escrits, individuals o en grups. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, transcripcions, anàlisi i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites, orals o auditives.