Cultura i literatura de la cançó catalana i la canción española
Tipus: Optativa (OP)
Matèria: Repertori
ECTS: 2
Hores presencials lectives: 12
Altres hores presencials: 8
Hores per treballs dirigits (no presencials): 15
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 15
Departament: Música clàssica i contemporània
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències generals (transversals):
CG1: Demostrar que posseeix les habilitats, coneixements i la comprensió artística en el camp de la música, per tal d’ampliar-los i millorar-los i, així, facilitar les propostes innovadores en els seus projectes interpretatius.
CG2: Ser capaç d’aplicar les seves habilitats, coneixements i comprensió artística així com la capacitat de resolució de problemes, en situacions noves o poc conegudes i contextos multidisciplinars relatius al seu camp d’estudi.
CG4: Poder comunicar les seves opcions i conclusions artístiques així com els seus coneixements i raonaments fonamentals que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
CG5: Adquirir les habilitats d’aprenentatge, automotivació i habilitats pràctiques i creatives, que els permetin la constància en l’estudi i en el treball de forma independent o autònoma.
CG7: Demostrar que es posseeix capacitat crítica per a aplicar-la en projectes interpretatius o musicològics.
Competències específiques:
CE1: Adquirir un profund coneixement de la relació entre els seus estudis pràctics i teòrics per tal d’utilitzar-lo per reforçar el seu propi desenvolupament artístic.
CE2: Desenvolupar un coneixement basat en un sentit crític i analític del repertori del seu itinerari d’especialització.
CE3: Conèixer els criteris interpretatius específics del seu itinerari d’especialització per poder aplicar-los amb bases fonamentals als coneixements teòrics adquirits.
CE4: Aprofundir en repertoris derivats de la pròpia especialitat.
CE5: Expressar-se musicalment com a duo (cantant-pianista) de manera fonamentada en el coneixement i domini de la tècnica instrumental, corporal i cambrística, així com de les variants estilístiques, en la seva àrea d’especialització.
CE6: Desenvolupar i potenciar aptituds per a la lectura i la improvisació sobre material musical per aplicar-les con sigui rellevant segons l’especialització.
CE7: Ser capaç d’aplicar el coneixement sobre els elements comuns i patrons d’organització de la música per a expressar els conceptes artístics propis.
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
CE1, CE3: Aportar fonts documentals que demostrin un coneixement més profund i informat del repertori que s’està estudiant: compositor, context social i estil.
CE2, CE7: Davant d’una peça o repertori determinat, que l’estudiant sigui capaç de defensar amb fonamentació una determinada interpretació.
CE4: Preparar un repertori específic suficient i substancial.
CE5, CE6: Aplicar tots els recursos teòrics i pràctics en la interpretacio4 instrumental per tal que el resultat musical sigui fidel a l’estil del repertori.
Continguts
- Repertori específic de l’especialitat escollida.
- Recursos estilístics i artístics per a la interpretació del repertori específic.
- Tècniques mnemotècniques i de comunicació en públic tant en un escenari com davant d’un tribunal.
- Coneixement de la literatura específica dels principals compositors de l’assignatura escollida.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta un treball de seguiment del progrés de l’estudiant i de guiatge. El treball autònom comporta l’estudi personal i la preparació dels materials a treballar a classe.
Sistemes d’avaluació
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final:
- Prova objectiva sobre coneixement del repertori i de l’estil dels compositors (40%)
- Seguiment d’assistència i de tasques (30%)
- Presentació de treballs (30%)