Publicat el 7 de maig de 2026

Comparteix a:

L’Ensemble Contemporani interpreta Domaines, de Boulez, en una experiència de so i moviment

Ensemble Contemporani

Ensemble Contemporani de l’ESMUC.

En el marc de la celebració del 25è aniversari de l’ESMUC, l’Ensemble Contemporani de l’Escola, dirigit pel professor Ernest Martínez Izquierdo, presenta Domaines, una de les obres més emblemàtiques del compositor francès Pierre Boulez (1925–2016). El també professor, i clarinetista, Xavier Castillo exercirà com a solista de la formació. El concert tindrà lloc el dimarts 12 de maig, a les 18 h, a la Sala 4 Alícia de Larrocha de L’Auditori, amb accés lliure (aforament limitat a 50 persones).

  • Dimarts 12 de maig.

  • 18:00 hores.

  • Sala 4 Alícia de Larrocha. Accés lliure amb aforament limitat a 50 persones.


Escrita inicialment l’any 1961 per a clarinet sol, Domaines es va anar ampliant al llarg de vuit anys fins a configurar-se com una obra per a clarinet i conjunt instrumental. La seva singularitat rau en la disposició espacial: sis grups instrumentals es distribueixen al voltant del públic, que queda situat al centre de l’escena sonora. Aquest plantejament genera una experiència immersiva que transforma la percepció auditiva i reforça la dimensió espacial de la música.

La interpretació comptarà amb un total de 21 músics i músiques, amb Xavier Castillo com a clarinet solista. Tant el solista com el director es desplacen entre els diferents grups, establint un diàleg constant amb els ensembles. En paraules de Martínez Izquierdo, “tota la interpretació es podria entendre com un joc de miralls”, una interacció dinàmica que redefineix les relacions tradicionals entre solista, conjunt i direcció.

Programa

Pierre Boulez (1925-2016)
Domaines per clarinet solista i orquestra


Més enllà de la seva complexitat formal, Domaines reflecteix també les inquietuds estètiques i socials d’una època marcada per la transformació i la recerca de nous llenguatges. Tot i la imatge de compositor rigorós i cerebral associada a Boulez, aquesta obra incorpora elements d’aleatorietat i flexibilitat estructural, així com referències sonores que evoquen l’efervescència cultural dels anys seixanta. “És una música que integra l’esperit de llibertat i d’experimentació d’aquells anys”, assenyala el director.

Pierre Boulez (Montbrison, 1925) va iniciar-se en els estudis de matemàtiques abans de dedicar-se plenament a la música. Format al Conservatori de París amb Olivier Messiaen, esdevingué una figura clau del serialisme integral i de l’avantguarda musical de la segona meitat del segle XX. Compositor, pianista i director d’orquestra de gran projecció internacional, va fundar i dirigir l’IRCAM, centre de referència en la recerca musical contemporània. La seva obra i activitat han tingut una influència decisiva en la música contemporània, reconeguda amb nombrosos premis internacionals.

Formació

Direcció
Ernest Martínez Izquierdo

Clarinet solista
Xavier Castillo


Flauta travessera
Quim Ferrer

Oboè
Ana María Ramón

Clarinet baix
Guillermo Calcagno

Fagot
Miquel Morant

Trompa
Pau Forcadell

Trompeta
Guillem Rodríguez

Trombó
Pol Fernández
Martín Bahamonde, trombó tenor
Pedro Ginés Molina, trombó tenor
Ibai Adrian, trombó baix

Saxòfon
Daniela Tejada

Percussió
Vicente Martínez

Arpa
Adrià Castillejo

Violí
Anna Balcells
Aina Ribes

Viola
Sara León
Mario De Los Santos

Violoncel
Núria Pons
Miquel Felip

Contrabaix
Camil Arcarazo

Guitarra
Adrià Blanco


Ernest Martínez Izquierdo, nascut a Barcelona, és director d’orquestra i professor de l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya). Actualment és Director Honorari de l’Orquestra Simfònica de Navarra i Director Principal Convidat de l’ensemble Barcelona 216, formació que va fundar i amb la qual s’ha especialitzat en música contemporània i ha actuat als principals festivals internacionals.

Format a Barcelona i París, ha estat assistent de direcció de l’Orquestra Nacional d’Espanya i col·laborador directe de Pierre Boulez a l’Ensemble Intercontemporain. Al llarg de la seva trajectòria ha dirigit nombroses orquestres i ensembles internacionals de primer nivell, ha desenvolupat una destacada activitat operística i ha enregistrat per segells de prestigi. La seva tasca ha estat reconeguda amb diversos premis i distincions nacionals i internacionals.

Xavier Castillo
Nascut a Badalona, és clarinetista format al Conservatori Superior de Barcelona, on va obtenir el títol superior, compaginant els estudis musicals amb la diplomatura de Magisteri Musical a la Universitat de Barcelona. Ha col·laborat amb destacades orquestres i ensembles com l’OSV, el Gran Teatre del Liceu, Barcelona 216 i l’Orquestra Nacional d’Espanya, i ha participat en nombrosos enregistraments i estrenes com a solista.

Ha completat estudis de perfeccionament amb reconeguts mestres internacionals i ha desenvolupat una important tasca pedagògica. Actualment és professor de clarinet al Conservatori Professional de Badalona i a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

Més informació

Accés lliure amb aforament limitat a 50 persones.