Actitud corporal i interpretació


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Interpretació especialitzada

ECTS: 4

Valor total en hores: 100
Hores presencials lectives: 24
Altres hores presencials: 26
Hores per treballs dirigits (no presencials): 25
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 25

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals:

CG1: Demostrar que té les habilitats, coneixements i la comprensió artística en el camp de la música, per a ampliar-los i millorar-los i, així, facilitar les propostes innovadores en projectes interpretatius.

CG2: Ser capaç d’aplicar les seves habilitats, coneixements i comprensió artística, així com la capacitat de resolució de problemes en situacions noves o poc conegudes i en contextos multidisciplinaris relatius al seu camp d’estudi.

CG4: Poder comunicar les seves opcions i conclusions artístiques, així com els seus coneixements i raonaments fonamentals que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats de manera clara i sense ambigüitats.

CG5: Adquirir les habilitats d’aprenentatge, automotivació i habilitats pràctiques i creatives, que els permetin la constància en l’estudi i en la forma de treball independent i autònom.

CG7: Demostrar que posseeix la capacitat crítica per a aplicar-la en projectes interpretatius i musicològics.

 

Competències generals:

CE1: Adquirir un profund coneixement de la relació entre els seus estudis pràctics i teòrics, i utilitzar-los per a reforçar el seu propi desenvolupament artístic.

CE2: Desenvolupar un coneixement basat en un sentit crític i analític del repertori del seu itinerari d’especialització.

CE3: Conèixer els criteris interpretatius específics del seu itinerari.

CE4: Aprofundir en repertori derivats de la pròpia especialitat.

CE5: Expressar musicalment en duo (cantant-pianista) de manera fonamentada en el coneixement i domini de la tècnica instrumental, corporal i cambrística, així com de les variants estilístiques, en la seva àrea d’especialització.

CE6: Desenvolupar i potenciar aptituds per a la lectura i la improvisació sobre el material musical per tal d’aplicar-les on sigui rellevant segons l’especialització.

CE7: Ser capaç d’aplicar el coneixement sobre els elements comuns i patrons d’organització de la música per tal d’expressar els seus propis conceptes artístics.

 

Competències específiques:

Conèixer i integrar les condicions que alliberen la sensibilitat i l’expressivitat de l’intèrpret, fonament d’una Educació Somàtica a partir del mètode Rolfing Movement.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

1. Augment de la sensibilitat.

2. Més llibertat en l’expressivitat com a intèrpret.

3. Increment del potencial envers l’instrument a través de renegociar el fonament, allò que pre-existeix al gest i li dona el suport ajustat.

4. Revisió del propi sistema perceptual, íntimament relacionat als pressupòsits i representacions personals.

5. Millora en la percepció de l’espai i de la gravetat, ambdós totalment subjectius, fruits d’una construcció que es comença a formar en els primers anys de vida i que pot seguir evolucionant.

6. Adquisició de recursos propis i coneixements per a la investigació personal, a partir de les exploracions personalitzades en situació d’interpretació.

Continguts

– Entrada perceptiva en el propi cos.

– La respiració.

– El comportament corporal i personal envers la gravetat, l’espai i l’acció.

– El comportament corporal i personal envers l’instrument, la música i les paraules.

– La presència i la relació amb el company i amb el públic.

Metodologia d’impartició

– Classes col·lectives i de duo. Les primeres sessions són de treball guiat per a tot el grup, i després es van alternant amb sessions de treball individualitzat i a duo, que tothom observa activament i pot comentar.

– Treball a terra, en moviment i també directament sobre la interpretació musical.

– Elaboració d’un diari de treball, amb reflexions i conclusions.

– Classes sobre la interpretació de repertori conjuntament amb els professors d’interpretació.

Sistemes d’avaluació

S’avaluarà:

– El procés d’aprenentatge i la integració de les competències que s’observin assolides a les classes i als concerts

– El diari de treball