Cultura i literatura del Lied alemany
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Romanticisme
ECTS: 2
Hores presencials lectives: 12
Altres hores presencials: 8
Hores per treballs dirigits (no presencials): 15
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 15
Departament: Música clàssica i contemporània
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències generals (transversals):
CG3: Tenir la capacitat d’integrar coneixements en àmbits pràctics i/o creatius, i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que inclogui reflexions sobre temes artístics, i, si procedeix, d’integrar responsabilitats socials i ètiques.
CG4: Poder comunicar les seves opcions i conclusions artístiques així com els seus coneixements i raonaments fonamentals que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
CG5: Adquirir les habilitats d’aprenentatge, automotivació i habilitats pràctiques i creatives, que els permetin la constància en l’estudi i en el treball de forma independent o autònoma.
CG6: Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines de pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta d’activitats musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària.
CG7: Demostrar que es posseeix capacitat crítica per a aplicar-la en projectes interpretatius o musicològics.
Competències específiques:
CE1: Adquirir un profund coneixement de la relació entre els seus estudis pràctics i teòrics per tal d’utilitzar-lo per reforçar el seu propi desenvolupament artístic.
CE2: Desenvolupar un coneixement basat en un sentit crític i analític del repertori del seu itinerari d’especialització.
CE7: Ser capaç d’aplicar el coneixement sobre els elements comuns i patrons d’organització de la música per a expressar els conceptes artístics propis.
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
CE1, CE2: Demostrar comprensió de l’entorn romàntic alemany.
CE7: Demostrar com els elements propis del romanticisme afecten a la interpretació.
Continguts
- Romanticisme alemany. Estètica romàntica.
- El pathos romàntic.
- Filosofia i arts
- Música i literatura
- Història del gènere Lied
- Coneixement de la literatura liederística específica dels principals compositors de Lied romàntic: Schubert, Schumann, Brahms, Wolf, Strauss, Mahler…Diferències estètiques i d’estil entre ells.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta un treball de seguiment del progrés de l’estudiant i de guiatge. El treball autònom comporta l’estudi personal i la preparació dels materials a treballar a classe.
Sistemes d’avaluació
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final:
- Prova objectiva sobre coneixement del repertori i de l’estil dels compositors (40%)
- Seguiment d’assistència i de tasques (30%)
- Presentació de treballs (30%)